Рукописна та книжкова спадщина України | НБУВ Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
...
1.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Запаско, Я. П.
Нотатки з історії українського рукописного мистецтва [Текст] / Я. П. Запаско // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1998. - Вип. 4. - С.100-112
Шифр журнала: Ж68592/1998/4

Файл:  rks_1998_4_8.pdf - 0 2.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Варава, Т. В.
Основні етапи діяльності "Постійної комісії для складання словника українських діячів науки, історії, мистецтва та громадського руху" (1918–1933) [Текст] / Т. В. Варава // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2000. - Вип. 5. - С.130-138
Шифр журнала: Ж68592/2000/5

Файл:  rks_2000_5_10.pdf - 0 3.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Колодезєва, С. П.
Біобібліографічні матеріали з історії мистецтва в особовому архіві О. П. Новицького в Інституті рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / С. П. Колодезєва // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2000. - Вип. 6. - С.3-10
Шифр журнала: Ж68592/2000/6

Файл:  rks_2000_6_1.pdf - 0 4.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Клименко, І. В.
Документ з історії літературного об’єднання "Плуг” (1922–1932 рр.) [Текст] / І. В. Клименко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2007. - Вип. 11. - С.291–299
Шифр журнала: Ж68592/2007/11

Файл:  rks_2007_11_21.pdf - 0 5.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Цинковська, І. І.
Мідні гравійовані дошки Аверкія Козачковського з колекції Відділу образотворчих мистецтв НБУВ [Текст] / І. І. Цинковська, Г. М. Юхимець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2009. - Вип. 13. - С.103–126
Шифр журнала: Ж68592/2009/13

Аннотация: На основі проведеної наукової атрибуції проаналізовано твори відомого українського гравера XVIII століття Аверкія Козачковського, що зберігаються в колекції мідних гравірованих дощок Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Розкрито сюжети творів та особливості їх образно-художнього втілення, показано прагнення художника наблизити зображені ним релігійні сюжети до сучасного йому реального життя, визначено стилістичні особливості, техніку гравірування, характер об’ємно-просторової композиційної будови, притаманні Аверкію Козачковському як типовому представнику мистецтва доби українського бароко.. On the basis of the performed scientific attribution the works of the famous Ukraininan engraver of 18 century Averky Cosachkovsky are analyzed, which are preserved in the collection of the copper engraved boards of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. The author retails the subjects of the works and studies the specificities of their artistic implementation, strives to bring closer the depicted religious subjects to the real life contemporary to him. The stylistical changes, techniques of engraving, the character of the space compositional structure peculiar to A. Kosachkovsky as the typical representative of the Ukrainian barocco art are determined.
Файл:  rks_2009_13_8.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Юхимець, Г. М.
6.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Юхимець, Г. М.
Пересопницьке євангеліє - шедевр мистецтва української рукописної книжності [Текст] / Г. М. Юхимець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2010. - Вип. 14
Шифр журнала: Ж68592/2010/14

Кл.слова (ненормированные):
Пересопницьке Євангеліє, мініатюра, іконографія.. Peresopnytsya Gospel, miniature, iconography.
Аннотация: Вперше здійснено спробу схарактеризувати іконографічний аспект зображення Євангелістів у мініатюрах Пересопницького Євангелія, наведено приклади різних іконографічних схем у зображенні євангелістів з VII ст. у монументальному живописі, мініатюрі та іконописі, запропоновано порівняльний аналіз зображення окремих, характерних лише для пересопницьких мініатюр, деталей з малюнками на берегах сторінок Київського Псалтиря (1397), зображеннями євангелістів у Євангелії середини XVI ст. з Волині, мініатюрами волинського художника середини XVI ст. Андрійчини, іконами волинського походження XV - XVI ст.^uFor the first time in the art studies a characterization of the iconographical aspect of depiction of the Evangelists in the miniatures of Peresopnytsya Gospel is attempted. The author provides examples of different iconographic definitions that organize portrayals of the Evangelists in mural painting, mininatures and iconography since VII cent., suggests a comparative analysis of the depiction of some details peculiar to the Peresopnytsya miniatures with the marginal pictures in Kyiv Psalter (1397), the portrayals of the Evangelists in the XVI cent. Gospel from Volyn, the miniatures of a Volyn painter Andriychyna (mid. XVI cent.), XV - XVI icons of Volyn provenance.
Файл:  rks_2010_14_1.pdf - 0 7.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Клименко, І. В.
Альманах "Гроно" - видання літературно-мистецької групи "Гроно" [Текст] / І. В. Клименко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2010. - Вип. 14
Шифр журнала: Ж68592/2010/14

Кл.слова (ненормированные):
альманах «Гроно», літературно-мистецька група, В. Поліщук, мистецтво.. the “Grono” almanach, literary and art group, V. Polishtschuk, art.
Аннотация: Висвітлено складні умови створення літературно-мистецької групи "Гроно", розглядається тематична спрямованість видання групи - альманаху "Гроно", показано роль українських письменників і художників у становленні національної преси.^uIn the proposed article the author sets forth the complicated conditions of the formation of the "Grono" literary and art group. The subject area of the publication of the group - the "Grono"almanach - is investigated, the role of the Ukrainian writers and artists in the establishment of the national press is ascertained.
Файл:  rks_2010_14_21.pdf - 0 8.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Ткаченко, І. В.
Редакційний комітет "Літературно-наукового вістника" у листуванні М. Грушевського (1912–1914) [Текст] / І. В. Ткаченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.153-163
Шифр журнала: Ж68592/2012/16

Кл.слова (ненормированные):
редакційний комітет ЛНВ, листування М. Грушевського, редакційна робота в ЛНВ в 1912–1914 рр., видавничий процес.. LSH’s editorial stuff, publishing process, correspondence of M.S. Hrushevskyi, editorial work in LSH in 1912–1914.
Аннотация: На основі джерел особового походження, насамперед листування, висвітлено діяльність редакційного комітету ЛНВ у 1912–1914 рр., представлено роль М. Грушевського в його створенні та роботі як фактичного головного редактора видання. Досліджено особливості видавничого процесу в ЛНВ під керівництвом комітету, взаємини його членів з М. Грушевським.^UIn the article on the base of personal origin sources, foremost of correspondence, the activity of «LSH’s» editorial stuff in 1912–1914 was cleared up, the role of M.S. Hrushevskyi in it’s creation and work as a real primary editor was reflected. The specialties of editorial process in «LSH» under guidance of editorial stuff, it’s relations with M.S. Hrushevskyi were explored.
Файл:  rks_2012_16_11.pdf - 0 9.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Добрянська, Т. А.
Українська кирилична рукописна книга ХVІІ ст. як об’єкт кодикології, палеографії, філігранології, мистецтвознавства та археографії в 90-х роках ХХ – 10-х роках ХХІ ст.: історіографічний аспект [Текст] / Т. А. Добрянська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.342-361
Шифр журнала: Ж68592/2012/16

Кл.слова (ненормированные):
українська кирилична рукописна книга ХVІІ ст., кодикологія, палеографія, філігранологія, кодикографія, археографічний опис.. Ukrainian Cyrillic Manuscript Book XVII, Kodykolohiya, paleography, filihranolohiya, kodykohrafiya, archeological description.
Аннотация: Запропоновано історіографічний огляд розвитку кодикологічних, палеографічних, філігранологічних, мистецтвознавчих та археографічних досліджень української кириличної рукописної книги ХVІІ ст. в 90-х роках ХХ – 10-х роках ХХІ ст. Наголошується, що на сьогодні рукописна книга XVІІ ст. ще не досліджена як окреме явище української рукописно-книжної культури, не визначені основні методичні принципи та специфічні особливості її кодиколого-палеографічного та археографічного описування.^uThe paper is historiographical review of kodykolohichnyh, paleographic, filihranolohichnyh, art and archaeological research Ukrainian Cyrillic manuscripts of the seventeenth century in the 90th years of XX – 10th years of the XXI century. It is emphasized that nowadays Manuscript Book XVII century have not been investigated as a separate phenomenon of contemporary Ukrainian ink-bookish culture, not specified the main methodologica principles and specific features of its kodykolohichno-paleographic and archeographical description.
Файл:  rks_2012_16_24.pdf - 0 10.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Ткаченко, І. В.
Особливості видання і редакційна робота в "Літературно-науковому віснику" київського періоду у листуванні М. Грушевського зі співробітниками журналу [Текст] / І. В. Ткаченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.65-79
Шифр журнала: Ж68592/2013/17

Кл.слова (ненормированные):
«Літературно-науковий вістник» (ЛНВ), М. Грушевський, листування, редакційна та видавнича робота.. correspondence of M. Hrushevsky, editorial work in LSH, technical workers of the editorial staff, preparation of the magazine to edition.. «Литературно-научный вестник» (ЛНВ), М. Грушевский, переписка, редакционная и издательская работа.
Аннотация: Проаналізовано листування М. Грушевського зі співробітниками редакції журналу «Літературно-науковий вістник» і висвітлено особливості виходу в світ та редакційну роботу ЛНВ київського періоду, зокрема стосунки М. Грушевського з працівниками редакції.^UIn the article the specialties of publishing and editorial work in LSH of Kyiv period, represented in M. Hrushevsky’s correspondence with the magazine’s editorial staff, are taken up. It was shown, with a help of epistles, in what way M. Hrushevskyi cooperated with the technical workers of the editorial staff during the process of magazine’s edition.^RПроанализированы переписки М. Грушевского с сотрудниками редакции журнала «Литературно-научный вестник» и освещены особенности выхода в свет и редакционную работу ЛНВ киевского периода, в частности отношения М. Грушевского с работниками редакции.
Файл:  rks_2013_17_6.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Ткаченко И. В.
11.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Гутник, Л. М.
Майстри вітчизняної графіки в мистецтві кіноплаката (на матеріалах зібрання українського кіноплаката ХХ ст. з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.250-269
Шифр журнала: Ж68592/2013/17

Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, зібрання кіноплаката, художники-графіки, плакатна графіка, рекламна графіка, сюжетна композиція, колорит, творча манера.. cinematographic poster, cinematographic posters collection, artists-graphics, poster graphics, advertisement graphics, plot composition, coloring, creative manner.. киноплакат, собрание киноплаката, художники-графики, плакатная графика, рекламная графика, сюжетная композиция, колорит, творческая манера.
Аннотация: Висвітлено один з головних аспектів дослідження зібрання українського тиражного кіноплаката ХХ ст. із фондів Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського - вивчення діяльності майстрів вітчизняного образотворчого мистецтва в даному різновиді плакатної графіки, проаналізовано творчість провідних українських художників, які працювали в галузі реклами кіномистецтва.^UThe article covers one of the main aspects of the study of the XXth century Ukrainian cinematographic printed posters collection kept in the funds of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine - the study of the Ukrainian fine arts masters activity in this type of poster graphics. The author analyzes the works of the leading Ukrainian artists who worked in the cinema advertisement industry.^RОсвещён один из главных аспектов исследования собрания Украинского тиражного киноплаката ХХ в. из фондов Национальной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского - изучение деятельности мастеров отечественного изобразительного искусства в данной разновидности плакатной графики, проанализированы творчество ведущих украинских художников, которые работали в области рекламы киноискусства.
Файл:  rks_2013_17_16.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Гутник Л. Н.
12.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Опришко, Т. С. (Київський університет імені Бориса Грінченка).
Періодичні видання "Бюлетень" та "Мистецькі матеріали" (1928–1929 рр.) літературної групи "Авангард": розвиток ідей конструктивного динамізму [Текст] / Т. С. Опришко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2014. - Вип. 18. - С.526-534
Шифр журнала: Ж68592/2014/18

Кл.слова (ненормированные):
"Авангард", періодичні видання, "Бюлетень "Авангарду", "Мистецькі матеріали "Авангарду", В. Поліщук, конструктивний динамізм.. "Avangard", periodical editions, "Bulletin of "Avangard", "ArtMaterials of "Avangard", V. Polishchuk, constructive dynamism.. "Авангард", периодические издания, "Бюллетень "Авангарда", "Художественные материалы "Авангарда", В. Полищук, конструктивный динамизм.
Аннотация: Висвітлено історію періодичних видань літературної групи «Авангард», здійснено їхній статистичний аналіз, з’ясовано причини еволюційних процесів, надано характеристику змін у тематико-типологічному складі та жанрових особливостях періодичних видань. Визначено специфіку «Бюлетеню «Авангарду» та «Мистецьких матеріалів «Авангарду» як видань одного з лівих напрямів української літератури доби культурного ренесансу 20-х років ХХ ст. – конструктивного динамізму, їхнє місце і роль у системі ідеологічної та соціокультурної комунікації в УСРР 1928–1929 рр.^UIn the article we highlight the history of periodical editions of the literary group «Avangard», submit their statistical analysis, investigate the causes of evolutionary processes, characterize the changes in thematic-typological content and genre features of the periodicals. We have defined the features of «Avangard» Bulletin» and «Avangard»Art Materials» as the editions of one of the leftist directions of Ukrainian literature of cultural renaissance of the 20’s. The group «Avangard» declared the loyalty to the October Revolution ideas, argued against the underdevelopment and petty bourgeoisie, strived to struggle for «actual modern Europeanism in art technique». The main art style of the revolutionary epoch the «Avangard» group members defined as a «constructive dynamism», which based on achievements of science and technique. In the article we have attempted to characterize the place and role of the group periodical editions in the system of ideological and socio-cultural communication in USSR in 1928–1929.^RВ статье освещается история периодических изданий литературной группы «Авангард», подаётся их статистический анализ, выясняются причины эволюционных процессов, характеризуются изменения в тематико-типологическом составе и жанровых особенностях периодических изданий. Определена специфика «Бюллетеня «Авангарда» и «Художественных материалов «Авангарда» как изданий одного из левых направлений украинской литературы эпохи культурного ренессанса 20-х годов. Группа «Авангард» провозглашала верность идеям октябрьской революции, выступала против отсталости и мещанства, стремилась бороться за «действительный современный европеизм в художественной технике». Основным художественным стилем революционной эпохи члены группы «Авангард» считали «конструктивный динамизм», который базировался на достижениях науки и техники. В статье предпринята попытка охарактеризовать место и роль периодических изданий группы в системе идеологической и социокультурной коммуникации в УССР 1928–1929 гг.
Файл:  rks_2014_18_37.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Опришко Т. С.
13.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Філіпович, М. А. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
До питання про ідеологічну політику в українській історичній науці в 1970-х роках (стенограма засідання відділу історії феодалізму Інституту історії АН УРСР стосовно рецензії О. С. Компан на видання "Історія українського мистецтва") [Текст] / М. А. Філіпович // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2016. - Вип. 20. - С.440-456
Шифр журнала: Ж68592/2016/20

Кл.слова (ненормированные):
О. С. Компан, відділ історії феодалізму Інституту історії АН УРСР, "Історія українського мистецтва", рецензія. O. S. Kompan, Feudalism History Department of the AS of Ukrainian SSR, history of Ukrainian art, review. Е. С. Компан, рецензия, отдел истории феодализма Института истории АН УССР, "История украинского искусства"
Аннотация: Висвітлено історію рецензійної статті "Український Ренесанс. Роздуми історика над проблемами мистецтвознавства" відомої української вченої, доктора історичних наук Олени Станіславівни Компан, надрукованої в 1967 р. в газеті "Літературна Україна". До публікації пропонується протокол засідання відділу історії феодалізму Інституту історії АН УРСР, скликаного з метою засудити статтю О. С. Компан через ідейні та ідеологічні хиби^UIn the publication the author presents a meeting protocol of the Feudalism History Department of the AS of Ukrainian SSR of November 15, 1967). The Department meeting was held in order to discuss (practically, to denounce) an article of a Senior Research Fellow, Doctor of Historical Sciences Olena Kompan. The article entitled "UkrainianRenaissance. The historian’s refl ections on the issues of Art Studies", published in the newspaper "Literary Ukraine" (October 17, 1967) was a review of the first two volumes of the "History of Ukrainian Art". The article indeed was discussed on the meeting, however it was not crucified, as most of the meeting participants supported the reviewer. The colleagues of Olena Kompan, M. Braichevsky, O. Apanovych, K. Stetsiuk and D. Myshko expressed their opinions concerning her article. The publication preface contains the history of Olena Kompan’s article-review, main conclusions and provisions, as well as the feedback the article received from numerous readers, colleagues and party’s "academicians"^RК публикации представлена стенограмма заседания отдела истории феодализма Института истории АН УССР (от 15.11.1967 г.). Заседание отдела было собрано с целью обсуждения (фактически – осуждения) статьи старшего научного сотрудника, доктора исторических наук Елены Станиславовны Компан "Украинский Ренессанс. Размышления историка над проблемами искусствоведения". Статья, напечатанная в газете "Литературная Украина" (1967. – 17 октября), была рецензией на первые два тома "Истории украинского искусства". Формально обсуждение статьи на заседании отдела состоялось, но ожидаемого "разгрома" не было: большинство участников поддержали рецензентку. Свое мнение о статье высказали коллеги Елены Компан – М. Брайчевский, Е. Апанович, К. Стецюк и Д. Мишко.В предисловии к публикации освещается история статьи-рецензии Е. Компан, основные выводы и положения, а также реакция на статью широкого круга читателей, коллег и партийных "академиков"
Файл:  rks_2016_20_29.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Филипович М. А.
14.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Клименко, І. В. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Бібліографічний покажчик "Друковані праці Б. С. Бутника-Сіверського" як джерело до вивчення наукової діяльності українського мистецтвознавця [Текст] / І. В. Клименко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2016. - Вип. 20. - С.469-477
Шифр журнала: Ж68592/2016/20

Кл.слова (ненормированные):
Б. С. Бутник-Сіверський, бібліографічний покажчик, публікація. B. S. Butnyk-Siversky, bibliographic index, publication. Б. С. Бутник-Сиверский, библиографический указатель, публикация
Аннотация: До публікації запропонований документ з особового архівного фонду українського мистецтвознавця, історика та етнографа Б. С. Бутника-Сіверського. Це – бібліографічний покажчик наукових праць, створених ученим протягом майже 60-ти років. Укладений за тематичним принципом покажчик містить важливу інформацію про науковий спадок Б. С. Бутника-Сіверського^UThe publication is devoted to the archival heritage of B. S. Butnyk-Siversky, a well-known Ukrainian art critic, historian, ethnographer and researcher of the history of Ukrainian art, decorative folk art poster, Shevchenko studies, art criticism and children’s creativity. In connection with the development process of the revival of Ukrainian art in social and cultural aspect in Ukraine, through the prism of the biography and achievements of the scientist, through the introduction to science of archival documents of the personal fond of B. S. Butnyk-Siversky we have the expansion of the source base dedicated to the history of Ukrainian art criticism and bright illumination of the scientific and esthetic picture of society of different periods of the history of the 20th century. The publication “Systematic index of publications of B. S. Butnyk-Siversky” highlightshis diversified scientific heritage of the studies of Ukrainian history of science and culture, opens to the wide range of researchers the figure of the man of broad scientific interests, who was disposed to the search for new events and facts, and whose materials were submitted with completeness and reliability^RК публикации предложен документ из личного архивного фонда украинского искусствоведа, историка и этнографа Б. С. Бутника-Сиверского. Рукопись научно-справочного характера "Друковані праці Б. С. Бутніка-Сіверського. Систематичний покажчик станом на 10 вересня 1972 р." – это составленная ученым библиография собственных печатных трудов. Указатель охватывает период деятельности Б. С. Бутника-Сиверского почти за 60 лет активной научно-творческой работы. Он составлен по тематическим подразделам, представляющим основные профессиональные интересы ученого. В частности, это – "Шевченковедение", "Народное искусство", "Профессиональноеизобразительное искусство" и "Другие отрасли науки и искусства (история, археология, этнография, языковедение, литературоведение, архитектура, эстетическое воспитание". Документ является авторизованной машинописью с правками автора
Файл:  rks_2016_20_31.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Клименко И. В.
15.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Донець, О. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Гендерні аспекти візуалізації жінки в українському радянському плакаті 1940–1980 рр. (на основі зібрання українського друкованого плаката ХХ ст. відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства НБУВ) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.194-201
Шифр журнала: Ж68592/2017/21

Кл.слова (ненормированные):
український радянський друкований плакат 1940–1980 рр., образ жінки, гендерний аспект, відділ образотворчих мистецтв НБУВ.. Ukrainian Soviet printed poster of the 1940–1980s, woman image, gender aspect, Fine Arts Department of VNLU.. украинский советский печатный плакат 1940–1980 гг., образ женщины, гендерный аспект, отдел изобразительных искусств НБУВ.
Аннотация: Аналіз репрезентації візуальних жіночих образів в українському друкованому плакаті 1940–1980 рр. дозволив авторові дійти висновку, що соціальна роль жінки в радянському суспільстві зазначеного періоду обумовлена певними ідеологічними вимогами та що візуальне втілення образу жінки трансформується відповідно до них. Про це свідчать матеріали зібрання українського друкованого плаката ХХ ст. відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського.^UThe article is devoted to the critical review of representation of visual women’s images in Ukrainian printed posters of the period of the 1940–1980s, when a woman’s social role in the Soviet society was conditioned by specific ideological requirements. Ukrainian printed posters distinctively and immediately created a legitimate example of a perfect “socially beneficial” Soviet woman. Although in different social political moments of the country’s history meaningful accents shifted toward current events. Thus, during the World War II in the compositional space center there were placed three women’s figures representing the wide-scale heroism of female workers, female combats and female peasants. On Ukrainian posters of the 1970s women were depicted joyful and happy, which had an ideological implicative denoting a visual demonstration of Soviet people life improvement. Still women always had secondary positions in the compositions also depicting men, which secured a non-priority role for women in the Soviet social hierarchy.^RСтатья посвящена критическому рассмотрению репрезентации визуальных женских образов в украинском печатном плакате 1940–1980 гг., периоде, когда социальная роль женщины в советском обществе была обусловлена определенными идеологическими требованиями. Украинский печатный плакат ярко и оперативно создавал легитимный образец идеальной «общественно-полезной» советской женщины. Однако в разные социально-политические моменты истории страны содержательные акценты смещались в сторону происходящих событий. Так, во время Второй мировой войны в центр композиционного пространства помещаются три женские фигуры, олицетворяющие массовый героизм женщин-работниц, женщин-фронтовичек и женщин-крестьянок. На украинских плакатах 1970-х годов женщины изображаются радостными, счастливыми, что имело идеологический подтекст, обозначая визуальную демонстрацию улучшения жизни советских людей. И все же в композициях рядом с мужчинами женским образам всегда отводилось второстепенное место, что закрепляло за женщиной неприоритетную роль в советской социальной иерархии.
Файл:  rks_2017_21_16.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Донец Е. Н.
16.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марценюк, Руслана Орестівна (Галузевий державний архів Служби безпеки України).
"Червоний террор” і театральне мистецтво Києва: життя одного актора (за матеріалами ГДА СБУ) [Текст] / Р. О. Марценюк // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 23. - С.234-249
Шифр журнала: Ж68592/2019/23

Кл.слова (ненормированные):
Захарчук Євген Михайлович, Галузевий державний архів Служби безпеки України, архівно-карна справа, «червоний терор».. Yevhen Mykhailovych Zakharchuk, Branch State Archive of Security service of Ukraine, archive criminal case files, «the red terror».. Захарчук Евгений Михайлович, Отраслевой государственный архив Службы безопасности Украины, архивно-уголовное дело, «красный террор».
Аннотация: Метою дослідження є презентація масиву документів, які складають особову справу на арештованого каральними органами СРСР актора київського Польського театру Захарчука Євгена Михайловича, а також аналіз віднайдених матеріалів та систематизація інформації у спробі відтворити біографію митця. Методологія дослідження полягає в застосуванні джерелознавчих методів пошуку та аналізу документальних історичних джерел. Використання проблемно-хронологічного методу історичного дослідження дозволило, на прикладі сфальшованої кримінальної справи Є. М. Захарчука, висвітлити діяльність радянської карально-репресивної системи, для якої норми права та законності не мали навіть другорядного значення. Наукову новизну дослідження складає не лише його практичне значення для розширення біографії Є. М. Захарчука раніше невідомими даними, але й збагачення історії театрального мистецтва Києва та України в цілому. Висновком роботи є введення до наукового обігу архівних справ та документів, які сьогодні зберігаються в Галузевому державному архіві Служби безпеки України, що поверне національній історії тих, кого протягом багатьох десятиліть намагалися викреслити з народної пам’яті; доповнення/заповнення певних прогалин, що досі існують у дослідженнях минулого, зокрема у різних проявах функціонування суспільства, до яких відноситься й театральне мистецтво. Проте основний акцент поставлений на спробі біографічного аналізу окремо взятої карної архівної справи, що сьогодні зберігається у фондах ГДА СБУ, через призму радянського карного судочинства. Адже слідом за репресіями акторів було ліквідовано як явище один із національних театрів, не кажучи вже й про ліквідацію українського авангардного театру та когорти видатних театральних діячів. Отож у статті на основі особової архівно-кримінальної справи № 72250, що датується 1937 роком, реконструюється біографія Є. М. Захарчука, не лише талановитого актора, але й активного учасника української революції 1917–1921 рр. Хоча в історіографії театру його ім’я є відомим, низка біографічних даних залучається до наукового обігу вперше.^UThe aim of the research is to retrieve and analyse the personal record documents of Yevhen Mykhailovych Zakharchuk, an actor of the Kyiv Polish Theatre, who was arrested and imprisoned by the USSR prosecution authorities, and to recreate the facts of his biography through systemic overview of the information available. The methods of source study such as historical document search and analysis were applied. The use of chronological historical research method made it possible to highlight the work of Soviet repressive apparatus and to show its total disrespect to the rule of law that can be illustrated by the falsified criminal case of Ye. Zakharchuk. The scientific novelty. The study provides new information on the biography of Ye. Zakharchuk on the basis of recently retrieved archive data and contributes to the research of theatrical arts history of Kyiv and Ukraine. Conclusions. The paper introduces case files and documents stored in the Branch State Archive of Security service of Ukraine, that can restore the national historic memory of people whose names for decades were stricken from the records. The author considers the blanks in studies of the past, for instance various kinds of social activities, including theatrical arts. The reasearch is mainly focused on the attempt of biographic analysis of a particular criminal case file stored in the Branch State Archive of Security service of Ukraine, from the Soviet criminal justice perspective; as the prosecutions of actors resulted not only in total destruction of the phenomenon of one of national theatres, but also in liquidation of Ukrainian avant-guard theatre and a whole cohort of its outstanding representatives. Thus, on the basis of archive case fi le № 72250 (dated 1937), the paper restores the biography of Ye. Zakharchuk, and shows him not only as a talented actor but also as a prominent activist of Ukrainian revolution of 1917–1921. Despite of the fact that this figure is not new in the theatre historiography, the paper provides a set of facts of his biography that are presented for the first time.^RЦелью исследования является выявление массива документов, которые составляют личное дело на арестованного карательными органами СССР актере киевского Польского театра Захарчука Евгения Михайловича; анализ найденных материалов и систематизация информации в попытке воссоздать его биографию. Методология исследования состоит в использовании источниковедческих методов поиска и анализа документальних исторических источников. Применение проблемно-хронологического метода исторического исследования позволило, на примере сфальсифицированного уголовного дела Е. М. Захарчука, осветить деятельность советской карательно-репрессивной системы, для которой нормы права та законности не имели даже второстепенного значения. Научной новизной роботы являются введение в научный оборот архивных дел и документов, которые сегодня хранятся в Отраслевом государственном архиве Службы безопасности Украины, что возвратит национальной истории тех, кого на протяжение многих десятилетий старались вычеркнуть из народной памяти; дополнение/заполнение тих пропусков, которые до сих пор существуют в исследованих прошлого, в частно-сти в различных проявлениях функционирования общества, к которым относится и театральное искусство. Но основной акцент поставлен на попытке биографического анализа отдельно взятого уголовного архивного дела, которое сегодня хранится в фондах ОГА СБУ, через призму советского уголовного судопроизводства. Ведь вслед за репрессиями актеров был ликвидирован как явление один из национальных театров, не говоря уже о ликвидации украинского авангардного театра и когорты выдающихся театральных деятелей. Итак, в статье на основании личного архивно-уголовного дела № 72250, датируемого 1937 г., реконструируется биография Е. М. Захарчука, не только талантливого актера, но и активного участника украинской революции 1917–1921 гг. Хотя в историографии театра его имя является известным, ряд биографических данных вводится в научный оборот впервые. Выводами исследования стали не только его практическое значение для расширенния биографии Е. Захарчука ранее неизвестными данными, но и обогащение истории театрального искусства Киева и Украины в целом.
Файл:  rks_2019_23_16.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Марценюк Руслана Орестовна
17.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Сторчай, Оксана Вікторівна (Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України).
Генії українського мистецтва: листи Олени Кульчицької до Степана Таранушенка (квітень – вересень 1957 року) [Текст] / О. В. Сторчай // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 23. - С.268-313
Шифр журнала: Ж68592/2019/23

Кл.слова (ненормированные):
Олена Кульчицька, Стефан Таранушенко, епістолярій, творча співпраця.. Olena Kulchytska, Stefan Taranushenko, collection of letters, artistic collaboration.. Елена Кульчицкая, Стефан Таранушенко, эпистолярий, творческое сотрудничество.
Аннотация: Метою роботи є публікація та аналіз епістолярію Олени Кульчицької, а також залучення його до наукового обігу, що дасть можливість дослідникам заповнити лакуни у творчому життєписі художниці. Методологія представлених студій полягає у використанні методів історичного і мистецтвознавчого аналізу та методів емпіричного пізнання. Наукова новизна. Вперше до публікації запропоновано листи талановитої української мисткині Олени Львівни Кульчицької до відомого мистецтвознавця Стефана Андрійовича Таранушенка за квітень–вересень 1957 року, що супроводжуються вступною статтею, коментарем та ілюстраціями. В дослідженні вперше визначено основну тематику листів Олени Кульчицької, що стосується творчих і робочих подробиць із підготовки альбомів «Гуцульщина», «Народне будівництво Західних областей України», «Народний одяг Західних областей України», ілюстрацій до «Байок», екслібриса для домашньої бібліотеки С. Таранушенка тощо. Вперше проілюстровано факт творчої співпраці цих двох масштабних для української культури і науки постатей та актуалізований шляхетний вчинок, що їх об’єднує, – це передання своєї творчої спадщини до музеїв, бібліотек та архівів. Здійснено спробу охарактеризувати 1950-ті роки як період визнання та розуміння таланту О. Кульчицької, коли в наявності вже була її велика художня спадщина, що тоді почала активно популяризуватися через виставки, широке репродукування творів, публікацію монографій і статей, присвячених мисткині. Висновки. Ознайомлення із запропонованим до публікації епістолярієм Олени Кульчицької дає можливість розширити наше уявлення про її творчість 1957 року, задуми, що були втілені діячкою згодом, та її особистість. Окрім 16 листів художниці, було віднайдено і підготовлено до публікації архівні матеріали стосовно співпраці О. Кульчицької і С. Таранушенка кінця 1950-х років, які є істотним доповненням до її епістолярію.^UThe aim of the research is to publish and analyze the collection of letters by Olena Kulchytska as well as its introduction to scientific circulation, which would make it possible for researchers to fill in the lacunae in the biography of the artist. The methodology of the research includes the use of art criticism, historical method, and the methods of empirical knowledge. The scientific novelty of the research. The letters of the talented Ukrainian artist Olena Lvivna Kulchytska to the famous art critic Stefan Andriiovych Taranushenko throughout the period from April to September of 1957 are published for the first time. The collection of letters is accompanied by the introductory article, commentary, and illustrations. The main themes of Olena Kulchytska’s letters are defined for the first time. The themes include artistic and working details regarding the preparation of various albums («Hutsulshchyna», «National building in the Western regions of Ukraine», «Folk clothes of the Western regions of Ukraine»), illustrations to «Tales», ex-libris for S. Taranushenko’s home library, etc. The fact of artistic collaboration between these two prominent personalities within Ukrainian culture and science is illustrated for the first time. The research also points out the noble action, that unites them both – the transfer of their artistic works to museums, libraries, and archives. An attempt is made to characterize the 1950s as the era of recognition and understanding of O. Kulchytska’s talent. By this time, she had accumulated a massive artistic legacy, which had already been popularized through exhibitions, wide reproduction of her works, publication of monographs and articles, dedicated to the artist. Conclusions. Familiarization with the collection of Olena Kulchytska’s letters gives an opportunity to broaden our views on her activity in 1957 as well as her ideas, which were realized by the artist during subsequent periods, and her personality. Along with 16 letters, some archival materials concerning collaboration between O. Kulchytska and S. Taranushenko in the late 1950s are given, thus providing a significant addendum to the collection of letters.^RЦелью работы является публикация и анализ эпистолярия Елены Кульчицкой, а также введение его в научный оборот, что сделает возможным для научных сотрудников заполнение лакун в творческом жизнеописании художницы. Методология исследования заключается в использовании методов исторического и искусствоведческого анализа и методов эмпирического познания. Научная новизна. Впервые к публикации предложены письма талантливой украинской художницы Елены Львовны Кульчицкой к известному искусствоведу Стефану Андреевичу Таранушенко за апрель – сентябрь 1957 года, которые сопровождаются вступительной статьей, комментарием и иллюстрациями. В исследовании впервые определено основную тематику писем Елены Кульчицкой, которая касается творческих и робочих подробностей относительно подготовки альбомов «Гуцульщина», «Народне будівництво Західних областей України», «Народний одяг Західних областей України», иллюстраций к «Байкам», экслибриса для домашней библиотеки С. Таранушенко и др. Впервые проиллюстрирован факт творческого содружества этих двух масштабных для украинской культуры и науки личностей и актуализован благородный поступок, который их объединяет, – это передача своих творческих работ в музеи, библиотеки и архивы. Осуществлена попытка охарактеризовать 1950-е годы как период признания и понимания таланта Е. Кульчицкой, когда уже существовало ее большое художественное наследие, которое тогда активно популяризировалось через выставки, широкое репродуцирование произведений, публикацию монографий и статей, посвященных деятельнице. Выводы. Ознакомление с предложенным к публикации эпистолярием Елены Кульчицкой дает возможность расширить наше представление о ее творчестве 1957 года, замыслах, которые были воплощены художницей в последующие периоды, и ее личности. Кроме 16 писем, было найдено и подготовлено к публикации архивные материалы относительно сотрудничества Е. Кульчицкой и С. Таранушенко конца 1950-х годов, которые являются существенным дополнением к ее эпистолярию.
Файл:  rks_2019_23_18.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Сторчай Оксана Викторовна
18.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Галькевич, Тетяна Анатоліївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Вільгельм Котарбінський на світлинах Відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (до 170-річчя від дня народження) [Текст] / Т. А. Галькевич, О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 23. - С.324-334
Шифр журнала: Ж68592/2019/23

Кл.слова (ненормированные):
атрибуція, Вільгельм Котарбінський, художник, фотодокументи, біографія, відділ образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського.. attribution, Wilhelm O. Kotarbinskyi, artist, documentary photography artifacts, biography, Department of Fine Arts of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine.. атрибуция, Вильгельм Котарбинский, художник, фотодокументы, биография, отдел изобразительных искусств Института книговедения Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского, мастерская художника.
Аннотация: Метою роботи є атрибуція фотодокументів, що зберігаються у відділі образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського й безпосередньо стосуються життя та творчості видатного художника ХІХ – початку ХХ століття Вільгельма Олександровича Котарбінського, поляка за походженням, життя і творчість якого тісно пов’язані з Україною; а також виправлення помилок у біографічних відомостях, що містяться в роботах дослідників творчості майстра. Методологія дослідження. Для розв’язання поставленого завдання залучено як загальнонаукові методи, так і методи спеціальних історичних дисциплін, зокрема метод джерелознавчого аналізу та прийоми й засоби порівняльно-історичного методу. Зазначений методологічний підхід дозволив опрацювати інформацію, проаналізувати та атрибутувати світлини, уточнити географічне місцезнаходження майстерні художника, що на них зафіксована. Наукова новизна. Протягом двох останніх десятиліть зросла зацікавленість творчістю В. О. Котарбінського, що передовсім пов’язане з його непересічною роллю в «європеїзації» українського мистецтва, а також із його вагомим творчим внеском у художнє життя Києва в ХІХ столітті. За даними періодичних зарубіжних і вітчизняних видань, інформацією з інтернет-ресурсів та мемуарно-історичною літературою вперше атрибутовані два фотодокументи з фондів відділу образотворчих мистецтв НБУВ, а саме: встановлено особу художника та місцезнаходження зображеного на світлинах об’єкту – майстерні художника у власному маєтку в Кальську. Висновки. Фотодокументи, що зберігаються у фондах відділу, висвітлюють малодосліджений «білоруський» період творчості митця, а також є важливим джерелом для подання достовірної інформації стосовно фактів з біографії художника.^UThe aim of the research is to attribute the artifacts of documentary photography stored at the Department of Fine Arts of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine to Wilhelm O. Kotarbinskyi, a prominent artist of Polish origin, who had been living and working in Ukraine in 19th – early 20th cc. The paper is also aimed at correction of inaccurate biographical data in previous studies of the artist’s creative heritage. The methodology of the research. There were applied various methods of the research including general scientific methods and specifically historical ones such as source analysis and method of historical comparison. Such methodological approach provided solid foundation for analysis and attribution of photographs, and specification of geographic location of the artist’s studio presented therein. The scietific novelty of the research. The last two decades showed that there is a considerable increase of public interest in creative heritage of W. Kotarbinskyi due to his great influence on «Europeanisation» of Ukrainian Art and outstanding contribution to cultural and artistic life of Kyiv in 19th c. for the first time two photo artifacts stored at the Department of Fine Arts of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine are attributed on the basis of the analysis of foreign and national periodicals, internet resources, memoirs: the artist is identified and the setting of the photos is located as the artist’s studio in his mansion in Kalsk. Conclusions. The documentary photography artifacts stored at the Department of Fine Arts of VNLU highlight the Kotarbinskyi’s «Belarusian period» that is yet to be explored and therefore constitute essential source for the artist’s biography further research.^RЦелью работы является атрибуция фотодокументов, которые хранятся в отделе изобразительных искусств Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского и непосредственно касаются жизни и творчества выдающегося художника ХIХ– начала ХХ веков Вильгельма Котарбинского, поляка по происхождению, жизнь и творчество которого тесно связаны с Украиной; исправление ошибок в биографических сведениях, которые содержатся в работах исследователей творчества мастера. Методология исследования. Для решения поставленной задачи были использованы как общенаучные методы, так и методы специальных исторических дисциплин, в частности метод источниковедческого анализа, а также приемы и средства сравнительно-исторического метода. Данный методологический подход позволил проанализировать и атрибутировать фотографии, уточнить географическое местонахождение мастерской художника, запечатленной на фотографиях. Научная новизна. По данным периодических зарубежных и отечественных изданий, информации интернет-ресурсов и мемуарно- исторической литературы впервые атрибутированы два фотодокумента из фондов отдела изобразительных искусств НБУВ, а именно: установлена личность художника и местонахождение изображенного на фотографиях объекта – мастерской художника в собственном имении в Кальске. Выводы. Фотодокументы, которые хранятся в фондах отдела, освещают малоисследованный «белорусский» период творчества художника, а также являются важным источником для предоставления достоверной информации , касающейся фактов из его биографии.
Файл:  rks_2019_23_20.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Донець, Олена Миколаївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ); Донец Елена Николаевна; Галькевич Татьяна Анатольевна
19.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Донець, О. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Плакати видавництва "Книгоспілка": проблеми дослідження (за матеріалами фондів відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - С.116-141
Шифр журнала: Ж68592/2020/26

Кл.слова (ненормированные):
український плакат 1920-х років; видавництво «Книгоспілка».. Ukrainian poster of the 1920s; Knyhospilka publishing house.
Аннотация: Метою статті є презентація українських друкованих плакатів, що побачили світ протягом 1920-х років у видавництві «Книгоспілка», із зібрання українського друкованого плаката ХХ ст., що зберігається у фондах відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Методологія дослідження визначається специфікою українського друкованого плаката як комплексного візуально-історичного джерела і характеризується поєднанням загальнонаукового принципу достовірності, аналітичних і синтетичних методів. Залучено також мистецтвознавчий та історичний аналіз, порівняльний метод і методику зіставлення опосередкованих документальних свідчень та фактів. Наукова новизна полягає в уведенні до суспільного обігу маловідомих широкому загалові плакатів всеукраїнського видавництва «Книгоспілка», які до цього часу не стали предметом окремих наукових розвідок, а також у презентації плаката як одного з недостатньо вивчених інформаційно-візуальних джерел для дослідження кооперативного руху в Україні. Стаття розкриває маловідомі сторінки творчості українських художників, які співпрацювали з видавництвом «Книгоспілка» протягом 1920-х років. Висновки. Дослідження зібрання українського друкованого плаката з фондів відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського дозволило визначити специфіку плакатів видавництва «Книгоспілка», яка зумовлена, по-перше, спрямованістю діяльності видавництва на просування ідей кооперативного руху, розрахованого винятково на мешканців українського села, по-друге, залученням до виготовлення плакатів кращих мистецьких кадрів. Аналіз матеріалів зібрання дозволив висвітлити співпрацю із «Книгоспілкою» художників різних творчих мистецьких напрямів та визначити, що саме в цей період – найбільш продуктивний у діяльності видавництва – їх об'єднувало прагнення до освоєння нових творчих методів та пошук особистого шляху в мистецтві.^UThe purpose of the article is to present Ukrainian posters published during the 1920s by the Knyhospilka publishing house, from the 20th century Ukrainian posters collection stored in the fonds of the Fine Arts Department of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The research methodology is determined by the specific features of a Ukrainian poster as a complex visual-historical source that is characterized by a combination of the general scientific principle of reliability, analytical, and synthetic methods. Art and historical analysis, comparative method and method of comparing indirect documentary evidence and facts are also involved. The scientific novelty is the introduction into public circulation of lesser-known posters of the All-Ukrainian Knyhospilka publishing house which have not been studied so far, as well as the presentation of the poster as one of the insufficiently studied visual information sources for the study of the cooperative movement in Ukraine. The article opens the little-known pages of the works of Ukrainian artists who collaborated with the Knyhospilka publishing house during the 1920s and 1930s. Conclusions. The study of the collection of Ukrainian posters of the Fine Arts Department of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine allowed to distinguish the specific characteristics of posters of the Knyhospilka publishing house, which are determined by, firstly, the publishing house›s activities to promote the cooperative movement; secondly, involving the best artists in the production of posters. The analysis of the materials of the collection allowed to highlight the cooperation of artists of different creative arts with the Knyhospilka, and to determine that it is during that period – the most productive in the publishing house's history – they were united by the desire to learn new creative methods and to find a personal path in art.
Файл:  rks_2020_26_10.pdf - 0 20.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Скрипник, Петро Ількович (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Зібрання плакатів сільськогосподарського виробництва з фондів відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Text] / P. Skrypnyk // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 28. - P.116-145
Шифр журнала: Ж68592/2022/28

Кл.слова (ненормированные):
плакат, зібрання плакатів, візуалізація наукових досліджень, плакати сільськогосподарського виробництва.. poster, poster collection, visualization of scientific studies, agricultural production posters.
Аннотация: Метою роботи є висвітлення процесів сільськогосподарського виробництва за допомогою візуальних засобів інформації, зокрема плакатів. На противагу переважній більшості дослідників, які вбачали у плакатах ефективний засіб ідеологізації суспільства, автор вважає, що вони також відіграли суттєву роль у розвитку продуктивних сил країни, особливо сільськогосподарського виробництва. З певними застереженнями їх можна розглядати як документи-свідки, які надають візуальну інформацію з історії України 20-х років ХХ ст. Методологія дослідження базується на використанні методу порівняльного аналізу у представленні соціально-політичних процесів в Україні в зазначений період. Наукова новизна роботи полягає в перегляді основних положень радянської історіографії 20-х років ХХ ст. за допомогою візуальних джерел інформації, зокрема плакатів. Точка зору, що українські громадяни під впливом агітації більшовицьких пропагандистів одностайно взялися до будівництва нового суспільства, не відповідає дійсності. Не заперечуючи впливу пропаганди в суспільному житті, треба більш виважено підходити до тих процесів, які відбувались у поворотні моменти історії України. Зокрема, слід звернути увагу на репресивні заходи впливу радянського керівництва стосовно переважної більшості населення України. Ця робота є альтернативним напрямом у висвітленні соціально-політичної історії України 20-х років ХХ ст. Висновки. Аналіз досліджуваних плакатів показав, що плакати виробничого призначення відіграли не меншу, якщо не більшу роль у зростанні самосвідомості українського селянина в порівнянні з політичними плакатами. Репрезентовані ними нові технологічні ідеї та методи їх упровадження, а не набір комуністичних гасел, відіграли вирішальну роль у підйомі сільськогосподарського виробництва в Україні. Грамотно скомпоновані й майстерно виконані, вони, з одного боку, стали витвором образотворчого мистецтва, з іншого, – ідеальним засобом комунікації в середовищі малограмотного населення, а також суттєвим доповненням до текстової історії сільського господарства України 20-х років ХХ ст.^UThe aim of the research . The article displays the processes of agricultural production in Ukraineas reflected in visual media, posters in particular. In contrast with the vast majority of researchers who viewed posters as an effective means of indoctrinating the society, the author states that they also playedan essential role in the development of country’s productive forces. With certain reservations, these can beconsidered as poster witnesses providing the visual evidence of the Ukrainian history of the 1920-ies. The research methodology is based on the method of comparative analysis in the presentation of socio-political processes in Ukraine in the period mentioned. Scientific novelty of the research consists in re-considering the principal postulates of the Soviet historiography of the 1920-ies with reliance on posters as visual information sources. The viewpoint that under the influence of Bolshevik propaganda the Ukrainian citizens unanimously started building a new society is contrary to actual facts. Without denyingthe effect of propaganda on social life, the author stresses the necessity of a more balanced approach to the processes that took place in the critical periods of Ukrainian history. In particular, attention should bedrawn to the repressive measures of Soviet authorities against the prevailing majority of Ukraine’s population. This research is carried out in an alternative direction of studying the socio-political history of Ukraine in the 1920-ies. Conclusions. The analysis of the posters examined has shown that those concerned with agricultural production played not a marginal, but, probably, even a major part in the growth of Ukrainian peasants’ self-consciousness as compared with political posters. New technological ideas and the methods of their implementation, which posters presented, rather than a stock of stereotype communist slogans, played the decisive role in the rise of agricultural production in Ukraine. Skillfully composed and masterfully made, they, on the one hand, became the pieces of figurative art and, on the other, – an ideal means of communication in the milieu of semi-literate rural citizens. They also are an essential supplement to the textual history of the Ukrainian agriculture of the 1920-ies.
Файл:  rks_2022_28_10.pdf - 0
...