Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Скрипник, Петро Ількович (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Зібрання плакатів сільськогосподарського виробництва з фондів відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Text] / P. Skrypnyk // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 28. - P.116-145
Шифр журнала: Ж68592/2022/28

Кл.слова (ненормированные):
плакат, зібрання плакатів, візуалізація наукових досліджень, плакати сільськогосподарського виробництва.. poster, poster collection, visualization of scientific studies, agricultural production posters.
Аннотация: Метою роботи є висвітлення процесів сільськогосподарського виробництва за допомогою візуальних засобів інформації, зокрема плакатів. На противагу переважній більшості дослідників, які вбачали у плакатах ефективний засіб ідеологізації суспільства, автор вважає, що вони також відіграли суттєву роль у розвитку продуктивних сил країни, особливо сільськогосподарського виробництва. З певними застереженнями їх можна розглядати як документи-свідки, які надають візуальну інформацію з історії України 20-х років ХХ ст. Методологія дослідження базується на використанні методу порівняльного аналізу у представленні соціально-політичних процесів в Україні в зазначений період. Наукова новизна роботи полягає в перегляді основних положень радянської історіографії 20-х років ХХ ст. за допомогою візуальних джерел інформації, зокрема плакатів. Точка зору, що українські громадяни під впливом агітації більшовицьких пропагандистів одностайно взялися до будівництва нового суспільства, не відповідає дійсності. Не заперечуючи впливу пропаганди в суспільному житті, треба більш виважено підходити до тих процесів, які відбувались у поворотні моменти історії України. Зокрема, слід звернути увагу на репресивні заходи впливу радянського керівництва стосовно переважної більшості населення України. Ця робота є альтернативним напрямом у висвітленні соціально-політичної історії України 20-х років ХХ ст. Висновки. Аналіз досліджуваних плакатів показав, що плакати виробничого призначення відіграли не меншу, якщо не більшу роль у зростанні самосвідомості українського селянина в порівнянні з політичними плакатами. Репрезентовані ними нові технологічні ідеї та методи їх упровадження, а не набір комуністичних гасел, відіграли вирішальну роль у підйомі сільськогосподарського виробництва в Україні. Грамотно скомпоновані й майстерно виконані, вони, з одного боку, стали витвором образотворчого мистецтва, з іншого, – ідеальним засобом комунікації в середовищі малограмотного населення, а також суттєвим доповненням до текстової історії сільського господарства України 20-х років ХХ ст.^UThe aim of the research . The article displays the processes of agricultural production in Ukraineas reflected in visual media, posters in particular. In contrast with the vast majority of researchers who viewed posters as an effective means of indoctrinating the society, the author states that they also playedan essential role in the development of country’s productive forces. With certain reservations, these can beconsidered as poster witnesses providing the visual evidence of the Ukrainian history of the 1920-ies. The research methodology is based on the method of comparative analysis in the presentation of socio-political processes in Ukraine in the period mentioned. Scientific novelty of the research consists in re-considering the principal postulates of the Soviet historiography of the 1920-ies with reliance on posters as visual information sources. The viewpoint that under the influence of Bolshevik propaganda the Ukrainian citizens unanimously started building a new society is contrary to actual facts. Without denyingthe effect of propaganda on social life, the author stresses the necessity of a more balanced approach to the processes that took place in the critical periods of Ukrainian history. In particular, attention should bedrawn to the repressive measures of Soviet authorities against the prevailing majority of Ukraine’s population. This research is carried out in an alternative direction of studying the socio-political history of Ukraine in the 1920-ies. Conclusions. The analysis of the posters examined has shown that those concerned with agricultural production played not a marginal, but, probably, even a major part in the growth of Ukrainian peasants’ self-consciousness as compared with political posters. New technological ideas and the methods of their implementation, which posters presented, rather than a stock of stereotype communist slogans, played the decisive role in the rise of agricultural production in Ukraine. Skillfully composed and masterfully made, they, on the one hand, became the pieces of figurative art and, on the other, – an ideal means of communication in the milieu of semi-literate rural citizens. They also are an essential supplement to the textual history of the Ukrainian agriculture of the 1920-ies.
Файл:  rks_2022_28_10.pdf - 0