Кутасевич А. В. - Церковна музика у фонді 177 Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (2022)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2022, Вип. 29)Ukrainian English

Кутасевич А. В.

Церковна музика у фонді 177 Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Рубрика: Дослідження архівних та книжкових фондів

Анотація: Мета роботи – дослідити масивцерковно-співочих рукописів фон-ду 177 Інституту рукопису Національ-ної бібліотеки України імені В. І. Вер-надського як сукупність музично-історичних документів та нотнихджерел і надати його узагальненухарактеристику. Завданнями дослі-дження є огляд усіх матеріалів фон-ду, виокремлення з-поміж них цер-ковно-співочих пам’яток, аналіз їх-нього кількісного та якісного скла-ду, систематизація змісту за історич-ним та жанрово-стильовим принци-пами, а також за науковою цінністю.Методологія. У процесі досліджен-ня матеріалів фонду було використа-но науковий інструментарій історико-теоретичного музикознавства та му-зичного джерелознавства. Застосова-но методи жанрово-стильового та тек-стологічного аналізу, порівняльнийметод, а також елементи статистично-го методу. Наукова новизна. Впершездійснено огляд матеріалів фонду 177Інституту рукопису Національної біб-ліотеки України імені В. І. Вернад-ського. Зміст церковно-співочих ма-нускриптів фонду досліджено в тіс-ному зв’язку з еволюційними проце-сами розвитку духовно-музичного ми-стецтва на землях України та СхідноїЄвропи. Висновки. Церковно-співочірукописи фонду 177 Інституту руко-пису Національної бібліотеки Укра-їни імені В. І. Вернадського станов-лять найвагомішу частку нотної ко-лекції цього фонду і мають значнукультурно-історичну та наукову цін-ність. Вони репрезентують різні жан-рові та стильові пласти східноєвро-пейської духовної музики кількох сто-літь. Масив цих манускриптів цін-ний як частина джерельної бази длявивчення духовно-музичної спадщи-ни України та її хорового мистецтва. Залучення широкого кола пам’ятокфонду до музикознавчих та культуро-логічних досліджень національної ду-ховної музики сприятиме глибшомуосмисленню її феномена.

Ключові слова: церковно-співо-чий рукопис, духовна музика, анонім-на традиція, авторська творчість, бо-гослужбовий піснеспів, духовнийконцерт, нотний текст.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Кутасевич А. В. Церковна музика у фонді 177 Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського / А. В. Кутасевич // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 29. - С. 93-107. doi: https://doi.org/10.15407/rksu.29.093


Бібліографія:

  1. Архіви, колекції та зібрання державних, громадських та релігійнихустанов у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки Україниімені В. І. Вернадського : путівник / НАН України, Нац. б-ка Україниім. В. І. Вернадського. Київ, 2015. 325 с.
  2. Клименко Е. С., Гальченко О. М. Кириличні співочі рукописи монодійноїтрадиції XII – початку XX ст. з фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського : історико-кодикологічне до-слідження ; каталог ; палеографічний альбом / НАН України, Нац. б-каУкраїни ім. В. І. Вернадського. Київ, 2011. 305 с.
  3. Кутасевич А. В. Духовно-музичні твори Степана Дегтярьова у київськихрукописних нотних зібраннях // Часопис Національної музичної акаде-мії України імені П. І. Чайковського : наук. журн. 2016. № 4 (33). С. 4–24.
  4. Кутасевич А. В. Стильова диференціація духовно-музичних спадщинСтепана Дегтярьова та Артема Веделя: питання авторства творів супе-речливої атрибуції : дис. … канд. мистецтвознавства. Київ, 2014.
  5. Путятицька О. В. Болгарський наспів в українських Ірмолоях XVIII ст. //Теоретичні питання культури, освіти та виховання : зб. наук. пр. / Київ.нац. лінгв. ун-т. Київ, 2007. Вип. 34. С. 105–109.
  6. Путятицька О. В. Болгарський наспів і українсько-білоруська тради-ція церковного монодичного співу кінця XVI–XVIII ст. (джерелознавчеі порівняльно-стильове дослідження) : дис. ... канд. мистецтвознавства.Київ, 2008.
  7. Путятицька О. В. Українська церковна монодія у нотолінійних рукопи-сах Волині (джерелознавче та текстологічне дослідження) // Музико-знавчі студії інституту мистецтв Волинського національного університе-ту імені Лесі Українки та Національної музичної академії України іме-ні П. І. Чайковського : зб. наук. пр. / уклад. О. І. Коменда. Луцьк : Волин.нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2012. Вип. 9. С. 149–161.
  8. Руденко Л. Г. Нотна бібліотека хору Київської духовної академії / НАНУкраїни, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського; наук. ред. Л. В. Івчен-ко. Київ, 2013. 416 с.
  9. Шевчук Е. Ю. Ирмологион // Православная энциклопедия. Москва :Церковно-научный центр "Православная Энциклопедия", 2011. Т. ХХVІ.С. 625–633.
  10. Ясиновський Ю. П. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 століть : каталог і кодикологічно-палеографічне дослідження / НАНУкраїни, Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича ; ред. Я. Ісаєвич,О. Цалай-Якименко. Львів : Місіонер, 1996. 624 с.
  11. Ясіновський Ю. П. Виправлення, уточнення і доповнення до катало-гу нотолінійних ірмолоїв (3) // Καλοφωνια : наук. зб. з історії церковноїмонодії та гимнографії. Львів : Вид-во Укр. католицького ун-ту, 2012.Чис. 6. С. 229–273.