Клименко Е. С. - Комплект рукописних поголосників з київської колекції партесної музики XVII–XVIII століття Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, Руденко Л. Г. (2023)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2023, Вип. 31)Ukrainian English

Клименко Е. С., Руденко Л. Г.

Комплект рукописних поголосників з київської колекції партесної музики XVII–XVIII століття Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Рубрика: Кодикологія та кодикографія

Анотація: Мета роботи – дослідити один з комплектів поголосників церковно співочих рукописів, який належить до київської колекції партесної музики XVII–XVIII ст. і зберігається у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Завданнями дослідження є уточнення датування, розкриття структури змісту та систематизація за жанрово-стильовим й історичним принципами, за науковою цінністю, а також надання узагальнених типологічних характеристик комплекту. Методологія. У процесі дослідження комплекту поголосників було використано науковий інструментарій історичного музикознавства та музичного джерелознавства, кодикології, книгознавства, метод класифікації та книгознавчого аналізу нотних рукописів, застосовано історико-порівняльний, хронологічний та статистичний методи структурного дослідження, а також залучено джерелознавчі й текстологічні методи аналізу нотних джерел, завдяки яким вдалося висвітлити склад, зміст, структурні особливості та інформаційний потенціал комплекту. Наукова новизна. Уперше здійснено комплексне кодикологічне, палеографічне та музично-джерелознавче дослідження одного з комплектів поголосників з київської колекції партесної музики XVII–XVIII ст. За результатами проведеного філігранологічного аналізу уточнено датування манускрипту. Висновки. Київська колекція партесної музики XVII–XVIII ст. становить одну з найвагоміших складових української церковно-музичної спадщини і має значну культурно історичну та наукову цінність. Комплексне кодикологічне дослідження найбільшого за кількістю творів комплекту поголосників, що входить до колекції, докладний аналіз його змісту дозволили дійти висновку, що цей комплект репрезентує різні жанрові та стильові пласти української партесної музики. Масив церковних творів, що входять до манускрипту, є важливим не лише як частина духовно-музичної спадщини України та її хорового мистецтва, а й для залучення широкого кола дослідників до музикознавчих та культурологічних розвідок національної духовної музики, що сприятиме глибшому осмисленню її феномена.

Ключові слова: рукопис, поголосники, філіграні, хорове мистецтво, структура, авторська творчість, богослужбові піснеспіви.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Клименко Е. С. Комплект рукописних поголосників з київської колекції партесної музики XVII–XVIII століття Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського / Е. С. Клименко, Л. Г. Руденко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С. 142-155. doi: https://doi.org/10.15407/rksu.31.142


Бібліографія:

  1. Heawood E. Watermarks mainly of the 17th and 18th centuries. Hilversum, 1950. Vol. I (Monumenta chartae papyraceae historiam illustrantia). 297 р.
  2. Laucevicius E. Popierius Lietuvoje XV–XVIII a. / Vilnius, 1967 287 р.
  3. Tromonin’s watermark album – Hilversum, 1964. – Vol. 11 (Monumenta chartae papyraceae historiam illustrantia. 61 p., CXXXI pl.
  4. Uchastkina Z. W. A history of Russian hands papermills and their watermarks. Hilversum, 1962. Vol. 9.
  5. Герасимова-Персидская Н. Встреча двух эпох. Москва : Музыка, 1994. 126 с.
  6. Герасимова-Персидська Н. Жанрово-стилістичні ознаки партесного концерту на Україні XVII–XVIII ст. // Українське музикознавство. 1971. Вип. 6. С. 58–72.
  7. Герасимова-Персидська Н. Київська колекція партесних творів кінця XVII–XVIII століття // Українська музична спадщина. 1989. Вип. 1.С. 11–16.
  8. Герасимова-Персидська Н. Концерти і мотети покаянні – проблеми пов’язання тексту і музики // Духовний світ Бароко. Київ, 1999. С. 13–33.
  9. Герасимова-Персидская Н. Партесный концерт в истории музыкальной культуры. Москва : Музыка, 1983. 288 с.
  10. Герасимова-Персидська Н. Псалтир в музичній культурі України XVII–XVIII ст. // Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського: Музика і біблія. Київ, 1999. Вип. 4. С. 83–89.
  11. Герасимова-Персидська Н. Рукописи багатоголосних творів XVII–XVIII ст. у фондах відділу рукописів ЦНБ Академії наук УРСР // Фонди відділу рукописів Центральної наукової бібліотеки АН УРСР. 1982.С. 116–129.
  12. Герасимова-Персидська Н. О. Хоровий концерт на Україні в XVII–XVIII ст. Київ : Муз. Україна, 1978. 181 с.
  13. Клепиков С. Филиграни и штемпели на бумаге русского и иностранного производства ХVІІ–ХХ вв. Москва : Изд-во Всесоюз. книж. палаты, 1959. 305 с.
  14. Корній Л. Історія української музики Київ-Харків-Нью-Йорк: Вид. М. П. Коць, 1998. Ч. 1. 286 с.
  15. Корній Л. Українська шкільна драма і духовна музика XVII – першої половини XVIII ст. Київ, 1993. 184 с.
  16. Музыкальный каталог партесных концертов, имеющихся в отделе рукописей ЦНБ АН УССР (сост. Н. Герасимова-Персидская, рукопис). Дар 296 (1–3).
  17. Партесні концерти XVII–XVIII ст. з київської колекції / [упоряд., розшифровка, зведення в партитуру, наук. редакція, вступ. стаття та комент. Н. О. Герасимової-Персидської]. Київ : Муз. Україна, 2006. 340 с.
  18. Петров Н. Описание рукописных собраний, находящихся в г. Киеве. Москва : Универ. тип., 1897. Вып. 2. [2]+294 с. doi: https://doi.org/10.3406/bsef.1897.22119
  19. Петров Н. Описание рукописных собраний, находящихся в г. Киеве. Москва : Универ. тип., 1904. Вып. 3. [2]+IV+307+LVIII с.
  20. Шреєр-Ткаченко О. Історія української дожовтневої музики Київ : Муз. Україна, 1969. 588 с.
  21. Шуміліна О. Стильова динаміка української духовної музики XVII−XVIII століть (за матеріалами рукописних колекцій) : монографія. Донецьк, 2012. 299 с.