Тупиця М. В. - Львівські видання богослужбових книг у Василіянських монастирях Марамороського комітату (за матеріалами візитацій 1749 та 1756 років) (2022)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2022, Вип. 29)Ukrainian English

Тупиця М. В.

Львівські видання богослужбових книг у Василіянських монастирях Марамороського комітату (за матеріалами візитацій 1749 та 1756 років)

Рубрика: Дослідження архівних та книжкових фондів

Анотація: Мета роботи. На основі візитацій марамороських василіянських мона-стирів 1749 та 1756 рр. реконструювати склад богослужбової літератури, окремо виділивши львівські друковані видання. Для розуміння причинно-наслідкових зв’язків між наявністю конкретних видань у монастирях слід охарактеризувати регіон у ширшому політичному та релігійному контексті. Методологія. Під час дослідження застосовано міждисциплінарний підхід, що передбачає використанняісторичних та філологічних методівдослідження, а також кодикології. Статистичний метод та метод істоісторичної реконструкції було застосовано для укладання таблиць із переліком книг. Історико-порівняльний метод дав змогу співставити склад богослужбової літератури за тематикою та мовою, щоб охарактеризувати особливості літургійних практик у монастирях. Наукова новизна. На підставі візитацій 1749 і 1756 рр. було здійснено реконструкцію складу богослужбових книг для 13 монастирів. Проаналізовано наявність львівських друкованих видань в 11 монастирях. Висновки. На Мараморощині з Середньовіччя до епохи раннього модерну переважали традиції східного християнства, зокрема православ’я.На період османського завоюванняУгорщини та європейської Реформа-ції на Мараморощині простежують-ся полемічні рухи між уніатами й пра-вославними, яких підтримувала дер-жавна влада католиків Габсбургів такальвіністів трансільванських князіввідповідно. Візитації як елемент кон-фесійного дисциплінування мали наметі ознайомити тодішнє єпархіяль-не правління в тому числі і з особли-востями літургійних практик мона-стирів Мараморошу. Львівські видан-ня Служебників дають змогу припу-стити, що до середини XVIII ст. у ма-рамороських монастирях, незважаю-чи на прийняття унії, продовжуваливідправляти богослужіння за здебіль-шого православними друками. На-явність львівських видань у марамо-роських монастирях свідчить про тіс-ний контакт християн східного обря-ду з обох боків Карпат та жваву кни-готоргівлю.

Ключові слова: марамороські мо-настирі, візитації, богослужбові кни-ги, Львів, Служебник.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Тупиця М. В. Львівські видання богослужбових книг у Василіянських монастирях Марамороського комітату (за матеріалами візитацій 1749 та 1756 років) / М. В. Тупиця // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 29. - С. 5-22. doi: https://doi.org/10.15407/rksu.29.005


Бібліографія:

  1. Альмес І. "Церковні книги" у Віцинському василіанському монастирі (заматеріалами інвентарного опису 1774 р.) // Наукові праці Національноїбібліотеки України імені В. І. Вернадського. 2015. Вип. 49. С. 365–378.
  2. Державний архів Закарпатської області. Ф. 64. Опис 1. Спр. 66.
  3. Там само. Спр. 250. 6 арк.
  4. Там само. Опис 5. Спр. 121. 12 арк.
  5. Там само. Ф. 151. Опис 1. Спр 533. 1 арк.
  6. Дулишковичъ І. Историческія Черты Угро-Русских. Унгваръ : Типогра-фія Макс. Полячка, 1877. Т. 3. 234 с.
  7. Запаско Я., Ісаєвич Я. Пам’ятки книжкового мистецтва. Каталог старо-друків, виданих на Україні. Книга друга. Частина друга (1765–1800).Львів : Вища школа, 1984. 125 с.
  8. Запаско Я., Ісаєвич Я. Пам’ятки книжкового мистецтва. Каталог старо-друків, виданих на Україні. Книга перша (1574–1700). Львів : Вища шко-ла, 1981. 133 с.
  9. Ісаєвич Я. Книговидання та друкарство в Почаєві: ініціатори та виконав-
  10. Його ж. Українське книговидання: витоки, розвиток, проблеми. Львів :Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича, 2001. 520 с.
  11. Кинах Г. Посіщення закарпатських монастирів ЧСВВ в рр. 1755, 1756,1765 та 1809 // Записки Чина Св. Василія Великого. Львів, 1928–1930. Т. 3.Вип. 1 –4. С. 432–446.
  12. Кинах Г. Посіщення закарпатських монастирів ЧСВВ в рр. 1755, 1756,1765 та 1809 // Записки Чина Св. Василія Великого. Львів, 1928–1930. Т. 3.Вип. 1 –4. С. 432–446.
  13. Кічера В. "Списание обителей Марамороскыхъ древле бывших"1749 року – міфи та факти // Румунсько-Українські відносини: історія тасучасність. Матеріали V міжнар. наук. симпоз. Сату Маре – Ужгород :Вид-во Сатумарського музею, 2015. С. 41–54.
  14. Кралицкій А. Состояніє монастырей: Боронявскаго и Кричовскаговъ 1756 году. (Памятник старинной русской письменности) // Свѣтъ.Унгваръ, 1869. 2 (14) фев. (№ 5).
  15. Его же. Списокъ монастырей Чина св. Василія В., существовавшихъиногда въ Марамороши (въ Угорщинѣ) и истертыхъ императоромъІосифомъ ІІ 1788 г. // Науковый сборникъ, издаваемый литературнымъОбществомъ Галицко-русской Матицы. Львовъ, 1865. Вып. 1. С. 50–53.
  16. Крип’якевич І. Невикористане джерело до історії старої книги // Науко-вий збірник бібліотеки АН УРСР / АН УРСР (Київ), Бібліотека; редкол.:Ю. О. Меженко та ін. Київ, 1946. Т. 1. С. 98–102.
  17. Микитась В. Давні рукописи і стародруки: опис і каталог. Частина пер-ша. Ужгород : Вид-во УжДУ, 1961. 93 с.
  18. Мороз В. Заснування і становлення Боронявського монастиря: Історіяобителі на тлі епохи // Наукові записки Ужгородського університету. Се-рія: історично-релігійні студії. Ужгород, 2016. Вип. 5. С. 154–177.
  19. Його ж. Історія чернецтва у спадщині о. Анатолія Кралицького, ЧСВВ //Науковий вісник УжНУ. Серія: історія. Ужгород, 2020. Вип. 42. № 1.С. 20–29. doi: https://doi.org/10.24144/2523-4498.1(42).2020.202115
  20. Його ж. Світильник віри: історія Боронявського монастиря на тлі епох.Львів: Видавництво УКУ, 2017. 376 c.
  21. Його ж. Чернець та його доба: національна та релігійна ідентичність успадщині о. Анатолія Кралицького, ЧСВВ (1835–1894) // Етнічна історіянародів Європи. Київ, 2018. Вип. 56. С. 37–53.
  22. Мукачівська греко-католицька єпархія. Документи. Episcopia grecocatolicăde Mukacevo: documente / ред.: В. Чубота та ін. Сату Маре – Ужго-род : Сатумарський музей, 2007. Т. 1. 389 с.
  23. Настольная книга священнослужителя. Москва : Изд-во Моск. Патри-архии, 1977. Т. 1. 768 с.
  24. Панькевич І. Покрайні записи на підкарпатських церковних книгах. Ча-стина ІІ // Науковий зборник Товариства «Просвѣта» в Ужгородѣ. Ужго-род, 1937. Вип. 13–14. С. 1–36.
  25. Його ж. Покрайні записи на підкарпатських церковних книгах. Части-на І // Науковий Зборник Товариства «Просвѣта» в Ужгородѣ. Ужгород,1929. Вип. 6. С. 129–196.
  26. Пекар А. Василіанська провінція св. Миколая на Закарпатті // AnalectaOSBM. Roma, 1982. Vol. 11 (17). С. 131–164.
  27. Його ж. Нариси історії Церкви Закарпаття. Рим : ОО. Василіяни, 1967. Т. 1.Єрархічне оформлення. (Записки ЧСВВ, т. 22; сер. 2; секц. 1: Праці). 241 с.
  28. Його ж. Нариси історії Церкви Закарпаття. Ужгород : Ужгород. міськадрукарня, 2014. Т. 3: Монаше життя. 216 с.
  29. Петровъ А. Древнѣйшія грамоты по исторіи карпато-русской церкви иіерархіи 1391–1498. Praha : Česká grafická unie, 1930. 229 + XIX с.
  30. Его же. Материалы для истории Угорской Руси. «Старая вѣра» и Унияв XVII–XVIII вв. // Новый сборник статей по славяноведению, состав-ленный и изданный учениками В. И. Ломанского. Санкт-Петербург,1905. С. 185–257.
  31. Пронин В. История Православной Церкви на Закарпатье. Ужгород: Му-качев. епархия, 2009. 524 с.
  32. Фелдвари Ш. Старопечатные книги кирилловского и глаголическо-го шрифтов Эгерской Архиепископской Библиотеки // Annales InstitutiPhilologiae Savicae Universitatis Debredeniensis de Ludovico CossuthNominate. Debrecen, 1995. Vol. 27. Р. 83–95.
  33. Фенич В. "Монастырская церковь": происхождение и ранняя историяМукачевского епископства XV века (историографический аспект) // Кар-патика. Ужгород, 2012. Вип. 41. С. 177–203.
  34. Фйольдварі Ш. Kнижкові видання українських братств у культуріслов’янських народів Габсбурзької Імперії // Українознавчий альманах.Київ, 2014. Вип. 17. С. 86–91.
  35. Його ж. Стародруки кириличного шрифту в римо-католицьких бібліо-теках Угорщини // III Міжнар. конгрес україністів. Літературознавство.Бібліографія. Інформатика, Харків, 26–29 серпня 1996 р. / НАН України,Ін-т літератури ім. Т. Г. Шевченка. Харків, 1996. С. 188–192.
  36. Ціборовська-Римарович І. Видовий та джерелознавчий аналіз доку-ментів, дотичних історії книги та історії бібліотек в Україні XVI – пер-шої чверті XIX ст. // Наукові праці Національної бібліотеки України іме-ні В. І. Вернадського. Київ, 2012. Вип. 34. С. 259–279.
  37. Шафранковичъ К. О монастырѣ Драговском (Kövesliget.) въ Марамо-рошѣ. (По записям iеромонаха Iоанникiя Скрипка 1756 г.) // Свѣтъ.Унгваръ, 1869. 9 (21) фев. (№ 6).
  38. Шевніна Т. "Списание обителей марамороскых древле бывших" – цін-на пам’ятка історії монастирів Закарпаття // Науковий збірник Закарпат-ського краєзнавчого музею. Ужгород, 2010. Вип. 9–10. С. 252–320.
  39. Шустова Ю. Видання Анфологіонів у друкарні Львівського Ставропі-гійського братства XVII – першої половини XVIII ст. // Науковий щоріч-ник "Історія релігій в Україні". Львів, 2020. Вип. 30. С. 158–165. doi: https://doi.org/10.33294/2523-4234-2020-30-1-158-165
  40. Шустова Ю. Послание об исправлении книг от 3 мая 1738 года львов-ского епископа Афанасия Шептицкого // Румянцевские чтения – 2014.Ч. 2: матер. междунар. науч. конф. (15–16 апр. 2014 г.): [В 2 ч.]. Москва :Пашков дом, 2014. С. 376–383.
  41. Baran A. Eparchia Maramorosiensis eiusque unio. Romae: PP. Basiliani,1962. 2nd ed. (Записки ЧСВВ т. 18; сер. 2; секц. 1: Праці). 108 + XII f.
  42. Földvári S. A Magyar Királyság szláv etnikumú ortodox parókiáinak liturgikus-könyv importja-mint a keleti s nyugati kereszténység koraújkori kapcsolatainaktükrözője // Magyarország és a Balkán vallási és társadalmi kapcsolatai:Tanulmánykötet Ohridi Szent Naum halálának 1100 évfordulója emlékére.ed.: Doncsev T. and all. Budapest: Bolgár Kulturális Fórum, 2011.Old. 192–207.
  43. Források a magyarországi görögkatolikus parókiák történetéhez. OlsavszkyMihály Mánuel munkácsi püspök 1750–1752. évi egyházlátogatásainak iratai/ ed. by T. Véghseő. Nyíregyháza : Szent Atanáz Görögkatolikus HittudományiFőiskola, 2015. (Colactanea Athanasiana. Vol. 7. sec. 2. Textus/Fontes)799 old.
  44. Hodinka A. A Munkácsi görög-katholikus püspökség története. Budapest:Tudomanyos Akadémia történelmi bizottsága megbízásából, 1909. 856 old.
  45. Magosci P.-R. Historical atlas of Central Europe. 3rd ed. Toronto: Universityof Toronto Press, 2018. 275 p.
  46. Miron G.-M. The Basilian Monk and Uniate Identity of the Uniate Churchin Eighteenth-Century Transylvania // Communities of Devotion. ReligiousOrders and Society in East Central Europe, 1450–1800 ed. by Maria Craciun.London: Routledge, 1st ed. 2011. P. 245–274.
  47. Szady J. Inwentarz księgozbiorów parafialnych z drugiej połowy XVIII wieku– nowa metoda edycji // Textus et Studia. Kraków, 2016. Vol. 5. № 3.S. 77–91.
  48. Žeňuch V. The Territorial Development of Mukachevo ́s Eparchy in the MiddleAges and the Early Modern Period // CES Working Papers. 2020. Vol. 12.№ 3. P. 28–43.(дата звернення: 12.03. 2021).
  49. Zsatkovics K. Gy. A Máramarosi görög szertartású orosz egyház es vicariátustörténelme. Ungvár: Unio Könyvnyomda, 1909. 35 old.