Рукописна та книжкова спадщина України | НБУВ Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
1.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Палієнко, М. Г. (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна, Київ).
Книжковий рух у таборах полонених вояків-українців у Німеччині під час Першої світової війни [Текст] / М. Г. Палієнко, І. В. Срібняк // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 25. - С.163-177
Шифр журнала: Ж68592/2020/25

Кл.слова (ненормированные):
полонені вояки-українці; табір; бібліотека; читальня; книга; Німеччина.. Ukrainian prisoners of war (POWs); camp; library; reading hall; book; Germany.
Аннотация: Мета роботи. У статті здійснено дослідження книжкового руху в таборах полонених вояків-українців царської армії в таборах Німеччини (Раштат, Вецляр, Зальцведель) під час Першої світової війни, а також простежено його вплив на формування національно-державницького світогляду таборян. Методологія дослідження полягає в застосуванні проблемно-хронологічного, конкретно-історичного та порівняльно-ретроспективного методів дослідження, поєднання яких дозволило найповніше розкрити особливості розгортання книжкового руху в таборах полонених українців. Наукова новизна полягає у встановленні внеску Союзу визволення України у процес організації книжкового руху в таборах полонених українців у Німеччині, а також у визначенні способів його активізації та поширення в позатаборовому просторі, зокрема в місцях перебування робітничих команд. Цю місію здійснювали уповноважені таборовими громадами довірені особи з числа українських активістів («мужі довір'я»), які привозили полоненим українські часописи та книжки для загального читання. Ефективною виявилась ідея «мандрівних бібліотечок», які передавалися з команди в команду, завдяки чому коло читачів української літератури суттєво збільшувалося. Висновки. Доведено, що українська книга в таборах полонених українців відігравала надзвичайно важливу роль у справі формування національної свідомості вояків. Беручи участь у просвітньому житті таборів, відвідуючи український народний театр та таборову бібліотеку, полонені пробуджувались до активного громадсько-політичного життя в Україні.^UThe aim of the research. The article researches the book movement at German camps (Rastatt, Wetzlar, Salzwedel), where Ukrainian prisoners of war (POWs) were located during the World War I, as well as traces the impact on forming POWs' mindset on the national and state issues. The research methodology is based on problemoriented, chronological, historical, comparative, and retrospective research methods, the combination of which allows to provide fundamental insights into the peculiarities of the book movement development at Ukrainian POWs camps. The scientific novelty lies in recognizing the contribution of the Union for the Liberation of Ukraine (ULU) to the organizational process of the book movement at the Ukrainian POWs camps in Germany along with determining the ways for its activation and popularization outside of the camps, particularly among workgroups. Chosen among Ukrainian activists, authorized delegates from camp communities ("trusted men") were responsible for this mission, especially by helping with the delivery of Ukrainian periodicals and books to Ukrainian POWs for public access for reading. The idea of the "travelling libraries" appeared to be particularly efficient as these libraries were transported from one workgroup to another, which contributed to the expansion of Ukrainian literature readers. Conclusions. The research proves the Ukrainian book concept to have played an essential role in the matter of POWs' national identity formation. Through participating in camp educational activities along with attending the Ukrainian national theatre and camp library, POWs were aroused and inspired to join active social and political life in Ukraine which required their efforts in national and state development.
Файл:  rks_2020_25_13.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Срібняк, І. В. (Київський університет імені Бориса Грінченка, Україна, Київ)
2.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Палієнко, Марина Геннадіївна (Київський національний університет імені Тараса Шевченка (Київ, Україна)).
Книжковий рух у таборі полонених українців Фрайштадт (Австро-Угорщина), 1915–1918 рр.) [Текст] / М. Г. Палієнко, І. В. Срібняк // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2021. - Вип. 27. - С.181-192
Шифр журнала: Ж68592/2021/27

Кл.слова (ненормированные):
полонені вояки-українці, табір, бібліотека, читальня, книга, Фрайштадт, Австро-Угорщина.. Ukrainian prisoners of war; camp; library; athenaeum; book; Freistadt; Austro-Hungary.
Аннотация: У статті відтворено динаміку книжкового руху в таборі полонених вояків-українців царської армії Фрайштадт (Австро-Угорщина) під час Першої світової війни, а також простежено його вплив на формування національної свідомості таборян. Методологія дослідження передбачає використання проблемно-хронологічного, конкретно-історичного та порівняльно-ретроспективного методів дослідження, поєднання яких дозволило розкрити особливості розгортання книжкового руху в таборі Фрайштадт. Наукова новизна полягає у визначенні внеску Союзу визволення України у процес становлення та розвитку книжкового руху в таборі Фрайштадт, встановленні джерел матеріального забезпечення таборової бібліотеки, а також її впливу на процес формування національної свідомості полонених українців. Висновки. Доведено, що українська книга в таборі Фрайштадт відігравала надзвичайно важливу роль у справі формування національної свідомості таборян. Її значення полягає також у ефективному «супроводі» просвітньої роботи в таборі, коли отримані на викладах знання полонені могли підкріпити читанням дотичних книг з різних галузей науки, випозичаючи їх у бібліотеці. Крім того, бібліотека успішно виконувала й свою інформаційну функцію, створюючи сприятливі умови для отримання полоненими новинної інформації в читальні, до якої регулярно надходили свіжі українські газети. Таборова бібліотека у Фрайштадті, пропонуючи полоненим кращі твори українських письменників та поетів, праці науковців та публіцистів, відкривала для них «нові світи», дозволяючи кожному освіченому таборянину шляхом самоосвіти витворити власний образ України. У такий спосіб полонені залучалися до активної участі в національно-громадському житті української таборової громади у Фрайштадті, ставали достатньо підготовленими до того, щоб виступити на захист своєї Батьківщини під час Української революції 1917–1920 рр.^UThe aim of the research. The article reconstructed the dynamics of the book movement at the Ukrainian prisoners’ of war (POWs) Freistadt camp (Austro-Hungary) during the First World War, as well as identified its influence on the formation of internees’ national self-consciousness. The research methodology includes the applicationof problem-oriented, chronological, historical, comparative, and retrospective researchmethods, the combination of which allows to provide fundamental insights into thepeculiarities of the book movement development at еру Freistadt camp. The scientificnovelty lies in recognizing the contribution of the Union for the Liberation of Ukraine(ULU) to the organizational process of the book movement at еру Freistadt camp, determining the sources of the camp library maintenance as well as defining the ULU’s rolein the Ukrainian camp community life. Conclusions. The article determined that Ukrainian books played a crucial role in the mission of Ukrainian POWs’ national self-consciousness formation at еру Freistadt camp. Hence, books effectively ‘accompanied’ theeducational activity at the camp, as POWs could deepen their acquired knowledgefrom educational courses by reading borrowed library books related to various sciences. Moreover, the library successfully performed informational functions, creating favorable conditions for POWs to get news in athenaeum to which fresh newspapers were regularly delivered. Thanks to the availability of prominent Ukrainian writers’, poets’,scholars’ and publicists’ writings at the Freistadt camp library, it empowered Ukrainian POWs to discover ‘new worlds’, enabling each educated internee to create his own image of Ukraine through self-education. By these means, Ukrainian prisoners of war became engaged in the active participation in the life of the Ukrainian camp community in Freistadt, being prepared well enough to rise in defense of their homeland duringthe Ukrainian War of Independence in 1917–1920.
Файл:  rks_2021_27_14.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Срібняк, Ігор Володимирович (Київський університет імені Бориса Грінченка (Київ, Україна))
3.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Палієнко, Марина Геннадіївна (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна, Київ).
Книжковий рух у таборах інтернованих вояків-українців Армії УНР у Польщі (1921 рік– перша половина 1924 року) [Текст] / М. Г. Палієнко, І. В. Срібняк, С. О. Голованов, 0001403642 0001403642 // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 30. - С.326-345
Шифр журнала: Ж68592/2023/30

Кл.слова (ненормированные):
інтерновані вояки-українці, табір, бібліотека, читальня, книга, Армія Української Народної Республіки, Польща.. Ukrainian interned soldiers, camp, library, athenaeum, book the Ukrainian People's Army, Poland.
Аннотация: Мета роботи. У статті відтворено динаміку книжкового руху в таборах інтернованих вояків-українців Армії УНР у Польщі (1921–1924 рр.), а також розкрито значення української книги для зміцнення морального духу вояцтва в умовах таборової ізоляції. Методологія дослідження передбачає використання проблемно-хронологічного, конкретно-історичного та порівняльно-ретроспективного методів дослідження, поєднання яких дозволило розкрити особливості розгортання книжкового руху в таборах інтернованих вояків-українців Армії УНР. Наукова новизна полягає у визначенні внеску різних структур Державного центру УНР в екзилі у процес започаткування та розвитку книжкового руху в таборах, встановленні джерел матеріального забезпечення таборових бібліотек, а також ролі таборових бібліотек у справі зміцнення патріотичного світогляду інтернованих та членів їхніх родин. Висновки. Доведено, що українська книга в таборах інтернованих вояків-українців справляла вагомий вплив на таборян, істотно допомагаючи в опануванні новими знаннями, а також слугуючи розрадою в їх нелегкому повсякденні. Заходами командування Військ УНР, громадських та благодійних організацій бібліотеки-читальні були створені в кожному таборі, завдяки чому інтерновані мали можливість отримувати й новинну інформацію. Встановлено, що поточні видатки бібліотек, зокрема й передплата періодики, відбувалися завдяки коштам, які вносилися командирами дивізій Армії УНР. Поповнення фондів бібліотек здійснювалось як завдяки заходам міністерства освіти УНР, так і зусиллями жертводавців. Зі створенням у таборах друкарень та видавничих товариств частина накладу друкованої продукції передавалася до таборових та дивізійних бібліотек. Українська книжка заклала тривкі основи національно-державницького світогляду інтернованих, залишаючись разом з тим найважливішим джерелом їх знань з історії, географії та культури України.^UThe purpose of the research. The article highlights the dynamics of the book movement in camps for the interned Ukrainian soldiers of the Ukrainian People's Republic Army in Poland (1921–1924) and covers the importance of the Ukrainian book for boosting morale among Ukrainian soldiers in the circumstances of camp isolation. The research methodology involves using problem-chronological, historical, and comparative-retrospective research methods; their combination allows to identify distinctive features of the book movement development in camps for the interned Ukrainian soldiers of the Ukrainian People's Republic Army. The scientific novelty is based on defining the contribution of various Ukrainian People's Republic State Center departments in exile in the establishment and development of the book movement in camps; determining the sources for supplying camp libraries and the role of the latter in strengthening the patriotic mindset among internees and their family members. Conclusions. The author proved that the Ukrainian book in camps for interned Ukrainian soldiers greatly influenced camp residents by helping significantly in learning, and also becoming a solace in their difficult camp everyday life. Thanks to the initiatives of the Ukrainian People's Republic Army headquarters, non-governmental, and charity organizations, libraries, where internees could read the news, were founded in every camp. The article shows that then library expenses, particularly periodicals subscriptions, were covered by funds from the Ukrainian People's Republic Army division commanders. The replenishment of library fonds was thanks to the Ukrainian People's Republic Ministry of Education initiatives and donors' efforts. With the establishment of printers and publishing associations in camps, part of the printed materials was transferred to camp and division libraries. The Ukrainian book laid the long-term groundwork for national and statehood mindsets for internees, while remaining the most crucial knowledge source in Ukraine's history, geography, and culture.
Файл:  rks_2023_30_18.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Срібняк, Ігор Володимирович (Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Україна, Київ); Голованов, Сергій Олександрович (Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Україна, Київ); 0001403642, 0001403642