Рукописна та книжкова спадщина України | НБУВ Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
...
1.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Ульяновський, В. І.
Український переклад Хроніки Стрийського кінця XVI – початку XVII століття [Текст] / В. І. Ульяновський, Н. М. Яковенко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1993. - Вип. 1. - С.5–12
Шифр журнала: Ж68592/1993/1

Файл:  rks_1993_1_1.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Яковенко, Н. М.
2.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Гончаренко, М. І.
Біографічні матеріали на сторінках журналу "Архітектура Радянської України". Спроба класифікації [Текст] / М. І. Гончаренко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1998. - Вип. 4. - С.188-192
Шифр журнала: Ж68592/1998/4

Файл:  rks_1998_4_18.pdf - 0 3.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Непомнящий, А. А.
Новые материалы об изучении Крыма украинскими историками в конце ХІХ – начале ХХ века [Текст] / А. А. Непомнящий // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2002. - Вип. 7. - С.131-145
Шифр журнала: Ж68592/2002/7

Файл:  rks_2002_7_14.pdf - 0 4.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Донець, О. М.
Український друкованний плакат другої половини 1980 - початку 1990 років як хроніка соціокультурних зрушень періоду [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 15. - С.92-105
Шифр журнала: Ж68592/2012/15

Кл.слова (ненормированные):
український радянський плакат; період перебудови; концептуальний авторський плакат.. Ukrainian graphic broadsheet, perestroyka perod, conceptual auteur broadsheet.
Аннотация: Йдеться про докорінні зміни в розвитку й функціонуванні українського друкованого плаката, що відбулися під впливом певних соціокультурних умов у період з другої половини 1980-х до початку 1990-х років ХХ ст. Розглядається тематика плаката та його художньо-стилістичні особливості, номіновані обставини, що спричинили зникнення з обігу масового друкованого плаката й появу концептуального авторського плаката, який цілком перейшов до сфери графічного дизайну. ^u The article deals with the fundamental changes in the development and functioning of the Ukrainian printed broadsheet caused by certain social-cultural circumstances in the period from the 2nd half of the 1980s up to the beginning of the 1990s of the 20th century. The author analyzes the subject range of the broadsheet pictorial art and its artistic-stylistical characteristics, reveals the factors that predetermined the disappearance of the popular printed broadsheet and caused the spreading of the conceptual auteur broadsheet, that made a complete shift to the domain of graphic design.
Файл:  rks_2012_15_7.pdf - 0 5.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Козак, С. Б.
"Літературний зошит":український раритет на німецькій землі [Текст] / С. Б. Козак // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.140-152
Шифр журнала: Ж68592/2012/16

Кл.слова (ненормированные):
еміграція, покажчик, історія, культура.. emigration index, history, culture.
Аннотация: Досліджено історію створення та зміст «Літературного зошита» – літературно-мистецького додатка до заснованої українськими політичними емігрантами газети «Українські вісті» (Німеччина, 1947 рік).^UThe history of the appearance and content of the “Literary notebook” - literary and artistic attachment to the Ukrainian political emigrates founded newspaper “Ukrainian news” (Germany, 1947) was researched.
Файл:  rks_2012_16_10.pdf - 0 6.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Донець, О. М.
Використання образу Т. Г. Шевченка в українському радянському плакаті (за матеріалами зібрання українського радянського плаката з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.270-276
Шифр журнала: Ж68592/2013/17

Кл.слова (ненормированные):
Т. Г. Шевченко, український плакат, плакатна графіка, зібрання українського друкованого плаката.. T. Shevchenko, Ukrainian poster, poster graphics, the collection of Ukrainian printed posters.. Т. Г. Шевченко, украинский плакат, плакатная графика, собрание украинского печатного плаката.
Аннотация: Йдеться про втілення в мистецтві українського плаката образу Т. Г. Шевченка – знакової постаті історії і культури України. Систематизовано плакати за функціональною приналежністю, художньо-образним втіленням та композиційним розв’язанням, подано основні види трансформації образу поета, – від безпосередньої портретної візуалізації до художньої інтерпретації творчої спадщини, і визначення його ролі у соціокультурному просторі.^UThe article deals with the embodiment of T. Shevchenko, a significant person in Ukrainian history and culture, in the Ukrainian poster art. The author systematizes posters featuring the poet image on their functional attachment, artistic and figurative embodiment and compositional resolution. She also gives the main types of the poet image transformation: from the direct portrait visualization to the creative interpretation of the artistic heritage. The article also covers the poet role in the sociocultural environment.^RРечь идёт о воплощении в искусстве украинском плаката образа Т. Г. Шевченко - знаковой фигуры истории и культуры Украины. Систематизированы плакаты по функциональной принадлежности, художественно-образным воплощениям и композиционным решениям, представлены основные виды трансформации образа поэта - от непосредственной портретной визуализации к художественной интерпретации творческого наследия и определение его роли в социокультурном пространстве.
Файл:  rks_2013_17_17.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Донец Е. Н.
7.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Василюк, О. Д. (Інститут сходознавства ім. А. Ю. Кримського НАН України).
Агатангел Кримський та український правопис [Текст] / О. Д. Василюк // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.20-30
Шифр журнала: Ж68592/2015/19

Кл.слова (ненормированные):
А. Ю. Кримський, український правопис, мовознавство. A. Krymsky, Ukrainian orthography, linguistics. А. Ю. Крымский, украинское правописание, языкознание
Аннотация: Здійснено спробу дослідження творчого спадку А. Ю. Кримського (1871–1942) з огляду на його мовознавчі зацікавлення, зокрема висвітлено витоки його формування як мовознавця взагалі і як дослідника української мови зокрема. На основі аналізу листування А. Ю. Кримського визначено вплив П. Г. Житецького на його становлення як дослідника українського правопису. Представлено документальні свідчення про участь А. Ю. Кримського в лінгвістичній дискусії стосовно змін у галицькому правописі. Охарактеризована науково-організаторська діяльність А. Ю. Кримського в галузі мовознавства, зокрема в Українській академії наук, її фахових комісіях та мовознавчих установах, на тлі українізації, що проводилася радянськими державними органами в 20-х роках ХХ ст.^UThe development of Ukrainian science in general and Ukrainian linguistics in particularis associated with Agathangel Krymsky (1871–1942). The article examines his heritage in the research of sources and the development of the norms of Ukrainian orthography. It is one of the areas in which the talent of Agathangel Krymsky was realized in his early age. During his studies at Moscow Lazarev Institute of Oriental Languages Agathangel Krymsky published numerous articles in Lviv journals, as it was the only opportunity for him to publish his works in Ukrainian. At that time Agathangel Krymsky started his correspondence with such renowned Ukrainians as Ivan Franko, Borys Grinchenko, Vasyl Levitsky. The issue of Ukrainian spelling rules was constantly raised in their letters. They also held the discussion in Galician journals. Agathangel Krymsky covered the issue in his article "Our language adversity and how to settle this trouble" published in a magazine "Zoria" (1891). The academician developed Ukrainian linguistics within the system of the Ukrainian Academy of Sciences as well and took part in the development of spelling rules in 1928. He was also the first director of the Institute of the Ukrainian scientific language^RС именем Агатангела Ефимовича Крымского (1871–1942) связано становление украинской науки вообще и украинского языкознания в частности. В статье исследуется его творческое наследие по изучению истоков и развития норм украинской орфографии. Это одна из тех отраслей знаний, где ещё в ранней юности проявился его талант. Во время своей учёбы в московском Лазаревском институте восточных языков он активно печатался во львовских журналах, поскольку только там мог это делать на украинском языке. В этот период Крымский начинает переписываться с выдающимися украинскими деятелями: Иваном Франко, Борисом Гринченко, Василием Левицким. Тема правил украинской орфографии поднималась ними постоянно. Заочная дискуссия велась и на страницах галицких журналов. Крымский посвятил этому вопросу свою статью "Наша язикова скрута та спосіб зарадити лихові" в журнале "Зоря" (1891). В системе Украинской академии наук академик Крымский также развивал украинское языкознание, участвовал в разработке правил правописания 1928 г. Был первым директором Института украинского научного языка
Файл:  rks_2015_19_4.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Василюк О. Д.
8.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Донець, О. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Український друкований плакат другої половини 1960-х – початку 1980-х років з фондів НБУВ: тематика, художні особливості [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.205-228
Шифр журнала: Ж68592/2015/19

Кл.слова (ненормированные):
український плакат, радянський агітпроп, тоталітаризм, брежнєвський застій, ідеологічна зброя. Ukrainian cinema poster, Soviet agitprop, totalitarianism, Brezhnev stagnation, ideological weapon. украинский плакат, советский агитпроп, тоталитаризм, брежневский застой, идеологическое оружие
Аннотация: Висвітлено склад зібрання українського плаката ХХ ст. з фондів відділу образотворчих мистецтв НБУВ, зокрема періоду другої половини 1960 – початку 1980-х років; проаналізовано ідеологічне навантаження українського друкованого плаката в умовах тоталітаризму; наведено приклади візуальних втілень відомих плакатних гасел; окреслено основні тенденції розвитку тематики та художніх особливостей українського друкованого плаката брежнєвських часів^UThe article concentrates on the research of Ukrainian printed posters of the second half of the 1960s – early 1980s from the collection of the 20th century Ukrainian cinema posters at Fine Arts Department of V. Vernadsky National Library of Ukraine. The author considers a poster as an ideological weapon, able to create within a totalitarian system a "parallel reality" required for the formation of mass political consciousness and the distraction of society from real social problems. The article brings examples of new visual embodiments of well-known poster mottos. Besides that, the author sketches main tendencies in the development of topics and artistic peculiarities of the Ukrainian printed posters of Brezhnev times. In particular, emphasized is one of the main features of printed posters, which is the use of visual artistic clichés, exaggerated monumentality and generalization, relevant to the propagandistic tendencies of those times, namely creation of convenient ideological stereotypes which would conduce demolishing of individuality^RСтатья посвящена изучению украинского печатного плаката второй половины 1960 – начала 1980-х годов из собрания украинского плаката ХХ века из фондов отдела изобразительных искусств Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского. Автор рассматривает плакат как идеологическое оружие, способное в условиях тоталитарной системы создавать "параллельную реальность", необходимую для формирования политического сознания масс и отвлечения от решения реальных общественных проблем. Автор приводит примеры новых визуальных воплощений известных плакатных лозунгов, а также определяет основные тенденции развития тематики и художественных особенностей украинского печатного плаката брежневских времен, в частности акцентирует внимание на одной из его основных черт – использовании визуальных художественных штампов, тяготении к монументальности и обобщениям, что соответствовало тогдашней пропагандистской тенденции – созданию удобных идеологических стереотипов, способствующих нивелированию личности
Файл:  rks_2015_19_18.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Донец Е. Н.
9.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Матяш, І. Б. (Інститут історії України НАН України).
Український дипломатичний архів як джерело дослідження історії консульської служби [Текст] / І. Б. Матяш // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2016. - Вип. 20. - С.252-266
Шифр журнала: Ж68592/2016/20

Кл.слова (ненормированные):
дипломатичний архів, український дипломатичний архів, Галузевий державний архів Міністерства закордонних справ України, історія української дипломатії. diplomatic archive, Ukrainian diplomatic archive, Industrial state archive of the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine, history of Ukrainian diplomacy. дипломатический архив, украинский дипломатический архив, Отраслевой государственный архив Министерства иностранных дел Украины, история украинской дипломатии
Аннотация: Проаналізовано поняття "дипломатичний архів", вказано на специфіку організації українського дипломатичного архіву, надано характеристику його складу і змісту з точки зору джерельного значення для вивчення історії дипломатичної та консульської служби. В інституційній складовій українського дипломатичного архіву виокремлено три категорії: галузевий державний архів Міністерства закордонних справ України; історичний дипломатичний архів, що зберігається в неспеціалізованих архівах; дипломатичний архів української еміграції, що міститься в зарубіжних архівах^UIn the article the author analyzes a concept of a "diplomatic archive", surveys the specifics of the Ukrainian diplomatic archive organization, characterizes its composition and contents with a view to its significance as a source for the research of the history of diplomatic and consular service. Reviewed is the specifics of the institutional aspect of the Ukrainian diplomatic archive, specified are three constituents of the archive: industrial state archive of the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine; historical diplomatic archive deposited at unspecialized archives; diplomatic archive of Ukrainian emigration deposited at foreign archives. Analyzed are the details of the documental complexes compiled during the conduct of the activities of the foreign service and its organs in 1917–1923. These documental complexes, deposited at the fonds of the Central State Archive of Supreme Bodies of Power and Government of Ukraine, State Archive of Kyiv Oblast, State Archive of Kyiv and other archival institutions, constitute a source for the study of the history of Ukrainian diplomacy^RВ статье проанализировано понятие "дипломатический архив", исследована специфика организации украинского дипломатического архива, охарактеризован его состав и содержание с точки зрения значения как источника для изучения истории дипломатической и консульской службы. Рассмотрены особенности институционального аспекта украинского дипломатического архива, выделены три его составляющие: отраслевой государственный архив Министерства иностранных дел Украины; исторический дипломатический архив, хранящийся в неспециализированных архивах; дипломатический архив украинской эмиграции, хранящийся в зарубежных архивах. Детально проанализированы документальные комплексы, сформированные в деятельности внешнеполитического ведомства и его органов в 1917–1923 гг., хранящиеся в фондах Центрального государственного архива высших органов власти и управления Украины, Государственного архива Киевской области, Государственного архива г. Киева и других архивных учреждений как источник по истории украинской дипломатии
Файл:  rks_2016_20_18.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Матяш И. Б.
10.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Донець, О. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Гендерні аспекти візуалізації жінки в українському радянському плакаті 1940–1980 рр. (на основі зібрання українського друкованого плаката ХХ ст. відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства НБУВ) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.194-201
Шифр журнала: Ж68592/2017/21

Кл.слова (ненормированные):
український радянський друкований плакат 1940–1980 рр., образ жінки, гендерний аспект, відділ образотворчих мистецтв НБУВ.. Ukrainian Soviet printed poster of the 1940–1980s, woman image, gender aspect, Fine Arts Department of VNLU.. украинский советский печатный плакат 1940–1980 гг., образ женщины, гендерный аспект, отдел изобразительных искусств НБУВ.
Аннотация: Аналіз репрезентації візуальних жіночих образів в українському друкованому плакаті 1940–1980 рр. дозволив авторові дійти висновку, що соціальна роль жінки в радянському суспільстві зазначеного періоду обумовлена певними ідеологічними вимогами та що візуальне втілення образу жінки трансформується відповідно до них. Про це свідчать матеріали зібрання українського друкованого плаката ХХ ст. відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського.^UThe article is devoted to the critical review of representation of visual women’s images in Ukrainian printed posters of the period of the 1940–1980s, when a woman’s social role in the Soviet society was conditioned by specific ideological requirements. Ukrainian printed posters distinctively and immediately created a legitimate example of a perfect “socially beneficial” Soviet woman. Although in different social political moments of the country’s history meaningful accents shifted toward current events. Thus, during the World War II in the compositional space center there were placed three women’s figures representing the wide-scale heroism of female workers, female combats and female peasants. On Ukrainian posters of the 1970s women were depicted joyful and happy, which had an ideological implicative denoting a visual demonstration of Soviet people life improvement. Still women always had secondary positions in the compositions also depicting men, which secured a non-priority role for women in the Soviet social hierarchy.^RСтатья посвящена критическому рассмотрению репрезентации визуальных женских образов в украинском печатном плакате 1940–1980 гг., периоде, когда социальная роль женщины в советском обществе была обусловлена определенными идеологическими требованиями. Украинский печатный плакат ярко и оперативно создавал легитимный образец идеальной «общественно-полезной» советской женщины. Однако в разные социально-политические моменты истории страны содержательные акценты смещались в сторону происходящих событий. Так, во время Второй мировой войны в центр композиционного пространства помещаются три женские фигуры, олицетворяющие массовый героизм женщин-работниц, женщин-фронтовичек и женщин-крестьянок. На украинских плакатах 1970-х годов женщины изображаются радостными, счастливыми, что имело идеологический подтекст, обозначая визуальную демонстрацию улучшения жизни советских людей. И все же в композициях рядом с мужчинами женским образам всегда отводилось второстепенное место, что закрепляло за женщиной неприоритетную роль в советской социальной иерархии.
Файл:  rks_2017_21_16.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Донец Е. Н.
11.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Шип, Н. А. (Київський національний торговельно-економічний університет).
Український модус слов’янофільства [Текст] / Н. А. Шип // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.233-264
Шифр журнала: Ж68592/2017/21

Кл.слова (ненормированные):
слов’янофільство, українофільство, слов’янство, асиміляція, великоруси, малоруси, наріччя, мовна політика, українська мова, Костомаров.. Slavophilism, Ukrainophilism, Slavicity, assimilation, Great Russians, Little Russians, dialect, lingual policy, Ukrainian language, Kostomarov.. славянофильство, украинофильство, славянство, ассимиляция, великороссы, малороссы, наречие, языковая политика, украинский язык, Костомаров.
Аннотация: Запропонований історіографічний огляд українського модусу слов’янофільства як історіософського феномену. Розглядається українофільство, що ідентифікується з українським національно-патріотичним рухом ХІХ ст.; з’ясовуються його витоки, подібність і відмінність від російського слов’янофільства, визначається роль Миколи Костомарова у процесі національної та цивілізаційної ідентичності українців, його прагнення утвердити офіційний статус малоруського наріччя (української мови).^UThe article provides a historiographic review of a Ukrainian modus of Slavophilism as a historiosophic phenomenon, and Slavophilism is covered as a social and literature movement of Ukrainian intellectual elite, which originated approximately in the mid-19th century. Moderate activity of Slavophilists initially did not bother officials. But establishment of the “Basis” Ukrainian almanac (1861–1862) in Petersburg and scientific theoretical and publicistic activity of M. Kostomarov induced a negative reaction of the government and supporters of the “single Russian nation”. In the polemics concerning his article “Two Russian nations”, where the issue of commonness and dissimilarities between the Great Russians and South Russians was raised, and the right of the latter for education in native language was justified, the scientist was blamed in the Ukrainophilism and separatism. M. Kostomarov defined the hierarchy of national identity of Ukrainians as Slavonic, Great Russian, South Russian and Little Russian. Through the power of his scientific publicistic talent he influenced the society by inducing a desire to join the process of the nation creation in the intellectual elite.^RВ статье представлен историографический обзор украинского модуса славянофильства как историософского феномена, а славянофильство рассматривается как общественно-литературное движение украинской интеллигенции, зародившееся приблизительно в середине ХІХ в. Умеренная деятельность славянофилов поначалу не раздражала чиновничий аппарат. Но открытие в Петербурге украинского альманаха «Основа» (1861–1862 гг.) и научно-теоретическая и публицистическая деятельность Н. Костомарова вызвали негативную реакцию правительства и сторонников «единой российской нации». В полемике по поводу статьи Н. Костомарова «Две русские народности», где поднимался вопрос общности и различий великороссов и южнороссов, и обосновывалось право последних учиться на родном языке, ученого обвинили в украинофильстве и сепаратизме. Иерархию национальной идентичности украинцев Н. Костомаров определял как Славянскую, Великорусскую, Южнорусскую, Малорусскую. Силой своего научно-публицистического таланта он влиял на общество, возбуждая у интеллектуальной элиты желание присоединиться к процессу создания нации.
Файл:  rks_2017_21_19.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Шип Н. А.
12.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Индыченко, А. В. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Межакадемическое сотрудничество украинских, чешских и словацких ученых в гуманитарной сфере: исторический экскурс (1955–1960 гг.) [Текст] / А. В. Индыченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.506-525
Шифр журнала: Ж68592/2017/21

Кл.слова (ненормированные):
документ, АН УРСР, Чехословацька академія наук, Словацька академія наук, співпраця, книгообмін.. document, Academy of Sciences of the UkrSSR, Czechoslovak Academy of Sciences, Slovak Academy of Sciences, cooperation, book exchange.. документ, АН УССР, Чехословацкая академия наук, Словацкая академия наук, сотрудничество, книгообмен.
Аннотация: На основі архівних джерел висвітлено міжакадемічне співробітництво українських, чеських та словацьких учених у гуманітарній галузі в 1955–1960 гг., визначено його напрями в дослідженні історії, археології, мовознавства, літератури та економіки, бібліотечної справи тощо. Поглиблення співпраці простежується в рамках спільних наукових розробок, зокрема археологічних розкопок, діалектологічних та етнографічних експедицій, спільних публікацій, участі в наукових заходах, книгообміну тощо.^UThe article is devoted to cooperation of Ukrainian, Czech and Slovak scientists in the field of humanities and chronologically covers the period of 1955–1960. On the basis of archival sources the directions of cooperation in the research of history, archeology, linguistics, literature and economics were determined. Czechoslovakia was also one of the leading partners of the Academy of Sciences of the UkrSSR in the field of book exchange. The forms of cooperation between Ukrainian, Czech and Slovak scientists in the course of joint elaboration of scientific problems, which had a mutual scientific interest for the scientists, research trips, participation in academic events, scientific works’ reviewing, etc., are analyzed. The archival documents include annual reports on international scientific relations, information and certificates of Ukrainian institutions on acceptance of Czech and Slovak scientists, and other integrated resource.^RСтатья представляет собой исторический экскурс по вопросу сотрудничества украинских, чешских и словацких ученых в области гуманитаристики и хронологически охватывает 1955–1960 гг. На основе архивных источников определены направления сотрудничества в исследованиях по истории, археологии, языкознанию, литературоведению, экономике. Чехословакия также была одним из главных партнеров Академии наук УССР по книгообмену. Проанализированы формы сотрудничества между украинскими, чешскими и словацкими учеными в рамках совместной разработки научных проблем, которые представляли обоюдный научный интерес, научных командировок, участия в научных мероприятиях, рецензирования научных работ и т. д. Архивные документы представлены годовыми отчетами о международной научной деятельности АН УССР, отчетами институтов о международных научных связях, информацией и справками украинских учреждений о приеме чешских и словацких ученых и другим интегрированным ресурсом.
Файл:  rks_2017_21_34.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Индыченко А. В.
13.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Донець, Олена Миколаївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Український друкований плакат 1920-х – початку 1930-х років як інформаційне джерело з вивчення гендерних питань (на матеріалах з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 24. - С.151-168
Шифр журнала: Ж68592/2019/24

Кл.слова (ненормированные):
український друкований плакат 1920-х – 1930-х років, гендерні питання, комунікативні функції.. Ukrainian printed poster of 1920s – 1930s, gender issues, communicative unctions.. украинский печатный плакат 1920-х – 1930-х годов, гендерные вопросы, коммуникативные функции.
Аннотация: Метою статті є репрезентація інформаційного потенціалу українського друкованого плаката 20-х – початку 30-х років ХХ ст. як важливого візуального джерела в дослідженні кола проблем, пов’язаних із «жіночим питанням». Методологія дослідження базується на застосуванні методів іконологічного й порівняльного аналізу для розуміння й інтерпретації окремих плакатних зображень, зокрема для розкриття змісту соціальних значень у візуальній символіці. Наукова новизна роботи полягає в розширенні уявлення про український друкований плакат 1920-х – початку 1930-х років як інформаційне джерело з вивчення гендерних питань. Доведено, що вже 1932 року з формалізмом було покінчено – авангардне трактування образу жінки в плакаті поступилося реалістичним сюжетним плакатам-картинам, внаслідок чого образ дужої безкомпромісної «жінки-лідерки» перестав домінувати як візуальний тип в іконографічному дискурсізазначеного періоду. Висновки. Аналіз українського друкованого плаката як інформаційного джерела дозволив розглянути основне коло проблем, пов’язаних із вирішенням «жіночого питання», зокрема таких: жінка і професійна та громадська діяльність; жінка і шлюб; жінка і здоровий спосіб життя; простежити зміни в іконографії образу жінки, а також з’ясувати причини, що викликали їх до життя, передусім зміни в радянській ідеологічній системі; розкрити особливості творчого почерку художників – авторів плакатів.^UThe aim of the research is to represent the informational potential of the Ukrainian printed poster throughout 1920s – early 1930s time frame as an important visual source to research the sphere of issues connected to the «gender issue». The methodology of the research is based on using iconological and comparative analysis for understanding and interpretation of each given poster images, including the uncovering of social significance content in the visual symbolism. The scientific novelty of the research is found in the broadening of knowledge about the Ukrainian printed poster of the 1920s – 1930s era as the informative source for studying gender issues. It has been proven that formalism was over with by 1932 and the avant-garde interpretation of the female image within the poster medium gave way to realistic plot-driven poster-pictures. Therefore, the image of a strong, uncompromising «woman-leader» stopped domineering as a visual type within the iconographic discourse of the aforementioned period. Conclusions. Analysis of Ukrainian printed poster as the informative source allowed to regard the primary circle of issues connected with the solution of the «female issue» such as: woman and her professional public activity; woman and marriage; woman and healthy life style; to determine the change in the iconography of woman’s image as well as to define the reasons, which brought these changes to life, most importantly – the changes in the Soviet ideological system; to uncover the peculiarities of the artistic style of the posters’ authors.^RЦелью статьи является репрезентация информационного потенциала украинского печатного плаката 20-х – начала 30-х годов ХХ ст. как важного визуального источника в исследовании круга проблем, связанных с «женским вопросом». Методология исследования базируется на применении методов иконологического и сравнительного анализа для понимания и интерпретации отдельных плакатных изображений, в частности для раскрытия содержания социальных значений в визуальной символике. Научная новизна работы состоит в расширении представления об украинском печатном плакате 1920-х – начала 1930-х годов как об информационном источнике по изучению гендерных вопросов. Доказано, что уже в 1932 году с формализмом было покончено – авангардная трактовка образа женщины в плакате уступила место реалистическим сюжетным плакатам-картинам, вследствие чего образ сильной бескомпромиссной «женщины-лидера» перестал доминировать как визуальный тип в иконографическом дискурсе обозначенного периода. Выводы. Анализ украинского печатного плаката как информационного источника позволил рассмотреть основной круг проблем, связанных с решением «женского вопроса», в частности таких: женщина и профессиональная и общественная деятельность; женщина и брак; женщина и здоровый образ жизни; проследить изменения в иконографии образа женщины, а также выяснить причины, которые вызвали их к жизни, прежде всего изменения в советской идеологической системе; раскрыть особенности творческого почерка художников – авторов плакатов.
Файл:  rks_2019_24_12.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Донец Елена Николаевна
14.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Кашеварова, Наталія Григорівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Використання радянських кінодокументів в ідеологічній боротьбі Третього райху проти більшовизму (за документами Оперативного штабу райхсляйтера Розенберга) [Текст] / Н. Г. Кашеварова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 24. - С.228-246
Шифр журнала: Ж68592/2019/24

Кл.слова (ненормированные):
Друга світова війна, ідеологія, пропаганда, більшовизм, Оперативний штаб райхсляйтера Розенберґа, кінодокументи.. World War II, ideology, propaganda, Bolshevism, Reichsleiter Rosenberg Headquarters, films. Вторая мировая война, идеология, пропаганда, большевизм, Оперативный штаб рейхсляйтера Розенберга, кинодокументы.
Аннотация: Мета роботи – проаналізувати документи Оперативного штабу райхсляйтера Розенберґа як джерела щодо використання конфіскованих ним на окупованій нацистами території СРСР кінофільмів різного виду та змісту для ведення пропаганди й політичного навчання в нацистських цивільних установах і військових структурах Третього райху в ідеологічній боротьбі проти Радянського Союзу та більшовизму під час Другої світової війни. Методологію дослідження складають історико-архівознавчий та історико-порівняльний методи дослідження, а також методи джерелознавчого аналізу. Це дозволило визначити склад і охарактеризувати інформаційний потенціал групи документів в архіві Оперативного штабу райхсляйтера Розенберґа, що висвітлюють питання конфіскації ним радянських кінофільмів на окупованих територіях, їхнього обліку, опрацювання та вивезення їх до Третього райху, а також використання в антирадянській пропаганді. Наукова новизна. Об’єктом дослідження та джерелознавчого аналізу є документи Оперативного штабу райхсляйтера Розенберґа щодо конфіскації радянських кінофільмів, які до сьогодні ще не були введені до наукового обігу. Окреме місце в дослідженні відведено також висвітленню питання про використання як самим Оперативним штабом, так і іншими нацистськими структурами радянських кінофільмів наукового та науково-популярного змісту, документальних фільмів, кіножурналів у політичній просвіті та у профільному навчанні під час Другої світової війни, що досі не стало предметом наукового дослідження ані в Україні, ані поза її межами. Висновки. Здійснений джерелознавчий аналіз документів дозволяє дійти висновку, що Оперативний штаб райхсляйтера Розенберґа, крім безпосередньо культурних цінностей, конфісковував на території СРСР і вивозив до райху зібрання кінофільмів і кіноматеріалів, що були цінними для використання їх як джерел в ідеологічній війні проти Радянського Союзу. Про це свідчать різноманітні документи з архіву Штабу – звіти його співробітників, переліки конфіскованих кінофільмів, листування.^UThe aim of the research is to analyse the documents of the Reichsleiter Rosenberg Headquarters archives as sources for the use of Soviet film strips and documentary film strips confiscated throughout the Nazi-occupied territory of the USSR, that is the films of various kinds and contents, for propaganda and political training, both in different Nazi civilian institutions and within military structures of The Third Reich, devoted to theideological struggle against the Soviet Union and Bolshevism during the Second World War. The methodology of research is comprised of the historical-archival and historicalcomparative research methods, as well as methods of source analysis. The use of such methodology made it possible to determine the content as well as determine the informational potential of this kind of documents in the archive of the Reichsleiter Rosenberg Headquarters, which covers the issue of confiscation of Soviet documentary films on the occupied territories, inventory and processing, export to the Third Reich, as well as their use in anti-Soviet propaganda. Scientific novelty of the research. The documents of the Reichsleiter Rosenberg Headquarters, dedicated to one of the aspects of its activities on the Nazi-occupied territory of the USSR, namely the confiscation of documentary films, which have not been put into scientific circulation until today are the objects of this research and source study. A separate place in the study also covers the issue of the use of the resources by both the Operational Headquarters and other Nazi structures of Soviet films of scientific and popular science content, documentaries, and newsreels in political education and in specialised training during World War II, which until now have not been the subject of scientific research, neither in Ukraine nor abroad. Conclusions. The carried out source analysis of the documents allows us to conclude that the Reichsleiter Rosenberg Headquarters, in addition to cultural values – art objects, confiscated in the USSR and exported to the Reich, collections of film materials as sources both for learning about life in the Soviet Union. Evidences for this notion are supplied by the various documents from the Headquarters archives – reports of employees, lists of confiscated films and correspondence.^RЦель работы – проанализировать документы Оперативного штаба рейхсляйтера Розенберга как источник на предмет использования конфискованных им на оккупированной нацистами территории СССР советских кинодокументов, а именно кинофильмов разного рода и содержания, для ведения пропаганды и политического обучения как в разных нацистских гражданских учреждениях, так и при военных структурах Третьего рейха в идеологической борьбе против Советского Союза и большевизма во время Второй мировой войны. Методология исследования состоит в использовании историко-архивоведческого и историко-сравнительного методов исследования, а также методов источниковедческого анализа. Это позволило определить состав и охарактеризовать содержание группы документов в архиве Оперативного штаба рейхсляйтера Розенберга, освещающих вопрос конфискации им советских кинофильмов на оккупированных территориях, учета и обработки, вывоза в Третий рейх, а также использование в антисоветской пропаганде. Научная новизна. Объектом исследования и источниковедческого анализа являются документы Оперативного штаба рейсхсляйтера Розенберга, посвященные одному из аспектов его деятельности на оккупированной территории СССР, а именно конфискации кинофильмов, которые до сегодняшнего дня еще не были введены в научный оборот. Отдельное место в исследовании занимает также освещение вопроса об использовании как самим Оперативным штабом, так и другими нацистскими структурами советских кинофильмов научного и научно-популярного содержания, документальных фильмов, кинохроник в политическом просвещении и профильном обучении во время Второй мировой войны, что до сих пор не было предметом научного исследования, ни в Украине, ни за ее пределами. Выводы. Осуществленный источниковедческий анализ документов позволяет сделать вывод, что Оперативный штаб рейхсляйтера Розенберга, кроме непосредственно культурных ценностей, конфисковывал на территории СССР и вывозил в рейх собрания кинофильмов и киноматериалов, которые были ценными для использования их как источников в идеологической войне против Советского Союза. Об этом свидетельствуют разныедокументы из архива Штаба – отчеты его сотрудников, перечни конфискованных кинофильмов, переписка.
Файл:  rks_2019_24_17.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Кашеварова Наталия Григорьевна
15.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Тарасенко, І. Ю. (Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського НАНУ).
Листи Сергія Тележинського до Олександра Кошиця з фондів Осередку української культури і освіти (Ukrainian Cultural and Educational Centre, Oseredok) у Вінніпезі (Манітоба, Канада) [Текст] / І. Ю. Тарасенко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 25. - С.258-289
Шифр журнала: Ж68592/2020/25

Кл.слова (ненормированные):
Олександр Кошиць, Сергій Тележинський, українське хорове мистецтво, епістолярна спадщина, Осередок української культури і освіти (Ukrainian Cultural and Educational Cеntre, Oseredok).. O. Koshyts, S. Telezhynskyi, Ukrainian choral art, epistolary heritage, Music and Drama Institute named after V. M. Lysenko, Ukrainian Cultural and Educational Cеntre, Oseredok.
Аннотация: Мета роботи. Залучити до наукового обігу листи Сергія Федоровича Тележинського, композитора, хорового диригента, педагога, активного діяча «Просвіти», українського патріота, до Олександра Антоновича Кошиця, відомого диригента і популяризатора української пісні. Через аналіз цього епістолярію привернути увагу дослідників до маловідомої постаті С. Ф. Тележинського, його професійної діяльності та, відповідно, зменшити кількість «білих плям» у біографії митця. Методологія дослідження спирається на біографічний, просопографічний та історико-логічний методи, застосування яких дає змогу вивчити зв’язки двох непересічних діячів української культури в умовах сталінського тоталітарного режиму. Наукова новизна дослідження полягає у введенні до наукового обігу листів С. Ф. Тележинського, що зберігаються в особовому фонді О. А. Кошиця в Осередку української культури і освіти (Ukrainian Cultural and Educational Cеntre, Oseredok) у Вінніпезі (Манітоба, Канада), та є унікальним, але, на жаль, важкодоступним джерелом для істориків української культури. Висновки. Для розкриття важливого аспекту біографій С. Тележинського та О. Кошиця стосовно можливого повернення останнього на батьківщину, розкриття обставин, в яких проходила й розвивалася справа повернення, зокрема в умовах посилення тоталітарного режиму в СРСР, їхній епістолярій є безперечно цінним документальним комплексом. Листи С. Тележинського свідчать про його щире бажання прислужитися батьківщині, висвітлюють його організаційну діяльність із залученням кращих сил, зокрема сина видатного українського композитора М. В. Лисенка – Остапа, в музичній сфері УРСР.^UThe aim of the work. Put into scientific circulation and analyze the letters of the composer, choral conductor, teacher, activist of "Prosvita", Ukrainian patriot Serhii Fedorovych Telezhynskyi to the outstanding conductor and popularizer of Ukrainian song Oleksandr Koshyts. Also draw the attention of researchers to the little-known figure of Serhii Telezhynskyi, his professional activities and reduce the number of white spots in his biography. The research methodology is based on biographical, prosopographical and historical-logical methods, thanks to which it is possible to analyze the correspondence of two outstanding cultural figures of Ukraine in the conditions of Stalin's totalitarian regime. The scientific novelty of the study lies in the introduction into scientific circulation of S. F. Telezhynskyi's letters, which are stored in O. A. Koshyts' own fond at the Ukrainian Cultural and Educational Center (Oseredok) in Winnipeg (Manitoba, Canada) and is a unique and at the same time difficult-to-access source for the history of Ukrainian culture. Conclusions. To reveal an important aspect of the biographies of S. Telezhynskyi and O. Koshyts regarding the possible return of the latter to his homeland, the disclosure of the circumstances in which the return took place and developed, in particular in the conditions of strengthening of the totalitarian regime in the Union of Soviet Socialist Republics, their correspondence is undoubtedly a valuable source. Analysis of S. F. Telezhynskyi's correspondence reveals his sincere desire to serve his homeland, his organizational activities with the involvement of the best forces in the musical industry in the Ukrainian Soviet Socialist Republic, in particular the son of the famous Ukrainian composer M. V. Lysenko - Ostap.
Файл:  rks_2020_25_20.pdf - 0 16.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Донець, О. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Плакати видавництва "Книгоспілка": проблеми дослідження (за матеріалами фондів відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - С.116-141
Шифр журнала: Ж68592/2020/26

Кл.слова (ненормированные):
український плакат 1920-х років; видавництво «Книгоспілка».. Ukrainian poster of the 1920s; Knyhospilka publishing house.
Аннотация: Метою статті є презентація українських друкованих плакатів, що побачили світ протягом 1920-х років у видавництві «Книгоспілка», із зібрання українського друкованого плаката ХХ ст., що зберігається у фондах відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Методологія дослідження визначається специфікою українського друкованого плаката як комплексного візуально-історичного джерела і характеризується поєднанням загальнонаукового принципу достовірності, аналітичних і синтетичних методів. Залучено також мистецтвознавчий та історичний аналіз, порівняльний метод і методику зіставлення опосередкованих документальних свідчень та фактів. Наукова новизна полягає в уведенні до суспільного обігу маловідомих широкому загалові плакатів всеукраїнського видавництва «Книгоспілка», які до цього часу не стали предметом окремих наукових розвідок, а також у презентації плаката як одного з недостатньо вивчених інформаційно-візуальних джерел для дослідження кооперативного руху в Україні. Стаття розкриває маловідомі сторінки творчості українських художників, які співпрацювали з видавництвом «Книгоспілка» протягом 1920-х років. Висновки. Дослідження зібрання українського друкованого плаката з фондів відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського дозволило визначити специфіку плакатів видавництва «Книгоспілка», яка зумовлена, по-перше, спрямованістю діяльності видавництва на просування ідей кооперативного руху, розрахованого винятково на мешканців українського села, по-друге, залученням до виготовлення плакатів кращих мистецьких кадрів. Аналіз матеріалів зібрання дозволив висвітлити співпрацю із «Книгоспілкою» художників різних творчих мистецьких напрямів та визначити, що саме в цей період – найбільш продуктивний у діяльності видавництва – їх об'єднувало прагнення до освоєння нових творчих методів та пошук особистого шляху в мистецтві.^UThe purpose of the article is to present Ukrainian posters published during the 1920s by the Knyhospilka publishing house, from the 20th century Ukrainian posters collection stored in the fonds of the Fine Arts Department of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The research methodology is determined by the specific features of a Ukrainian poster as a complex visual-historical source that is characterized by a combination of the general scientific principle of reliability, analytical, and synthetic methods. Art and historical analysis, comparative method and method of comparing indirect documentary evidence and facts are also involved. The scientific novelty is the introduction into public circulation of lesser-known posters of the All-Ukrainian Knyhospilka publishing house which have not been studied so far, as well as the presentation of the poster as one of the insufficiently studied visual information sources for the study of the cooperative movement in Ukraine. The article opens the little-known pages of the works of Ukrainian artists who collaborated with the Knyhospilka publishing house during the 1920s and 1930s. Conclusions. The study of the collection of Ukrainian posters of the Fine Arts Department of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine allowed to distinguish the specific characteristics of posters of the Knyhospilka publishing house, which are determined by, firstly, the publishing house›s activities to promote the cooperative movement; secondly, involving the best artists in the production of posters. The analysis of the materials of the collection allowed to highlight the cooperation of artists of different creative arts with the Knyhospilka, and to determine that it is during that period – the most productive in the publishing house's history – they were united by the desire to learn new creative methods and to find a personal path in art.
Файл:  rks_2020_26_10.pdf - 0 17.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Kashevarova, N. (Інституту історії України НАН України (Київ, Україна)).
Documents of the Main Office for Science of the Rosenberg Office as Sources on the Ideological Component of Nazi Policy in the Occupied Territory of Eastern Europe during World War II [Text] / N. Kashevarova // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - P.239-257
Шифр журнала: Ж68592/2020/26

Кл.слова (ненормированные):
Друга світова війна, Головне відомство «Наука» Уповноваженого фюрера у справі нагляду за загальним духовним і світоглядним навчанням та вихованням у НСДАП, зондерштаб «Наука», Оперативний штаб Розенберга, ідеологія, пропаганда, більшовизм.. World War II, Main Office for Science by the Commissioner of the Fuehrer for the Supervision of the Entire Intellectual and Ideological Schooling and Training of the NSDAP, Special Staff Science, Reichsleiter Rosenberg Taskforce, ideology, propaganda, Bolshevism.
Аннотация: Мета роботи: охарактеризувати документи Головного відомства «Наука» Уповноваженого фюрера у справі нагляду за загальним духовним і світоглядним навчанням та вихованням у НСДАП та пов’язані з ними матеріали інших структур А. Розенберга як джерела щодо ідеологічної складової боротьби Третього рейху проти більшовизму та розкрити їхнє значення для інформаційної або ідеологічної складової окупаційної політики нацистів на окупованих територіях Східної Європи. Методологію дослідження складають історико-архівознавчий, історико-порівняльний методи, а також методи джерелознавчого аналізу. Наукова новизна визначається тим, що матеріали Служби Розенберга, зокрема документи Головного відомства «Наука», досі не були об’єктом окремого комплексного наукового архівознавчого та джерелознавчого розгляду на предмет їх можливого використання як історичних джерел з історії ідеологічної складової нацистської політики щодо окупованих ними територій, нацистського бачення зв’язку науки та ідеології, участі співробітників Головного відомства «Наука» в так званій «ідейній боротьбі» проти більшовизму, збирання наукової інформації на окупованій території країн Східної Європи, зокрема СРСР. Хоча ці документи знайомі німецьким дослідникам, але останні використовували їх як джерела для визначення місця Служби Розенберга в системі НСДАП та її значення для внутрішньої партійної політики у Третьому рейху. Висновки. Здійснений аналіз документів Головного відомства «Наука» Служби Розенберга дозволяє дійти висновків, що низка його документів за 1942–1945 рр., а також пов’язані з ними документи зондерштабу «Наука», який представляв інтереси відомства при Оперативному штабі Розенберга, містять цікаву і цінну інформацію не лише щодо зв’язку націонал-соціалістичної ідеології та науки, а й щодо збирання і опрацювання різноманітної інформації про стан науки в Радянському Союзі, передусім матеріалів наукового змісту, зведених даних про стан радянських наукових установ під час нацистської окупації тощо. Ця інформація досі була мало відома або взагалі не запроваджена до наукового обігу, але вона може стати в нагоді дослідникам історії Другої світової війни.^UThe purpose of the research is to characterize the documents of the Main Office for Science (German: Haupamt Wissenschaft) by the Commissioner of the Fuehrer for the Supervision of the Entire Intellectual and Ideo-logical Schooling and Training of the NSDAP (German: Beauftragter des Führers für die Überwachung der gesamten geistigen und weltanschaulichen Schulung und Erziehung der NSDAP, and related materials of A. Rosenberg’s other structures as the sources on the ideological component of the Third Reich’s struggle against Bolshevism and their significance for information or ideological component of the Nazi occupation policy in the occupied territo-ries of Eastern Europe. The research methodology consists of historical-archival, historical-comparative research methods, source analysis methods. The scientific novelty is determined by the fact that the materials of the Rosenberg Office and the documents of the Main Office for Science, in particular, have not yet been the subject of a separate comprehensive scientific archival and source review for their possible use as the historical sources on the ideological component of Nazi policy, vision of connection between science and ideology, participation of the Main Office for Science in the so-called «ideological struggle» against Bolshevism, collection of scientific informa-tion in the occupied territories of Eastern Europe, in particular, the USSR. Although these documents are familiar to German researchers, the latter used them as the sources to determine the Rosenberg Office›s place in the NSDAP system and its significance for domestic party policy in the Third Reich. Conclusions. The analysis of the documents from the Main Office for Science of the Rosenberg Office allows us to conclude that a number of his documents for 1942–1945, as well as related documents of the Special Staff Science (German: Sonderstab Wissenschaft), which represented the interests of the department at the Special Command Force of Reichsleiter Alfred Rosenberg orReichsleiter Rosenberg Taskforce (German: Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg), contain the interesting and valuable information not only on the connection between National Socialist ideology and science but also on the collection and processing of various information about the state of science in the Soviet Union, especially the materials of scientific content, consolidated data about state of Soviet scientific institutions during the Nazi occupation, etc. This information has so far been little known or not introduced into scientific circulation at all, but it may be useful to researchers of the history of World War II.
Файл:  rks_2020_26_17.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Кашеварова Н.
18.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Batanova, T. (Інститут рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (Київ, Україна)).
Documents about the activity of the Jewish political parties in the Ukrainian Central Rada in Kyiv archives and the collection of Judaica Department of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine: custodial history, structure and content [Text] / T. Batanova // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - P.311-324
Шифр журнала: Ж68592/2020/26

Кл.слова (ненормированные):
документи, архіви, єврейські політичні партії, Українська Центральна Рада, революція, Культур-Ліґа . documents, archives, Jewish political parties, Ukrainian Central Rada, revolution, Kultur-lige
Аннотация: Мета роботи: здійснення огляду історії зберігання та формування, складу і змісту документів про діяльність п’ятьох єврейських політичних партій в Українській Центральній Раді (1917–1918), які зараз зберігаються в декількох державних архівах м. Києва (Центральному державному архіві громадських об’єднань України, Центральному державному архіві вищих органів влади та управління України, Державному архіві Київської області) та відділі фонду юдаїки Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Методологія дослідження включає історико-хронологічний, історико-системний та історико-типологічний методи. Вищезазначені методологічні підходи дозволяють прослідкувати складну історію формування та зберігання комплексу документів і визначити склад, зміст і типи документів. Наукова новизна. Аналіз документів єврейських політичних партій як комплексу залучає рідкісні документи з історії єврейського представництва в Української Центральної Ради та революційної доби в Україні до наукового обігу, а також розкриває розвиток архівознавства, утворення нових архівів і принципів архівної роботи. Висновки. Документи п’ятьох єврейських політичних партій про їхню діяльність в Українській Центральній Раді (1917–1918) зараз розподілені у кількох державних архівах Києва (Центральному державному архіві громадських об’єднань України, Центральному державному архіві вищих органів влади та управління України, Державному архіві Київської області) та відділі фонду юдаїки НБУВ. Аналізуючи історію їх формування та зберігання, склад і зміст, можемо стверджувати, що більшість документів була єдиним комплексом, частиною однієї колекції з архіву Культур-Ліги. Подальша історія зберігання цих документів може стати предметом для тематичного дослідження з історії радянських архівних установ, колекцій і архівної справи вцілому. ^UThe aim of the research is to review custodial history, structure and content of documents about the activity of five Jewish political parties in the Ukrainian Central Rada (1917–1918), which are now preserved in several Kyiv state archives (the Central State Archives of Public Organizations of Ukraine, the Central State Archives of Supreme Bodies of Power and Government of Ukraine, the State Archives of Kyiv Region) and Judaica Department of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine.The methodology of the research includes historical-chronological, historical-systematic, and historical-typological approaches. The aforementioned methodological approaches allow to trace the complicated custodial history of the complex of documents and to determine structure, content,and types of documents. The scientific novelty of the paper. The analysis of documents of the Jewish political parties as a complex introduces rare documents from the history of the Jewish representation in the Ukrainian Central Rada and revolutionary period in Ukraine into the scientific circulation, also covers development of archival studies, establishment of new archives and principles of archival work. Conclusions. The documents of five Jewish political parties about their activity in the Ukrainian Central Rada (1917–1918) are now distributed in several Kyiv state archives (the Central State Archives of Public Organizations of Ukraine, the Central State Archives of Supreme Bodies of Power and Government of Ukraine, the State Archives of Kyiv Region) and Judaica Department of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. Analyzing their custodial history, structure and content, it might be argued that the majority of the documents used to be one complex, a part of one collection from Kultur-lige archives. The further custodial history of these documents might be topic for case study in history of Soviet archival institutions, collections and archival studies in general.
Файл:  rks_2020_26_22.pdf - 0 19.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Вакульчук, Ольга Анатоліївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського (Київ, Україна)).
Історіографія багатотиражних газет 1920–1940-х років як складової радянської періодики [Текст] / О. А. Вакульчук // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2021. - Вип. 27. - С.211-220
Шифр журнала: Ж68592/2021/27

Кл.слова (ненормированные):
історіографія, багатотиражна преса, газети, джерело, інформаційний простір.. historiography, mass-circulation press, newspapers, source, information space.
Аннотация: На підставі аналізу історіографії тематики досліджень історії радянської преси і багатотиражних газет як її складової розкрити потенціал цього виду видань як комплексного історичного джерела, об’єкта пресознавчих і бібліографічних досліджень; виявити особливості, притаманні цим газетам залежно від часу їх виходу: тематика публікацій, зовнішні ознаки, кількісні характеристики газет1920-х років мають суттєві відмінності від тих, що виходили наприкінці 1930-х – на початку 1940-х. Якщо 1920-ті роки – період становлення і розвитку багатотиражної преси як газет робітників та службовців, то наприкінці 1930-х вони перетворилися на органи парткому, дирекції, завкому і остаточно утвердились як дієве знаряддя радянської друкованої пропаганди та агітації, призначене для всіх верств населення. Методологія базується на принципі історизму, використано сукупність методів: історико-хронологічний, порівняльний та джерелознавчого аналізу. Наукова новизна полягає в репрезентації багатотиражних газет як окремого виду історичних джерел і бібліографічного об’єкта, що є складовою репертуару періодики і, ширше, – складовою ретроспективної національної бібліографії України. До інформаційного простору залучається новий комплекс джерел, і стає можливим розширення джерельної бази досліджень періодичної преси. Висновки. У статті доведено, що масив багатотиражних газет потребує всебічного вивчення: визначення теоретичних та практичних засад виникнення, розвитку і функціонування, організації їхнього зберігання у фондах бібліотек, надання доступу до цього інформаційного ресурсу всім категоріям користувачів. Включення цього виду періодичних видань до кола історичних джерел є актуальним з огляду на їх джерелознавчий потенціал; практичним кроком на шляху їхнього введення до наукового обігу та інформаційного простору є бібліографічна реконструкція.^UBy means of the analysis of the historiography of the research of the history of the Soviet press and mass-circulation newspapers as its component, to reveal the potential of this type of publications as a complex historical source, the object of press and bibliographic research; identify the features inherent in these newspapers depending on the time of their publication: the subject matter of publications, external features, quantitative characteristics of newspapers of the 1920s are significantly different from those published in the late 1930s – early 1940s. If the 1920s were a period of formation and development of the mass-circulation press such as newspapers for workers and employees, in the late 1930s they became bodies of the party committee, directorate, executive committee, and finally established themselves as effective tools of Soviet printed propaganda and agitation for all population segments. The methodology is based on the principle of historicism; a set of methods is used: historical and chronological, comparative and source analysis. The novelty lies in the presentation of mass-circulation newspapers as a separate type of historical sources and bibliographic object, which is part of the repertoire of periodicals and, more broadly – part of the retrospective national bibliography of Ukraine. A new set of sources is introduced into the information space enabling to expand the source base of periodical press research. Conclusions. The article proves that the array of mass-circulation newspapers requires a comprehensive study: determining the theoretical and practical principles of origin, development and operation, organization of their storage in library fonds, providing access to this information resource to all categories of users. The inclusion of this type of periodicals in the range of historical sources is relevant given their source potential; a practical step towards their introduction into scientific circulation and information space is bibliographic reconstruction.
Файл:  rks_2021_27_16.pdf - 0 20.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Скрипник, Петро Ількович (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Зібрання плакатів сільськогосподарського виробництва з фондів відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Text] / P. Skrypnyk // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 28. - P.116-145
Шифр журнала: Ж68592/2022/28

Кл.слова (ненормированные):
плакат, зібрання плакатів, візуалізація наукових досліджень, плакати сільськогосподарського виробництва.. poster, poster collection, visualization of scientific studies, agricultural production posters.
Аннотация: Метою роботи є висвітлення процесів сільськогосподарського виробництва за допомогою візуальних засобів інформації, зокрема плакатів. На противагу переважній більшості дослідників, які вбачали у плакатах ефективний засіб ідеологізації суспільства, автор вважає, що вони також відіграли суттєву роль у розвитку продуктивних сил країни, особливо сільськогосподарського виробництва. З певними застереженнями їх можна розглядати як документи-свідки, які надають візуальну інформацію з історії України 20-х років ХХ ст. Методологія дослідження базується на використанні методу порівняльного аналізу у представленні соціально-політичних процесів в Україні в зазначений період. Наукова новизна роботи полягає в перегляді основних положень радянської історіографії 20-х років ХХ ст. за допомогою візуальних джерел інформації, зокрема плакатів. Точка зору, що українські громадяни під впливом агітації більшовицьких пропагандистів одностайно взялися до будівництва нового суспільства, не відповідає дійсності. Не заперечуючи впливу пропаганди в суспільному житті, треба більш виважено підходити до тих процесів, які відбувались у поворотні моменти історії України. Зокрема, слід звернути увагу на репресивні заходи впливу радянського керівництва стосовно переважної більшості населення України. Ця робота є альтернативним напрямом у висвітленні соціально-політичної історії України 20-х років ХХ ст. Висновки. Аналіз досліджуваних плакатів показав, що плакати виробничого призначення відіграли не меншу, якщо не більшу роль у зростанні самосвідомості українського селянина в порівнянні з політичними плакатами. Репрезентовані ними нові технологічні ідеї та методи їх упровадження, а не набір комуністичних гасел, відіграли вирішальну роль у підйомі сільськогосподарського виробництва в Україні. Грамотно скомпоновані й майстерно виконані, вони, з одного боку, стали витвором образотворчого мистецтва, з іншого, – ідеальним засобом комунікації в середовищі малограмотного населення, а також суттєвим доповненням до текстової історії сільського господарства України 20-х років ХХ ст.^UThe aim of the research . The article displays the processes of agricultural production in Ukraineas reflected in visual media, posters in particular. In contrast with the vast majority of researchers who viewed posters as an effective means of indoctrinating the society, the author states that they also playedan essential role in the development of country’s productive forces. With certain reservations, these can beconsidered as poster witnesses providing the visual evidence of the Ukrainian history of the 1920-ies. The research methodology is based on the method of comparative analysis in the presentation of socio-political processes in Ukraine in the period mentioned. Scientific novelty of the research consists in re-considering the principal postulates of the Soviet historiography of the 1920-ies with reliance on posters as visual information sources. The viewpoint that under the influence of Bolshevik propaganda the Ukrainian citizens unanimously started building a new society is contrary to actual facts. Without denyingthe effect of propaganda on social life, the author stresses the necessity of a more balanced approach to the processes that took place in the critical periods of Ukrainian history. In particular, attention should bedrawn to the repressive measures of Soviet authorities against the prevailing majority of Ukraine’s population. This research is carried out in an alternative direction of studying the socio-political history of Ukraine in the 1920-ies. Conclusions. The analysis of the posters examined has shown that those concerned with agricultural production played not a marginal, but, probably, even a major part in the growth of Ukrainian peasants’ self-consciousness as compared with political posters. New technological ideas and the methods of their implementation, which posters presented, rather than a stock of stereotype communist slogans, played the decisive role in the rise of agricultural production in Ukraine. Skillfully composed and masterfully made, they, on the one hand, became the pieces of figurative art and, on the other, – an ideal means of communication in the milieu of semi-literate rural citizens. They also are an essential supplement to the textual history of the Ukrainian agriculture of the 1920-ies.
Файл:  rks_2022_28_10.pdf - 0
...