Курганова О. Ю. - Метафоричний образ богослужбової книги в українській книжковій культурі доби Бароко (2019)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2019, Вип. 23)Ukrainian English

Курганова О. Ю.

Метафоричний образ богослужбової книги в українській книжковій культурі доби Бароко

Рубрика: Розділ 1. Дослідження архівних та книжкових фондів

Анотація: Мета роботи полягає в узагальненні метафоричного образу богослужбового видання в книжковій культурі доби Бароко та виділенні чинників творення цього образу, зумовлених обставинами видавничого процесу. Методологія дослідження спирається, насамперед, на структуралістичний підхід до розгляду текстів присвят та передмов до львівських, київських, чернігівських та новгород-сіверських богослужбових видань XVII – першої половини XVIII ст., що дав змогу виокремити метафори, застосовані на позначення книги, та з’ясувати їх зв’язок зі змістовими та формальними особливостями відповідного видання. Компаративний аналіз семантики зафіксованих метафор дозволив сформулювати узагальнений образ української богослужбової книги доби Бароко. Комунікативно-прагматичний підхід сприяв встановленню смислових зв’язків цього образу з сучасною йому соціокультурною ситуацією. Наукова новизна визначається новаторською постановкою проблеми вивчення виражальних засобів стилю бароко, що дозволяє розширити уявлення про його вплив на українську книжкову культуру. Зокрема, показано високу продуктивність вербальної барокової метафори в наданні виразності художній структурі стародрукованої богослужбової книги. За художньою роллю у творенні книги як цілісного об’єкта мистецтва такі узагальнюючі метафоричні образи видання співмірні з графічними елементами художнього оформлення. Висновки. У присвятах та передмовах до українських стародруків образ богослужбової книги реалізується через множинність метафоричних уподібнень, в основі яких лежить уявлення про книгу як дар. Залежно від адресата тексту присвяти/передмови книгу представлено як офіру небесному адресатові, вдячний подарунок потенційному чи дійсному меценату, коштовний подарунок читачеві. В реалізації образу цієї «подарункової» книги набули продуктивності розгорнуті метафори, в основі яких асоціативне співвіднесення з адресатом, назвою, змістом, структурними особливостями, історією видавничого осередку або загальним значенням видання в книжковій культурі.

Ключові слова: українські стародруки, передмови, присвяти, богослужбові видання, метафора, бароко.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Курганова О. Ю. Метафоричний образ богослужбової книги в українській книжковій культурі доби Бароко / О. Ю. Курганова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 23. - С. 103-116. doi: https://doi.org/10.15407/rksu.23.103


Бібліографія:

  1. Ісаєвич Я. Українське книговидання: витоки, розвиток, проблеми. Львів: Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2002. 520 с.
  2. Запаско Я., Ісаєвич Я. Пам’ятки книжкового мистецтва. Каталог стародруків, виданих на Україні. Книга перша (1574–1700). Львів: Вища школа, 1981. 133 с.
  3. Запаско Я., Ісаєвич Я. Пам’ятки книжкового мистецтва. Каталог стародруків, виданих на Україні. Книга друга. Частина друга (1765–1800). Львів: Вища школа, 1984. 125 с.
  4. Сазонова Л. И. Украинские старопечатные предисловия конца XVI – первой половины XVII в. (особенности литературной формы) // Тематика и стилистика предисловий и послесловий / под ред. А. С. Демина. Москва: Наука, 1981. С. 153–187.
  5. Коваль В. Барокові риси передмов до печерських першодруків // Образ. 2002. Вид. 3,2. С. 66–79.
  6. Титов, Фёдор Иванович. Приложение к первому тому исследования заслуженного профессора протоирея Федора Титова: Типография Киево-Печерской Лавры. Исторический очерк. (1606–1616–1721). Киев: Тип. Киево-Печерской Успенской Лавры, 1918. 18, 546 с.
  7. Тріодь цвітна. Львів: Друкарня Львівського братства, 1663. [6], 431, [1] арк.
  8. Тріодь пісна. Львів: Друкарня М. Сльозки, 1664. [6], 453 арк.
  9. Тріодь цвітна. Чернігів: Друкарня Троїцько-Іллінського монастиря, 1685. [7], 434 арк.
  10. Максимчук О. В. Топос весняного оновлення в українських проповідях XVII ст. (на матеріалі текстів Кирила Транквіліона Ставровецького й Антонія Радивиловського) // Магістеріум. Літературознавчі студії. 2012. Вип. 48. С. 7–13.
  11. Тріодь пісна. Київ: Друкарня Києво-Печерської лаври, 1640. [14], 884 с.
  12. Мінея святкова й загальна. Київ : Друкарня Києво-Печерської лаври, 1680. [11], 508, [11] арк.
  13. Октоїх. Львів: Друкарня Львівського братства, 1630. [5], 272 або [5], 352 арк.
  14. Октоїх. Львів: Друкарня Львівського братства, 1639. [5], 353 арк.
  15. Псалтир. Київ: Друкарня Києво-Печерської лаври, 1715. [14], 280 арк.
  16. Мінея святкова й загальна. Новгород-Сіверський: Друкарня Лазаря Барановича, 1678. [7], 703, 68 арк.
  17. Kurhanova О. Взаємодія вербального та графічного образу в художньому оформленні видань акафістів XVII–XVIII ст. друкарні Києво-Печерської лаври // Текст і образ: Актуальні проблеми історії мистецтва 2018 №2. C.15–18. DOI: http://dx.doi.org/10.17721/2519-4801.2018.2.01 doi: https://doi.org/10.17721/2519-4801.2018.2.01