Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Палієнко, Марина Геннадіївна (Київський національний університет імені Тараса Шевченка (Київ, Україна)).
Книжковий рух у таборі полонених українців Фрайштадт (Австро-Угорщина), 1915–1918 рр.) [Текст] / М. Г. Палієнко, І. В. Срібняк // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2021. - Вип. 27. - С.181-192
Шифр журнала: Ж68592/2021/27

Кл.слова (ненормированные):
полонені вояки-українці, табір, бібліотека, читальня, книга, Фрайштадт, Австро-Угорщина.. Ukrainian prisoners of war; camp; library; athenaeum; book; Freistadt; Austro-Hungary.
Аннотация: У статті відтворено динаміку книжкового руху в таборі полонених вояків-українців царської армії Фрайштадт (Австро-Угорщина) під час Першої світової війни, а також простежено його вплив на формування національної свідомості таборян. Методологія дослідження передбачає використання проблемно-хронологічного, конкретно-історичного та порівняльно-ретроспективного методів дослідження, поєднання яких дозволило розкрити особливості розгортання книжкового руху в таборі Фрайштадт. Наукова новизна полягає у визначенні внеску Союзу визволення України у процес становлення та розвитку книжкового руху в таборі Фрайштадт, встановленні джерел матеріального забезпечення таборової бібліотеки, а також її впливу на процес формування національної свідомості полонених українців. Висновки. Доведено, що українська книга в таборі Фрайштадт відігравала надзвичайно важливу роль у справі формування національної свідомості таборян. Її значення полягає також у ефективному «супроводі» просвітньої роботи в таборі, коли отримані на викладах знання полонені могли підкріпити читанням дотичних книг з різних галузей науки, випозичаючи їх у бібліотеці. Крім того, бібліотека успішно виконувала й свою інформаційну функцію, створюючи сприятливі умови для отримання полоненими новинної інформації в читальні, до якої регулярно надходили свіжі українські газети. Таборова бібліотека у Фрайштадті, пропонуючи полоненим кращі твори українських письменників та поетів, праці науковців та публіцистів, відкривала для них «нові світи», дозволяючи кожному освіченому таборянину шляхом самоосвіти витворити власний образ України. У такий спосіб полонені залучалися до активної участі в національно-громадському житті української таборової громади у Фрайштадті, ставали достатньо підготовленими до того, щоб виступити на захист своєї Батьківщини під час Української революції 1917–1920 рр.^UThe aim of the research. The article reconstructed the dynamics of the book movement at the Ukrainian prisoners’ of war (POWs) Freistadt camp (Austro-Hungary) during the First World War, as well as identified its influence on the formation of internees’ national self-consciousness. The research methodology includes the applicationof problem-oriented, chronological, historical, comparative, and retrospective researchmethods, the combination of which allows to provide fundamental insights into thepeculiarities of the book movement development at еру Freistadt camp. The scientificnovelty lies in recognizing the contribution of the Union for the Liberation of Ukraine(ULU) to the organizational process of the book movement at еру Freistadt camp, determining the sources of the camp library maintenance as well as defining the ULU’s rolein the Ukrainian camp community life. Conclusions. The article determined that Ukrainian books played a crucial role in the mission of Ukrainian POWs’ national self-consciousness formation at еру Freistadt camp. Hence, books effectively ‘accompanied’ theeducational activity at the camp, as POWs could deepen their acquired knowledgefrom educational courses by reading borrowed library books related to various sciences. Moreover, the library successfully performed informational functions, creating favorable conditions for POWs to get news in athenaeum to which fresh newspapers were regularly delivered. Thanks to the availability of prominent Ukrainian writers’, poets’,scholars’ and publicists’ writings at the Freistadt camp library, it empowered Ukrainian POWs to discover ‘new worlds’, enabling each educated internee to create his own image of Ukraine through self-education. By these means, Ukrainian prisoners of war became engaged in the active participation in the life of the Ukrainian camp community in Freistadt, being prepared well enough to rise in defense of their homeland duringthe Ukrainian War of Independence in 1917–1920.
Файл:  rks_2021_27_14.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Срібняк, Ігор Володимирович (Київський університет імені Бориса Грінченка (Київ, Україна))