Корній Л. П. - Джерела різних видів української музичної творчості доби Бароко (ХVІІ – перша половина ХVІІІ ст.): кодикологічний та музично-стильовий аспекти (2022)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2022, Вип. 28)Ukrainian English

Корній Л. П.

Джерела різних видів української музичної творчості доби Бароко (ХVІІ – перша половина ХVІІІ ст.): кодикологічний та музично-стильовий аспекти

Рубрика: Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін

Анотація: Мета роботи. Кодикологічний тамузично-стильовий аналіз нотних джерел різних видів української музичної творчості доби Бароко ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. (церковна монодія, партесні твори, канти, шкільна драма з музикою) з позиції цілісності, зі встановленням схожих та відмінних рис, а також зв’язків між ними, що дає можливість належним чином осягнути провідні тенденції розвитку тогочасної музичної культури. Методологія. Для дослідження джерел музичної творчості доби Бароко використано комплексний підхід, а також джерелознавчий, історико-стильовий та компаративний методи для порівняння джерел різних видів музичної творчості. Наукова новизна. Розгляд кодикологічнихта музично-стильових особливостей українських писемних джерел різних видів музичної творчості доби Барокоз позиції цілісності показав наявністьу них типологічно-спільних ознак та відмінностей, а також зв’язків між ними. Встановлено, що за доби Бароко в писемній музичній творчості домінувала релігійно-християнська тематика, що є свідченням значної ролі християнських цінностей для тогочасного українського суспільства. Визначено, що інтерпретація християнської тематики відбувалася по-різному. Виявлені відмінності між різними видами творчості показали еволюційні процеси у створенні кодексів джерел, у використанні в музичній творчості різних вербальних текстів (гімнографії, силабічного віршування),у співвідношенні слова і музики та в музично-стильовій системі. Розкрито поєднання в музичній творчості середньовічних традицій з новаціями барокового стилю, а також охарактеризовано три його рівні – бароко "високе", "середнє" та "низове".

Ключові слова: кодикологія, монодія, партесний концерт, кант, шкільна драма, бароко, гімнографія, віршована драма.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Корній Л. П. Джерела різних видів української музичної творчості доби Бароко (ХVІІ – перша половина ХVІІІ ст.): кодикологічний та музично-стильовий аспекти / Л. П. Корній // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 28. - С. 314-329. doi: https://doi.org/10.15407/rksu.28.314


Бібліографія:

  1. Антонович М. І. П’ятиголосна партесна Літургія – свідок української культури з доби до Бортнянського // Богословія. Рим, 1973. Т. 37. С. 65–88.
  2. Герасимова-Персидська Н. О. Рукописи багатоголосних творів ХVІІ–ХVІІІ століть у фондах відділу рукописів ЦНБ АН УРСР // Фонди відділу рукописів ЦНБ АН УРСР. Київ : Наук. думка, 1982. С. 121–125.
  3. Герасимова-Персидська Н. О. Хоровий концерт на Україні ХVІІ–ХVІІІ ст. Київ : Муз. Україна, 1978. 180 с.
  4. Герасимова-Персидська Н. О. Український варіант музичного бароко /Українське бароко. Матеріали 1 конгресу Міжнародної асоціації україністів ; відп. ред. О. Мишанич / Ін-т укр. археографії. Київ. 1993. С. 244–251.
  5. Дубровіна Л. А. Кодикологія та кодикографія української рукописної книги / Ін-т укр. археографії НАН України. Київ, 1992. 262 с.
  6. Дубровіна Л. А. Кодикологічне дослідження та археографічний опис нотолінійних Ірмолоїв // Болгарський наспів з рукописних нотолінійних Ірмолоїв України. Київ : НБУВ, 1998. С. 18–37.
  7. Дубровіна Л. А. Супрасльський ірмолой 1601 р.: деякі аспекти кодикологічного дослідження // Рукописна та книжкова спадщина України. Київ,1993. С. 13–20.
  8. Корній Л. П. Українська шкільна драма і духовна музика ХVІІ – першоїполовини ХVІІІ ст. / Ін-т. укр. археографії. Київ. 1993. 184 с.
  9. Корній Л. П. Джерелознавство історії української музичної культури. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського ; Ніжин : Лисенко М.М., 2019. 312 с.
  10. Медведик Ю. Є. Українська духовна пісня ХVІІ–ХVІІІ століть. Львів : УКУ, 2006. 308 с.
  11. Партесний концерт ХVІІ–ХVІІІ ст. з київських колекцій / упоряд., розшифровка, зведення в партитуру, наук. ред., вступ. ст. і комент. Н. О. Герасимової-Персидської. Київ : Муз. Україна, 2006. 340 с.
  12. Рєзанов В. І. Драма українська. Т. І : Старовинний театр український : у 6 вип. / Укр. акад. наук. Вип. І : Вступ. Сценічні вистави у Галичині. Київ, 1926. 204 с.; Вип. 3 : Шкільні дійства великоднього циклу. Київ,1925. 394 с.; Вип. 4 : Шкільні дійства різдвяного циклу. Київ, 1927. 208 с.; Вип. 5 : Драматизовані легенди агіографічні. Київ, 1928. 296 с. Вип. 6 : Драми-моралітети. Київ, 1929. 264 с.
  13. Софронова Л. А. Старинный украинский театр. Москва : РОССПЭН,1996. 327 с.
  14. Сулима М. Українська драматургія ХVІІ–ХVІІІ ст. Київ : ПЦ "Фоліант" ВД "Стилос", 2005. 368 с.
  15. Український кант ХVІІ–ХVІІІ ст. упоряд, вступ. ст. і прим. Л. В. Івченко ; спецред. текстів В. І. Крекотня. Київ : Муз. Україна, 1990. 198 с.
  16. Хрестоматія української дожовтневої музики / упоряд. і комент.О. Я. Шреєр-Ткаченко. Ч. І. Київ: Муз. Україна, 1974. 272 с.
  17. Шуміліна О. А. Стильова динаміка української духовної музики ХVІІ–ХVІІІ століть. За матеріалами рукописних колекцій. Донецьк : Браво,2012. 299 с.
  18. Ясіновський Ю. П. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої ХVІ–ХVІІІ століть: каталог і кодикологічно-палеографічне дослідження. Львів : Вид-во Отців Василіан "Місіонер", 1996. 622 с.
  19. Ясіновський Ю. П. Візантійська гимнографія і церковна монодія в українській рецепції ранньо-модерного часу. Львів : Поліграф. Центр Вид-ва Львівської політехніки, 2011. 468 с.
  20. Lewin P. Ukrainian Drama and Theater in Seventeenth and Eighteenth Centurius. Edmonton–Toronto, 2008. 252 р. Укр. мовою: Українська драма татеатр ХVІІ–ХVІІІ століттях // Польські контексти українського бароко, шкільної драми та театру. Київ : ТОВ "Талком". С. 28–178.