Петрушко Л. А. - Читання між рядків: потенційні та латентні сльози і печаль у Києво-Печерському патерику (2023)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2023, Вип. 31)Ukrainian English

Петрушко Л. А.

Читання між рядків: потенційні та латентні сльози і печаль у Києво-Печерському патерику

Рубрика: Дослідження архівних та книжкових фондів

Анотація: Мета роботи. Пошук та аналіз потенційних і латентних згадок сліз і печалі в тексті Києво-Печерського патерика. Методологія дослідження полягає в застосуванні методів аналізу, синтезу та узагальнення, класифікаціїта систематизації, індукції та дедукції, текстологічного аналізу, компаративного, контент-аналізу та інтерпретаційного. Наукова новизна. Удослідженні вперше здійснено спробу відшукати та проаналізувати потенційні та латентні згадки сліз і печалів тексті Києво-Печерського патерика. Висновки. У результаті пошуку можливих та опосередкованих згадок сліз і печалі було віднайдено понад100 потенційних та латентних повідомлень про названі емоції. Можливі (не)радісні емоції (близько 79) запропоновано за зразком існуючих повідомлень про смуток і плач. Найбільше їх належить до таких обставин, як молитва, покаяння та прохання; менше – повчання, батьківські хвилювання за дітей, спільні нещастя, загроза спасінню ближнього, перешкоди на Богоугодному шляху, смерть, зустріч, радісне зворушення. Невисловлені прямо плач і скорботу (близько 24) ми "реконструювали" на підставі наявних поряд у тексті звісток про нерадісні емоції, повідомлень про утішення, про неможливість терпіти певні ситуації, про обтяжуючі обставини, а також про радість, про спокій чи бадьорість, які в тих випадках є чимось винятковим, таким, що викликає навіть подив. Ці (не)радісні емоції стосуються труднощів чернечого подвигу (їх особливо багато), власних гріхів та ближніх (загрози спасінню через відхід з монастиря), перешкод на Богоугодному шляху, загрози життю/благополуччю дітей, особистих нещасть, відсутності матеріальних благ, загрози честі. Вважаємо, що відсутність згадок нерадісних емоцій могла пов’язуватися з тим, що для печерської спільноти властивою була помірна емоційність, що й відображено в тексті. Думка про те, що скорбота в окремих випадках (труднощі монашеського подвигу) замовчувалася, що автори уникали таких звісток, видається нам малоймовірною, адже все одно про ці труднощі духовної боротьби та духовної праці над собою повідомляється. Перспективами дослідження можна назвати вивчення в запропонованому ключі інших джерел, що репрезентують печерську традицію, а також оригінальних пам’яток східноєвропейського Середньовіччя.

Ключові слова: історія емоцій, емоційний світ, Києво-Печерський патерик, сльози і печаль, потенційніта латентні емоції.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Петрушко Л. А. Читання між рядків: потенційні та латентні сльози і печаль у Києво-Печерському патерику / Л. А. Петрушко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С. 34-51. doi: https://doi.org/10.15407/rksu.31.034


Бібліографія:

  1. Голубовский Д. А. Невербальная коммуникация в древнерусских письменных источниках: опыт семантического анализа: дисс. … канд. ист.наук. Москва, 2009.
  2. Дятлов В. Печерский цветник. Собор Киево-Печерских святых. Агиографическая энциклопедия. Киев, 2019. 804 с.
  3. Інститут рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Ф. 306. Спр. 386 п. 219 арк.
  4. Києво-Печерський патерик / Д. І. Абрамович. Вступ, текст, примітки. Київ, 1991. 280 с.
  5. Конявская Е. Л. О "границах" древнерусской литературы (летописи: писатель и читатель) // Древняя Русь: Вопросы медиевистики. 2003. № 2 (12).С. 76–80.
  6. Нікітенко М. М. До проблеми впливу традиції ісихазму на Києво-Печерський патерик // Матеріали ХVІІ Міжнар. наук. конф. "Церква – наука –суспільство: питання взаємодії" (28 травня – 1 червня 2019 р.). Київ, 2019. С. 34–38.
  7. Яковенко Н. Вступ до історії. Київ, 2007. 371 с.
  8. Яковлев В. О. Древнекиевские религиозные сказания. Варшава, 1875. 109 с.
  9. Gonneau P. Saints corps et corps impurs dans la tradition de la Rus’ de Kiev(XIe–XIIIe s.) // Il corpo impuro e le sue rappresentazioni nelle letterature medievali, a cura di Francesco Mosetti Casaretto, con la collaborazione editorialedi Roberta Ciocca, Alessandria: Edizioni dell’Orso, 2012. P. 397–433.
  10. Rosenwein B. Generations of Feeling: A History of Emotions, 600–1700. Cambridge University Press, 2016. 390 p. doi: https://doi.org/10.1017/CBO9781316156780
  11. Rosenwein B. Problems and Methods in the History of Emotions // Passionsin Context: International Journal for the History and Theory of Emotions. 2010.№ 1. (дата звернення 10.05.2019).