Юхимець Г. М. - Образ святого Миколая в українській гравюрі XVII – XVIII ст., Цинковська І. І. (2019)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2019, Вип. 24)Ukrainian English

Юхимець Г. М., Цинковська І. І.

Образ святого Миколая в українській гравюрі XVII – XVIII ст.

Рубрика: Розділ 2. Історія книжкових колекцій та зібрань

Анотація: Мета роботи. Дослідження іконографії образу св. Миколая Чудотворця в українській гравюрі доби Бароко, композиційної структури, принципів побудови, семантики гравюри цього тематичного циклу на матеріалах ілюстрованих українських кириличних стародруків, мідних гравірувальних дощок українських друкарень XVII–XVIII ст. та відбитків з них, що зберігаються у фондах Національної бібліотеки України іме-ні В. І. Вернадського. Методологія дослідження базується на застосуванні іконографічного та іконологічного методів, а також порівняльного мистецтвознавчого аналізу втілення образу св. Миколая в іконописі та гравюрі. Наукова новизна дослідження полягає в розширенні уявлень щодо іконографії образу св. Миколая Чудотворця в українському сакральному мистецтві доби Бароко. Вперше на матеріалах різних видівобразотворчого мистецтва (іконопис, монументальний живопис, станкова гравюра та книжкова ілюстрація) прослідковано іконографію образу св. Миколая в українській гравюрі (одноосібних зображеннях та житійних клеймах) зазначеного хронологічного періоду, її особливості й відмінності від іконографії св. Миколая в українському іконописі. Висновки. У статті відзначається, що українські гравери доби Бароко, зображаючи св. Миколая Чудотворця, перенесли акцент із сакрального образу символу, притаманного іконопису, на створення образу, максимально наближеного до реального життя, і тим самим збагатили не лише канонічні іконографічні схеми образу св. Миколая, але й значно розширили тематику та сюжети його житійного циклу в ілюстраціях на сторінках українських стародруків.

Ключові слова: українська гравюра, мідні гравірувальні дошки, ілюстрація, ініціал-ілюстрація, Акафісти, св. Миколай Чудотворець.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Юхимець Г. М. Образ святого Миколая в українській гравюрі XVII – XVIII ст. / Г. М. Юхимець, І. І. Цинковська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 24. - С. 111-132. doi: https://doi.org/10.15407/rksu.24.111


Бібліографія:

  1. Бурковська Л. В. Ікони святого Миколи в українському малярстві кінця XIV–XVI ст. : ґенеза, особливості іконографії та семантики. Київ : Вид-во імені Олени Теліги, 2015. 352 с. : 48 іл.
  2. Бурковська Л. В. Клейма житійних ікон св. Миколи Мірлікійського у зв’язку з їхньою текстовою основою // Пам’ятки України: історія і культура. Київ, 2008. Ч. 2. С. 24–37.
  3. Бурковська Л. В. Клеймо «Хрещення св. Миколи» в українських житійних іконах св. Миколи Мірлікійського. Гіпотеза виникнення сюжету // Волинська ікона: Дослідження та реставрація : зб. наук. пр. за матеріалами XV міжнар. наук. конф. 25–26 верес. 2008 р. Луцьк, 2008. Вип. 15. С. 73–76.
  4. Бурковська Л. В. Принципи образної побудови середників житійних ікон св. Миколи Мірлікійського // Мистецтвознавчі записки : зб. наук. пр. Київ : Міленіум, 2008. Вип. 13. С. 149–158.
  5. Бурковська Л. В. Принципи побудови житійних циклів св. Миколи Мірлікійського в українському ікономалярстві XIV–XVI ст. // Мистецькі обрії’2008 : актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. 2008. Київ : Муз. Україна, 2008. Вип. 1(10). С. 77–87.
  6. Бурковська Л. В. Софіївська Оранта та образ св. Миколи Заступника // Народознавчі зошити : наук. часопис. Львів, 2008. Ч. 5–6. С. 587–593.
  7. Запаско Я., Ісаєвич Я. Пам’ятки книжкового мистецтва: Каталог стародруків, виданих на Україні. Львів : Вища школа, 1981–1984. Кн. 1: (1574–1700). Львів, 1981. 135 с. Кн. 2. Ч. 1: (1701–1764). Львів, 1984. 131 с. Кн. 2. Ч. 2: (1765–1800). Львів, 1984. 127 с.
  8. Ксилогравюри Чернігівського держмузею / [авт. післямови Б. Пилипенко]. Чернігів : [Б. в.], 1925. Табл. VА.
  9. Ксилографічні дошки Лаврського музею. Вип. І.: Українські старовинні гравюри типу «Народних картинок» / обробив до друку і вступний нарис написав П. М. Попов. Київ : Друк. поліграф. ф-ту Худож. ін-ту. 1927. С. 15; табл. VI.
  10. Логвин Г. Н. З глибин. Гравюри українських стародруків. ХІ–XVІІІ ст. Київ : Дніпро, 1990. С. 80–81.
  11. Степовик Д. В. Іконологія та іконографія. Івано-Франківськ : Нова Зоря, 2003. 312 с. : іл.
  12. Степовик Д. В. Українська гравюра бароко. Київ : ТОВ «Вид-во «КЛІО»», 2012. 495 с. : іл.
  13. Типография Киево-Печерской лавры: исторический очерк (1606–1616–1916 г. г.). Т. І : (1606–1616–1721 гг.) / сост. Федор Титов. Киев : Тип. Киево-Печерской Успенской Лавры, 1916. С. 184.
  14. Українська ікона ХІ–ХVІІІ століть: держ. зібр. України : [альбом] / текст і упоряд. : Л. Міляєва, М. Гелитович. Київ : Духовна спадщина України, 2007. 527 c. : іл.
  15. Фоменко Д. Д., Цинковська І. І., Юхимець Г. М. Мідні гравірувальні дошки українських друкарень XVII–XIX ст. у фондах Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського : каталог. Київ : Вид-во «Академперіодика», 2014. С. 219–220. Іл. 220.
  16. Шпак О. Д. Українська народна гравюра XVIІ–ХІХ століть. Львів : Друк ВФ «Афіша», 2006. С. 81.
  17. Юхимець Г. М., Цинковська І. І. Ініціальні літери на сторінках українських стародруків ХVIІ–ХVIІІ ст. (зібрання відбитків друкарні Києво-Печерської лаври у фондах НБУВ) // Рукописна та книжкова спадщина України. Київ, 2017. Вип. 21. С. 118–130.