Рукописна та книжкова спадщина України | НБУВ Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
1.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Тупиця, Михайло Васильович (Український католицький університет, Україна, Львів).
Львівські видання богослужбових книг у Василіянських монастирях Марамороського комітату (за матеріалами візитацій 1749 та 1756 років) [Текст] / М. В. Тупиця // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 29. - С.5-22
Шифр журнала: Ж68592/2022/29

Кл.слова (ненормированные):
марамороські мо-настирі, візитації, богослужбові кни-ги, Львів, Служебник.. Maramorosh monasteries, visitations, liturgical books, Lviv, Sluzhebnyk.
Аннотация: Мета роботи. На основі візитацій марамороських василіянських мона-стирів 1749 та 1756 рр. реконструювати склад богослужбової літератури, окремо виділивши львівські друковані видання. Для розуміння причинно-наслідкових зв’язків між наявністю конкретних видань у монастирях слід охарактеризувати регіон у ширшому політичному та релігійному контексті. Методологія. Під час дослідження застосовано міждисциплінарний підхід, що передбачає використанняісторичних та філологічних методівдослідження, а також кодикології. Статистичний метод та метод істоісторичної реконструкції було застосовано для укладання таблиць із переліком книг. Історико-порівняльний метод дав змогу співставити склад богослужбової літератури за тематикою та мовою, щоб охарактеризувати особливості літургійних практик у монастирях. Наукова новизна. На підставі візитацій 1749 і 1756 рр. було здійснено реконструкцію складу богослужбових книг для 13 монастирів. Проаналізовано наявність львівських друкованих видань в 11 монастирях. Висновки. На Мараморощині з Середньовіччя до епохи раннього модерну переважали традиції східного християнства, зокрема православ’я.На період османського завоюванняУгорщини та європейської Реформа-ції на Мараморощині простежують-ся полемічні рухи між уніатами й пра-вославними, яких підтримувала дер-жавна влада католиків Габсбургів такальвіністів трансільванських князіввідповідно. Візитації як елемент кон-фесійного дисциплінування мали наметі ознайомити тодішнє єпархіяль-не правління в тому числі і з особли-востями літургійних практик мона-стирів Мараморошу. Львівські видан-ня Служебників дають змогу припу-стити, що до середини XVIII ст. у ма-рамороських монастирях, незважаю-чи на прийняття унії, продовжуваливідправляти богослужіння за здебіль-шого православними друками. На-явність львівських видань у марамо-роських монастирях свідчить про тіс-ний контакт християн східного обря-ду з обох боків Карпат та жваву кни-готоргівлю.^UThe study aims to reconstruct the liturgical literature of the Basilian Maramorosh monasteries, in particular, to study Lviv issues. The main sources of the research arethe visitations of 1749 and 1756. Methodology. This paper is the interdisciplinary research, that includes historical and philological methods as well as codicology. Statistical methods allow to compose tables with a list of the books we are interested in. The historical-comparative method made it possible to compare the composition of church literature by subject and language to conclude the features of the monasteries’ liturgical practices. Scientific novelty. Firstly, this research made the reconstruction of liturgical books for thirteen Maramorosh monasteries. The paper concentrates on studying of the Lviv old printed liturgical books of the eleven monasteries. Conclusions. Since the Middle Ages the Maramorosh was mainly a region of the Orthodox tradition. The period of the Turkish conquest of Hungary and European Reformation which in the local space manifested it self in the confrontation of two parties – the Uniate and the Orthodox. It should be mentioned that each of them was supported bythe Habsburg Catholics and the Calvinists of the Transylvanian princes. As an element of confessional discipline, visitations were aimed at acquainting the diocesan government, including the peculiarities of the monasteries’ liturgical practices of the Maramorosh county. Lviv editions of Sluzhebnyk suggest that by the middle of the18th century Maramorosh monasteries still followed the liturgical practices of the old model. Lviv editions in the Maramorosh monasteries verify the next statements: close contact of Christians of the Eastern rite on both sides of the Carpathians, and quite intensive book trade between them.
Файл:  rks_2022_29_3.pdf - 0