АРХІВ (Всі випуски) / Зміст випуска (2023, Вип. 31)
Петрушко Л. А. Читання між рядків: потенційні та латентні сльози і печаль у Києво-Печерському патерикуРубрика: Дослідження архівних та книжкових фондів Анотація: Мета роботи. Пошук та аналіз потенційних і латентних згадок сліз і печалі в тексті Києво-Печерського патерика. Методологія дослідження полягає в застосуванні методів аналізу, синтезу та узагальнення, класифікаціїта систематизації, індукції та дедукції, текстологічного аналізу, компаративного, контент-аналізу та інтерпретаційного. Наукова новизна. Удослідженні вперше здійснено спробу відшукати та проаналізувати потенційні та латентні згадки сліз і печалів тексті Києво-Печерського патерика. Висновки. У результаті пошуку можливих та опосередкованих згадок сліз і печалі було віднайдено понад100 потенційних та латентних повідомлень про названі емоції. Можливі (не)радісні емоції (близько 79) запропоновано за зразком існуючих повідомлень про смуток і плач. Найбільше їх належить до таких обставин, як молитва, покаяння та прохання; менше – повчання, батьківські хвилювання за дітей, спільні нещастя, загроза спасінню ближнього, перешкоди на Богоугодному шляху, смерть, зустріч, радісне зворушення. Невисловлені прямо плач і скорботу (близько 24) ми "реконструювали" на підставі наявних поряд у тексті звісток про нерадісні емоції, повідомлень про утішення, про неможливість терпіти певні ситуації, про обтяжуючі обставини, а також про радість, про спокій чи бадьорість, які в тих випадках є чимось винятковим, таким, що викликає навіть подив. Ці (не)радісні емоції стосуються труднощів чернечого подвигу (їх особливо багато), власних гріхів та ближніх (загрози спасінню через відхід з монастиря), перешкод на Богоугодному шляху, загрози життю/благополуччю дітей, особистих нещасть, відсутності матеріальних благ, загрози честі. Вважаємо, що відсутність згадок нерадісних емоцій могла пов’язуватися з тим, що для печерської спільноти властивою була помірна емоційність, що й відображено в тексті. Думка про те, що скорбота в окремих випадках (труднощі монашеського подвигу) замовчувалася, що автори уникали таких звісток, видається нам малоймовірною, адже все одно про ці труднощі духовної боротьби та духовної праці над собою повідомляється. Перспективами дослідження можна назвати вивчення в запропонованому ключі інших джерел, що репрезентують печерську традицію, а також оригінальних пам’яток східноєвропейського Середньовіччя. Ключові слова: історія емоцій, емоційний світ, Києво-Печерський патерик, сльози і печаль, потенційніта латентні емоції. Цитованість авторів публікації:
Бібліографічний опис для цитування: Бібліографія:
|