Рукописна та книжкова спадщина України | НБУВ Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
1.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Гутник, Л. М.
Майстри вітчизняної графіки в мистецтві кіноплаката (на матеріалах зібрання українського кіноплаката ХХ ст. з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.250-269
Шифр журнала: Ж68592/2013/17

Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, зібрання кіноплаката, художники-графіки, плакатна графіка, рекламна графіка, сюжетна композиція, колорит, творча манера.. cinematographic poster, cinematographic posters collection, artists-graphics, poster graphics, advertisement graphics, plot composition, coloring, creative manner.. киноплакат, собрание киноплаката, художники-графики, плакатная графика, рекламная графика, сюжетная композиция, колорит, творческая манера.
Аннотация: Висвітлено один з головних аспектів дослідження зібрання українського тиражного кіноплаката ХХ ст. із фондів Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського - вивчення діяльності майстрів вітчизняного образотворчого мистецтва в даному різновиді плакатної графіки, проаналізовано творчість провідних українських художників, які працювали в галузі реклами кіномистецтва.^UThe article covers one of the main aspects of the study of the XXth century Ukrainian cinematographic printed posters collection kept in the funds of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine - the study of the Ukrainian fine arts masters activity in this type of poster graphics. The author analyzes the works of the leading Ukrainian artists who worked in the cinema advertisement industry.^RОсвещён один из главных аспектов исследования собрания Украинского тиражного киноплаката ХХ в. из фондов Национальной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского - изучение деятельности мастеров отечественного изобразительного искусства в данной разновидности плакатной графики, проанализированы творчество ведущих украинских художников, которые работали в области рекламы киноискусства.
Файл:  rks_2013_17_16.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Гутник Л. Н.
2.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Гутник, Л. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Синтез художньої літератури і киномистецтва в українському кіноплакаті (на матеріалах зібрання українського кіноплаката ХХ ст. з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2014. - Вип. 18. - С.475-496
Шифр журнала: Ж68592/2014/18

Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, зібрання кіноплаката, художня література, кіномистецтво, фільм, екранізація, кінематограф, літературний твір, плакатна графіка, українські художники.. cinema poster, collection of cinema posters, fiction, cinema art, film, film adaptation, literary work, poster graphics, Ukrainian artists.. киноплакат, собрание киноплаката, художественная литература, киноискусство, фильм, экранизация, кинематограф, литературное произведение, плакатная графика, украинские художники.
Аннотация: Проаналізовано частину зібрання українського кіноплаката Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського, присвячену фільмам-екранізаціям художньої літератури, та розкрито його інформаційний потенціал як джерела фактографічної та візуальної інформації з історії кіномистецтва, літератури та вітчизняної плакатної графіки.^UWe have analyzed a part of the collection of Ukrainian cinema posters dedicated to fiction film adaptations of V. Vernadsky National Library of Ukraine and have revealed their information potential as a source of factual and visual information in the history of cinema art, literature and national poster graphics. It is pointed out that the research of the interrelation of cinema and literature in Ukrainian cinema posters is based on the bibliographic database (BBD) named «Ukrainian Cinema Poster of the Twentieth Century», based on the VNLU cinema posters collection. It is noted that the posters to film adaptations are not only a graphic pictorial parallel of the films, proposed to viewers, but also a distinctive reflection of the artistic integrity of the synthesis of cinema art, and literature, as they contain a vast array of factual and visual information. Besides a brief announcement of a film, text information about a creative staff of films – directors, screenwriters, cameramen, composers, actors, and required data about a title, genre variety and an author of a cinematized literary work, many cinema posters have graphic images or photographs of actors performing their roles.^RПроанализирована часть собрания украинского киноплаката Национальной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского, посвящённая фильмам-экранизациям художественной литературы и раскрыт её информационный потенциал как источника фактографической и визуальной информации по истории киноискусства, литературы и отечественной плакатной графики. Указано, что основой для проведения исследования темы отображения взаимосвязи кино и литературы в отечественном киноплакате служила библиографическая база данных (ББД) «Украинский киноплакат ХХ в.», созданная на материалах собрания киноплакатов из фондов НБУВ. Отмечается, что плакаты к фильмам-экранизациям являются не только графической изобразительной параллелью предлагаемого зрителям фильма, но и самобытным отражением художественной целостности синтеза киноискусства и литературы, так как они содержат огромный массив фактографической и визуальной информации. Кроме краткого анонса фильма, текстовых сведений о творческом коллективе кинокартин – режиссёров, сценаристов, операторов, композиторов, актёров, а также обязательных данных о названии, жанровой разновидности и авторе экранизированного литературного произведения, на многих киноплакатах помещены графические изображения или фото актёров в ролях.
Файл:  rks_2014_18_34.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Гутник Л. Н.
3.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Гутник, Л. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Портретні зображення акторів в українському кіноплакаті 1920-х – початку 1990-х років (за матеріалами зібрання українського кіноплаката з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.182-204
Шифр журнала: Ж68592/2015/19

Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, композиція кіноплаката, портретні зображення, плакат-портрет, зібрання українського кіноплаката, історія кіно, кіномистецтво, плакатна графіка, колаж, графічні зображення. cinema poster, composition of a cinema poster, portrait pictures, portrait poster, collection of Ukrainian cinema posters, history of cinema, cinema art, poster graphics, collage, graphic pictures. киноплакат, композиция киноплаката, портретные изображения, плакат-портрет, собрание украинского киноплаката, история кино, киноискусство, плакатная графика, коллаж, графические изображения
Аннотация: На матеріалах зібрання українського кіноплаката з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського розглянуто кіноплакат як джерело візуальної інформації; проаналізовано композиційні плакати з портретними зображеннями акторів українського та світового кіномистецтва; охарактеризовано підходи, якими керувалися художники під час роботи над створенням плакатних аркушів; висвітлено основні художньо-стилістичні особливості плакатів із зображеннями акторів, охарактеризовано творчу манеру окремих майстрів кіноплаката; відзначено особливу цінність плакатів до кінострічок, що не збереглися до сьогодні^UThe author examines cinema posters as a source of visual information. Based on the materials of Ukrainian cinema posters collection of V. Vernadsky National Library of Ukraine, the article analyzes posters, the compositions of which contain portrait pictures of Ukrainian and world cinema actors. It characterizes approaches which were used by the artists during their work of posters creaton in order to present the cinema activity of the actors through the creation of cinema images in graphics or collage technique. The author traces main stylistic peculiarities of the posters with portrait pictures and creative style of certain poster artists. It is worth acknowledging that nowadays unique posters to some films of 1920–1930s which have not been preserved up to the present are of special value as important artistic documents in the history of cinema. Despite the fact that the period of the first third of the twentieth century was an age of silent black-and-white films in the history of cinema, all the posters that accompanied the films release were colored, and together they became a bright and unique page in the history of Ukrainian graphic art and cinema advertising^RКиноплакат рассматривается как источник визуальной информации. На материалах собрания украинского киноплаката из фондов Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского проанализированы плакаты, композиции которых составляют портретные изображения актёров украинского и мирового киноискусства. Охарактеризованы подходы, которыми руководствовались художники во время работы по созданию плакатных листов, на которых сквозь призму воспроизведённых графически или способом коллажа кинообразов представлен творческий путь актёров кино. Указаны основные художественно-стилистические особенности плакатов, которые содержат изображения актёров, дана характеристика творческой манеры некоторых мастеров киноплаката. Указано, что особенную ценность весомого изобразительного документа приобретают сегодня уникальные плакаты к отдельным фильмам 1920–1930-х гг., которые не сохранились. Несмотря на то, что период первой трети ХХ в. был в истории кинематографа эпохой немого черно-белого кино, все плакаты, сопровождавшие выход этих фильмов на экраны, были цветными, а в совокупности они стали яркой и самобытной страницей истории отечественного искусства графики и кинорекламы
Файл:  rks_2015_19_17.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Гутник Л. Н.
4.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Гутник, Л. М.. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Білоруський кінематограф 1930–1980-х років в українських друкованих кіноплакатах з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Л. М.. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - С.92-115
Шифр журнала: Ж68592/2020/26

Кл.слова (ненормированные):
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, білоруський кінематограф, українські кіноплакати, українські художники.. V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, Belarusian cinema, Ukrainian film posters, Ukrainian artists.
Аннотация: Метою статті є репрезентація українських кіноплакатів з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського як візуальних історичних джерел для дослідження білоруського кінематографа 1930–1980-х років. Методологія дослідження базується на застосуванні методів історико-культурологічного, мистецтвознавчого, іконографічного, образно-стилістичного та компаративного аналізу. Наукова новизна дослідження полягає в залученні до наукового обігу кіноплакатів, що розглядаються як образотворчі документальні джерела з історії білоруського кіно, а також у розширенні відомостей про українських художників, які працювали у сфері реклами кіномистецтва. Висновки. Комплексний аналіз зібрання друкованих українських кіноплакатів з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського дозволив в історичній ретроспективі ознайомитися з фільмовим репертуаром, основними тенденціями розвитку, особливостями, тематикою та жанровим розмаїттям кінематографа Білорусії крізь призму графічного доробку вітчизняних художників-плакатистів. Панорама представлених в українських кіноплакатах фільмів – драм, історичних та пригодницьких кінокартин, комедійних та дитячих стрічок – це широкий пласт національного історико-культурного надбання Білорусії, до творення якого долучилися кращі кіномитці республіки, а також кінематографісти колишнього Радянського Союзу та, частково, зарубіжних країн. Основні успіхи білоруського кінематографа були пов'язані зі створенням дитячих фільмів-казок та екранізацією класичних і сучасних літературних творів, магістральною темою яких стало відображення трагічних подій Другої світової війни, партизанського руху на території Білорусії та важкого воєнного дитинства. У 1930-ті роки національний кінематограф розвивався в руслі загальних тенденцій, у 1960–1970-ті – торкався злободенних реалій життя та історичної минувшини, а починаючи із середини 1980-х років можемо характеризувати його як прогресивне культурно-мистецьке явище, звернене до гострих соціальних проблем.^UThe aim of the article is to represent the Ukrainian film posters from the fonds of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine as visual historical sources for the study of Belarusian cinema from the 1930s to the 1980s. The methodology of the research is based on the application of methods of historical and cultural, art historical, iconographic, visual and stylistic and comparative analyzes. The scientific novelty of the study lies in the introduction of film posters as pictorial documentary sources on the history of Belarusian cinema into the scientific circulation, as well as the expansion of information about Ukrainian artists who worked in the field of cinema advertising. Conclusions. A comprehensive analysis of the collection of printed Ukrainian film posters from the fonds of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine allowed to get acquainted with the film repertoire, main trends, features, themes and genre diversity of Belarusian cinema in historical retrospect through the prism of graphic works of domestic poster artists. The panorama of films represented on Ukrainian posters, inter alia dramas, historical and adventure films, comedies and children's films forms a wide layer of the national historical and cultural heritage of Belarus created by the best filmmakers of the republic, as well as filmmakers of the former Soviet Union and partially of foreign countries. The major success of Belarusian cinema was related to the creation of children's fairy tales and film adaptations of classical and modern literary works. The main theme was the depiction of the tragic events of the World War II, the guerrilla movement in Belarus and difficult military childhood. In the 1930s, the national cinema was developing in line with general trends, in the 1960s and 1970s it brought up issues of the current realities of life and the historical past, and since the mid-1980s it could be characterized as a progressive cultural and artistic phenomenon addressing the acute social problems.
Файл:  rks_2020_26_9.pdf - 0 5.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Гутник, Людмила Миколаївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Полоніка в українських друкованих кіноплакатах ХХ століття із зібрання відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.99-127
Шифр журнала: Ж68592/2023/31

Кл.слова (ненормированные):
полоніка, польський кінематограф, українські друковані кіноплакати ХХ століття, відділ образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, українські художники, українсько-польські культурні взаємини.. Polonika, Polish cinema, the 20th century Ukrainian printed film posters, Fine Arts Department of Institute of Book Studies of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, Ukrainian artists.
Аннотация: Мета роботи. Уведення до наукового обігу друкованих кіноплакатів із зібрання відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського як візуальних інформаційних джерел для вивчення українсько-польських культурних взаємин 1960–1980-х років. Методологія. Метод систематизації залучено для опрацювання збірки полоніки у фонді українських друкованих кіноплакатів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Історико культурологічний метод застосовано для вивчення історії польського кіно, діяльності кіноорганізацій та спільних проєктів польських кінематографістів у межах співпраці з митцями інших країн. Мистецтвознавчий аналіз використано для образно-стильової характеристики кіноплакатів, присвячених польському кінематографу. Наукова новизна. Виокремлена із зібрання українських друкованих кіноплакатів відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського збірка плакатів польської тематики вперше стала об’єктом вивчення в контексті досліджень польського кінематографа другої половини 1950-х – початку 1980-х років в Україні. Висновки. Неабияке пожвавлення радянсько-польської культурної співпраці на початку 1960-х років та активне надходження в український прокат нових польських кінокартин спричинили виникнення такого феноменального явища, як полоніка, у вітчизняних друкованих кіноплакатах. Плакати, виконані українськими митцями у другій половині ХХ ст., сьогодні сприймаються як своєрідні артефакти, оригінальні аркушеві образотворчі видання з історії польського кіномистецтва відповідного періоду, як документальні джерела кінематографічної біографістики та національного кіновиробництва Польщі. Вони репрезентують широке жанрове й тематичне спрямування рекламованих і пропагованих в Україні польських кінокартин кінця 1950-х – початку 1980-х років і одночасно є вагомими візуально-інформаційними джерелами для дослідження українсько-польських культурно-мистецьких взаємин. Детальний аналіз окремих зразків кіноплакатів наочно демонструє специфіку даного різновиду плакатної графіки й ілюструє особливості творчих експериментів українських митців у художній рекламі польських фільмів.^UThe goal of the research. Introduction into scientific circulation of printed film posters from collection of the Fine Arts Department of the Institute of Book Studies of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine as visual information sources for studying the Ukrainian-Polish cultural relations of the 1960s-1980s. Methodology. The method of systematization was used to work out the collection of polonika in the fond of Ukrainian printed film posters of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The historical and cultural method is used to study the history of the Polish cinema, the activities of film organizations and joint projects of Polish filmmakers in cooperation with artists from other countries. Art criticism analysis is used for figurative and stylistic characteristics of film posters dedicated to the Polish cinema. Scientific novelty. Separated from the collection of Ukrainian printed film posters of the Fine Arts Department of the Institute of Book Studies of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, collection of posters on the Polish subjects, for the first time, became the object of study in the context of studies of the existence of the Polish cinema in the second half of the 1950s – early 1980s in Ukraine. Conclusions. A remarkable revival of the Soviet-Polish cultural cooperation in the early 1960s and the active arrival of new Polish films in Ukrainian distribution led to the emergence of such a phenomenal phenomenon as polonika in domestic printed film posters. Posters made by Ukrainian artists in the second half of the 20th century are now perceived as peculiar artifacts, original sheets of fine publications on the history of the Polish cinema art of the corresponding period, as documentary sources of cinematographic biographies and national film production in Poland. They represent a wide genre and thematic direction of Polish films advertised and promoted in Ukraine in the late 1950s – early 1980s and at the same time are important visual and informational sources for the study of the Ukrainian-Polish cultural and artistic relations. A detailed analysis of individual samples of film posters clearly demonstrates the specifics of this type of poster graphics and illustrates the peculiarities of creative experiments of Ukrainian artists in artistic advertising of Polish films.
Файл:  rks_2023_31_8.pdf - 0