Шуміліна О. А. - Церковно-співацька збірка Михайлівського Золотоверхого монастиря з фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: підсумки наукових спостережень (2022)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2022, Вип. 29)Ukrainian English

Шуміліна О. А.

Церковно-співацька збірка Михайлівського Золотоверхого монастиря з фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: підсумки наукових спостережень

Рубрика: Дослідження архівних та книжкових фондів

Анотація: Мета роботи. Підведення підсум-ків наукових спостережень щодо збір-ки церковно-співацьких творів, яказберігається в Інституті рукопису На-ціональної бібліотеки України імені В. І. Вернадського і походить з ко-лишньої бібліотеки Києво-Михайлів-ського Золотоверхого монастиря. Ме-тодологія. У процесі дослідженнярукописної збірки було застосованоісторико-стильовий, аналітичний такомпаративний методи, унаслідок чо-го вдалося уточнити датування па-м`ятки, виявити твори більш ранньогопоходження, що складають самостій-ний розділ, а також визначити струк-туру збірки як комплекту сумісно-го складу. Наукова новизна. Вияв-лено, що збірка була неправильно да-тована і що хибне датування вказа-не в документах рукописного фонду. Це стало перешкодою для правиль-ного визначення її змісту і структури.Було з`ясовано, що збірка містить нелише духовні твори доби класицизму,як уважали протягом тривалого часу,а є унікальною антологією співу се-редини й другої половини ХVІІІ сто-ліття. В ній наявні церковно-співацькітвори доби українського бароко, якіутворюють самостійний розділ, а врозділ з духовними концертами добикласицизму вміщено твори всіх відо-мих українських композиторів вка-заного періоду – А. Рачинського,М. Березовського, Д. Бортнянсько-го, А. Веделя, С. Дехтярева. Виснов-ки. Комплект Михайлівського Золо-товерхого монастиря є унікальнимрукописним джерелом, в якому відо-бражено стан української церковно-співацької культури середини і другої половини ХVІІІ століття, позначеноїпроцесами стильових перетворень.Як збірка сумісного складу, він наслі-дує основні принципи комплектаціїпартесних рукописів, що були сфор-мовані протягом ХVII – першої поло-вини ХVIII століть, та зазнає впливунових тенденцій, пов’язаних з пере-ходом до нового стилю церковної му-зики у другій половині ХVІІІ століт-тя. Дати, вказані в документах руко-писного фонду, стосуються лише од-ного з розділів комплекту і їх не слідпоширювати на всю збірку, яка є уні-кальною антологією української ду-ховної музики середини і другої поло-вини ХVІІІ століття.

Ключові слова: Михайлівський Золотоверхий монастир, збірка церковно-співацьких творів, партесні концерти, хорові концерти доби класицизму, рукопис сумісного складу.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Шуміліна О. А. Церковно-співацька збірка Михайлівського Золотоверхого монастиря з фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: підсумки наукових спостережень / О. А. Шуміліна // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 29. - С. 23-35. doi: https://doi.org/10.15407/rksu.29.023


Бібліографія:

  1. Анотований покажчик творів Артемія Веделя (1767–1808) / уклад.: канд.мист. Т. В. Гусарчук. Київ : Хорова бібліотека камерного хору «Київ»,1997. 36 с.
  2. Герасимова-Персидская Н. А. Характерные композиционные черты мно-гоголосия партесных концертов ХVІІ–ХVІІІ ст. // Musica Antiqua Europaeorientalis. Acta scientifica. ІІ. Bydgoszcz, 1969. C. 369–395.
  3. Герасимова-Персидська Н. О. Рукописи багатоголосних творів ХVІІ–ХVІІІ століть у фондах відділу рукописів ЦНБ АН УРСР // Фонди відді-лу рукописів ЦНБ АН УРСР. Київ: Наукова думка, 1982. С. 121–125.
  4. Герасимова-Персидська Н. О. Сорок років Musicae antiquae Ukrainae //Часопис НМАУ імені П. І. Чайковського. Науковий журнал. Київ, 2009.№ 1 (2). С. 26–33.
  5. Гусарчук Т. В. Українська хорова спадщина другої половини ХVІІІ сто-ліття в нотних джерелах // Збірник наукових праць молодих вчених та ас-пірантів. Т. 2. Київ: Ін-т укр. археографії НАН України, 1997. С. 123–159.
  6. Дзбанівський О. Минуле музичної культури на Україні (по київських му-зеях та бібліотеках) // Червоний шлях. 1927. № 11. С. 243–251.
  7. Корній Л. Історія української музики. Ч. 2 : Друга половина ХVІІІ століт-тя. Київ–Харків–Нью-Йорк : Вид-во М. П. Коць, 1998. 387 с.
  8. Кук В., Гусарчук Т. Невідомий твір // Музика. 1991. № 2. С. 18.
  9. Кутасевич А. Духовно-музичні твори Степана Дегтярьова у київськихрукописних нотних зібраннях // Часопис НМАУ імені П. І. Чайковського.Науковий журнал. Київ, 2016. № 4 (33). С. 4–24.
  10. Петров Н. Описание рукописных собраний, находящихся в городе Ки-еве. В 3-х вып. Москва : Университетская типография, 1891; 1896; 1904.
  11. Шуміліна О. Іриней Фальковський – видатний діяч українського про-світництва і культури // Українська музика. Львів, 2012. Число 1(3).С. 19–29.
  12. Шуміліна О. Невідомі партесні твори з рукописного комплекту київ-ського Златоверхо-Михайлівського монастиря // Київське музикознав-ство. Київ, 2001. Вип. 5. С. 206–215.
  13. Шуміліна О. Хорові концерти Максима Березовського в партесній но-тації // Максиму Березовському присвячується. Львів, 2022. С.
  14. Шуміліна О. А. Хорові твори українських композиторів другої полови-ни ХVІІІ століття (за матеріалами рукописної пам’ятки) // Мистецтво-знавство України. Київ, 2004. Вип. 4. С. 113–117.
  15. Шумилина О. Силлабо-тоническая поэзия в духовних песнопениях пар-тесного стиля // Музичне мистецтво. Донецьк, 2012. Вип. 12. С. 74–84.
  16. Шумилина О. Стихотворные переложения псалмов в партесном творче-стве середины ХVІІІ века // Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайков-ського. Київ, 2003. Вип. 28 : Семантичні аспекти слова в музичному тво-рі. С. 127–131.
  17. Юрченко М. Невідомий концерт Максима Березовського // Музика.1995. № 5. С. 18–21.