Жулковський Б. Є.
Семітсько-сирійсько-грецький кондак і києво-руський кондакарний спів у західноєвропейській та американській візантиністиці й палеославістиціРубрика: Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін Анотація: Метою роботи є систематизація фундаментальних досягнень західноєвропейських та американських візантологів і палеославістів протягом півтораста років у міждисциплінарних дослідженнях семітсько-сирійсько-грецького кондака та києво-руського кондaкaрного співу. Методологія. В науковій статті використано сукупність методів і прийомів, характерних для гуманітарних наук, головними з яких є історіографічний, бібліографічний і метод системного аналізу джерел. Наукова новизна. Уперше в українській медієвістиці зроблено комплексний огляд праць відомих зарубіжних богословів, літургістів, істориків, кодикологів, палеографів, філологів і музикознавців щодо полістрофного й монострофного кондака, а також пов’язаних із ним явищ співацької культури: книги Кондакар, кондакарної нотації і кондакарного стилю. Висновки. Упродовж сторічного періоду досліджень семітсько-сирійсько-грецького кондака і києво-руського кондaкaрного співу спостерігалась ізольованість значної кількості науковців за спеціалізаціями.За декілька останніх десятиліть викристалізувався мультидисциплінарний (міжгалузевий) підхід, який виявився як у співпраці медієвістів різних спеціальностей, так і в поєднанні різних компетентностей в особі одного вченого. Серед значних здобутків у студіях кондака: окреслення його семітсько-сирійської ґенези, подальшої модифікації, богословсько-літургічних, поетико-гомілетичних і музичних особливостей, міжжанровоїдифузії з іншими піспеспівами тропарної групи, уточнення, доповнення житія преподобного Романа Мелодоса і його талановитих вихованців. З-поміж головних досягнень у кондакарному музикознавстві: публікація Кондакарів та їх візантійських прототипів у друкованих виданняхта на Інтернет-ресурсах, кодикологічний і палеографічний опис рукописів, дослідження типології та змісту цих богослужбових збірників, компаративний аналіз шартрських, касторських і кондакарних невм, спроби дешифровки медіавізантійської ікондакарної нотацій. Оприлюднення в мережі Інтернет значної кількості греко-візантійських і слов’яно-руських кодексів, а також наукових розвідок про них сприятиме більшому зацікавленню західно-європейських та американських медієвістів і стимулюватиме появу новаторських міждисциплінарних досліджень семітсько-сирійсько-грецького кондака та києво-руського кондaкaрного співу. Ключові слова: кондак, пападичний стиль, кондакарний спів, Псалтикон, Aсматикон, Кондакар, шaртрськaнотація, касторська нотація, кондакарні невми
Цитованість авторів публікації:
Бібліографічний опис для цитування: Жулковський Б. Є. Семітсько-сирійсько-грецький кондак і києво-руський кондакарний спів у західноєвропейській та американській візантиністиці й палеославістиці / Б. Є. Жулковський // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 28. - С. 404-420 . doi: https://doi.org/10.15407/rksu.28.404
Бібліографія: - Aртaмоновa Ю. В. Изучение древнерусских Кондакарей: магия источника // Культура тихоокеанского побережья. Владивосток, 2005. С. 136–141.
- Жулковський Б. Давньоруський кондакарний спів у зарубіжній музичнійісторіографії // Українське музикознавство : наук.-метод. зб. Київ, 2013.Вип. 39. С. 119–134.
- Жулковський Б. Кондак у богословських, літургічних, філологічних імузикознавчих студіях: історіографічний аспект // Калофонія : наук. зб. зісторії церковної монодії та гимнографії. Львів, 2018. Число 9. C. 50–64.
- Кожушний О. Преподобний Роман Солодкоспівець і візантійська гім-нографія ІІІ–VIII ст. Київ, 2009. 263 с.
- Кривко Р. Н. Перевод, парафраз и метр в древних славянских кондаках:Метрика древней церковнославянской поэзии в исследованиях XIX–XXI веков // Revue des études slaves. Paris, 2011. Vol. 82. No. 2. Р. 169–202. doi: https://doi.org/10.3406/slave.2011.8090
- Серёгина Н. С. Письма М. В. Бражникова к сильным мира сего: отИ. В. Сталина (1940) до Н. С. Хрущёва и Е. А. Фурцевой (1967): Часть 2 // Временник Зубовского института. Санкт-Петербург, 2019. № 1 (24).С. 153–173.
- Швец Т. В. Древнерусская певческая книга Кондакарь: начальный этапизучения // Вестник Южно-Уральского государственного университета.Сер.: Социально-гуманитарные науки. 2016. Т. 16. № 2. С. 98–105. doi: https://doi.org/10.14529/ssh160215
- Arranz M. Romanos le Mélode // Dictionnaire de spiritualité. Paris, 1988.T. 13. P. 898–908.
- Brock S. From Ephrem to Romanos // Studia Patristica. Oxford: Peeters Leuven,1989. Vol. XX. P. 139–151.
- Christ W., Paranikas M. Anthologia graeca carminum Christianorum. Lipsiae:B. G. Teubner, 1871. CXLIV, 268 p.
- Contacarium Ashburnhamense / Ed. Carsten Høeg. Copenhaguе, 1956. 47,530 p. (Monumenta Musicae Byzantinae. Facsimiles. Vol. IV).
- Contacarium Palaeoslavicum Mosquense / Ed. Arne Bugge. Copenhague,1960. ХІІ, 408 p. (Monumenta Musicae Byzantinae. Facsimiles. Vol. VI).
- Der altrussische Kondakar›: Auf der Grundlage des BlagoveščenskijNižegorodskij Kondakar› / Hrsg. A. Dostál, H. Rothe. Giessen, 1976. T. 2:Facsimile. 260 S.
- Doneda А. Hyperstases’ in MS Kastoria 8 and the Kondakarian Notation: Relationscipsand Interchangeability // Palaeobyzantine Notations / Ed. C. Troelsgård.Hernen: Brediusstichtung, 1999. Vol. II. Р. 23–36.
- Floros C. Das Kontakion // Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaftund Geistesgeschichte. Stuttgart; Hamburg, 1960. Bd. 34. S. 84–106. doi: https://doi.org/10.1007/BF03376474
- Floros С. The Origins of Russian music: Introduction to the KondakarianNotation. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009. ХХ, 311 р.
- Gerlach O. The Sources of the Kontakion as Evidence of a ContradictoryHistory of Reception // Theorie und Geschichte der Monodie / Hsg. MariaPischlöger. Wien; Brno, 2020. Bd. 10. S. 145–188.
- Grinchenko O. Slavonic Kondakaria and Their Byzantine Counterparts:Discrepancies and Similarities // Българско музикознание. 2012. Iss. 3–4.P. 57–70.
- Grosdidier de Matons J. Romanos le Mélode et les origines de la poésie religieuseà Byzance. Paris, 1977. 360 p.
- Hannick Ch. Le Kontakion dans l’histoire de la musique ecclésiastique byzantine // Östkirchliche Studien. Würzburg, 2009. Bd. 58. № 1. S. 57–66.
- Høeg С. The Oldest Slavonic Tradition of Byzantine Music // Proceedings ofthe British Academy. London, 1954. Vol. 34. P. 37–66.
- Hunger H. Romanos Melodos: Überlegungen zum Ort und zur Art des Vortragesseiner Hymnen: Mit anschliessender kurzer Strukturanalyse eines Kontakions// Byzantinische Zeitschrift. Leipzig; München, 1999. Bd. 92. № 1. S. 1–9. doi: https://doi.org/10.1515/byzs.1999.92.1.1
- Keller F. Die russisch-kirchenslavische Fassung des Weihnachtskontakionsund seiner Prosomoia. Bern; Frankfurt am Main; Las Vegas, 1977. 243 p.
- Koder J. Romanos Melodos und sein Publikum: Überlegungen zur Beeinflussungdes kirchlichen Auditoriums durch das Kontakion // Anzeiger derphilosophisch-historischen Klasse der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.Vienne, 1999. Bd. 134. № 1. S. 63–94.
- Krueger D., Arentzen Th. Romanos in Manuscript: Some Observations onthe Patmos Kontakarion // Proceedings of the 23rd International Congress ofByzantine Studies. Belgrade, 2016. P. 648–654.
- Krumbacher K. Umarbeitungen bei Romanos: mit einem Anhang über dasZeitalter des Romanos. München: Akademie der Wissenschaften, 1899. Bd. 2.Heft I. 156 S.
- Levy K. Die slavische Kondakarien-Notation // Anfänge der Slavischen Musik/ Eds. Jozef Kresanek and Ladislav Burlas. Bratislava: Verlag der SlowakischenAkademie der Wissenschaften, 1964. S. 77–92.
- Lingas A. The Liturgical Place of the Kontakion in Constantinople // Литур-гия, архитектура и искусство византийского мира / ред. К. К. Акентьев.Санкт-Петербург: Византинороссика, 1995. [Вып. 1]. С. 50–57.
- Maas P. Das Kontakion (Mit einem Exkurs über Romanos und Basileios vonSeleukeia) // Byzantinische Zeitschrift. Leipzig, 1909. Bd. 19. S. 285–306. doi: https://doi.org/10.1515/byzs.1910.19.2.285
- Marzi G. Melodia e Nomos nella musica bizantina // Studi pubblicatidall`Istituto di filologia classica. Bologna, 1960. Vol. 8. S. 143–193.
- Mētsakēs K. The language of Romanos the Melodist. München, 1967. 221 p.(Byzantinisches Archiv. Heft 11). https://doi.org/10.1515/9783112325902 doi: https://doi.org/10.1515/9783112325902
- Myers G. A Historical, Liturgical and Musical Exploration of KondakarnoiePienie: The Deciphering of a Medieval Slavic Enigma. Sofia: Cyrillo-MethodianResearch Centre, 2009. 273 р.
- Myers G. The medieval Russian Kondakar and the Choirbook from Kastoria:a Palaeographic Study in Byzantine and Slavic Musical Relations // Plainsong and Medieval Music. 1998. Vol. 7. № 1. P. 21–46. doi: https://doi.org/10.1017/S0961137100001406
- Palikarova-Verdeil R. La musique byzantine chez les Bulgares et les Russes.Copenhague, 1953. XII, 249 р. (Monumenta Musicae Byzantinae. Subsidia.Vol. III).
- Petersen W. The Dependence of Romanos Melodist upon the SyriacEphrem // Studia Patristica. Oxford, 1990. Vol. 18. P. 274–281.
- Pfisterer A. Beobachtungen zum mittelbyzantinischen Kontakion // Theorieund Geschichte der Monodie / Hsg. Maria Pischlöger. Wien; Brno, 2018.Bd. 9. № 2. S. 759–774.
- Pitra J. B. Analecta Sacra spicilegio Solesmensi parata. Parisiis: A. Jouby etRoger, 1876. T. I. 568 p.
- Raasted J. Kontakion Melodies in Oral and Written Tradition // The Study ofMedieval Chant: Paths and Bridges, East and West / Ed. P. Jeffery. Cambridge,2001. P. 281–289.
- Romanus le Mélode. Hymnes: Introduction, texte critique, traduction et notes /Ed. J. Grosdidier de Matons. 5 vols. Paris, 1964–1981.
- Rothe H. Ost- und Südslavische Kontakien als historische Quellen // MillenniumRussiae Christianae. Wien, 1993. S. 239–261.
- Sancti Romani Melodi Cantica / Eds. P. Maas, С. Trypanis. Oxford: ClarendonPress, 1963. Vol. 1: Cantica Genuina. 548 p.
- Strunk О. Some Observations on the Music of Kontakion // Essays on Musicin the Byzantine World. New York: W. W. Norton and Co., 1977. P. 55–67.
- Strunk O. The Notation of the Chartres Fragment // Annales Musicologique.Paris, 1955. Vol. 3. P. 3–37.
- The Lavrsky Troitsky Kondakar / Ed. Gregory Myers. Sofia: Heron Press,1994. XXX, 300 p. (Monumenta SlavicoByzantina et Medievalia Europensia.Vol. IV. № 9).
- Thodberg Ch. The Tonal System of the Kontakarium: Studies in ByzantinePsalticon Style. Copenhague, 1960. 50 p. (Historisk-filosofiske Meddelelser.Bd. 37. № 7).
- Tillyard H. J. W. Handbook of the Middle Byzantine Musical Notation. Copenhague,1935. 48 p.
- Wellesz E. A History of Byzantine Music and Hymnography. Ed. 2. Oxford,1961. XIV, 460, VII p.
- Wellesz E. Das Problem der byzantinischen Notationen und ihrer Entzifferung// Byzantion. Bruxelles; Paris, 1929–1930. T. 5. S. 557–570.
- Μητσάκης Κ. Βυζαντινή υμνογραφία: Από την εποχή της ΚαινήςΔιαθήκης έως την Εικονομαχία. Ἀθῆναι, 1986.
- Τωμαδάκης Ν. Ῥωμανοῦ τοῦ Μελῳδοῦ ὓμνοι ἐκδιδόμενοι ἐκ πα-τμιακῶν κοδίκον. Ἀθῆναι, 1952–1961. Τόμος Ι–ΙV.
|