Рукописна та книжкова спадщина України | НБУВ Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
...
1.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Миронюк, Г.
Українська колекція Дослідного центру історії імміграції: вивчення бібліографічного доступу через комп’ютерні системи [Текст] / Г. Миронюк, Дж. Верл // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1994. - Вип. 2. - С.248-256
Шифр журнала: Ж68592/1994/2

Файл:  rks_1994_2_26.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Верл, Дж.
2.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Степченко, О. П.
З історії бібліотечної справи в Україні: Микола Баллін про реорганізацію бібліотечної діяльності в Харківському університеті (1883–1884 рр.) [Текст] / О. П. Степченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1996. - Вип. 3. - С.221-231
Шифр журнала: Ж68592/1996/3

Файл:  rks_1996_3_18.pdf - 0 3.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Стоян, Ф. В.
Розвиток концепції поняття "українська книга” в бібліографічному та історико-культурологічному аспектах [Текст] / Ф. В. Стоян, Є. І. Франчук // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1998. - Вип. 4. - С.64-87
Шифр журнала: Ж68592/1998/4

Файл:  rks_1998_4_5.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Франчук, Є. І.
4.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Фрис, В. Я.
Українська рукописна книга XVI – першої половини XVII ст.: проблема репрезентативності та відтворення цілісності [Текст] / В. Я. Фрис // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1998. - Вип. 4. - С.180-187
Шифр журнала: Ж68592/1998/4

Файл:  rks_1998_4_17.pdf - 0 5.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.


Микола Петрович Візир – археограф і організатор української архівної й рукописної справи (до 40-річчя професійної та громадської діяльності) [Текст] // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2000. - Вип. 6. - С.204-211
Шифр журнала: Ж68592/2000/6

Файл:  rks_2000_6_19.pdf - 0 6.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Непомнящий, А. А.
Новые материалы об изучении Крыма украинскими историками в конце ХІХ – начале ХХ века [Текст] / А. А. Непомнящий // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2002. - Вип. 7. - С.131-145
Шифр журнала: Ж68592/2002/7

Файл:  rks_2002_7_14.pdf - 0 7.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Белічко, Н. Ю.
Українська книжкова графіка 50–70-х років ХХ ст. [Текст] / Н. Ю. Белічко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2003. - Вип. 8. - С.126–141
Шифр журнала: Ж68592/2003/8

Файл:  rks_2003_8_9.pdf - 0 8.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Ткаченко, І. В.
"Село” – перша українська суспільно-політична селянська газета [Текст] / І. В. Ткаченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2005. - Вип. 10. - С.91–104
Шифр журнала: Ж68592/2005/10

Файл:  rks_2005_10_7.pdf - 0 9.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Бондар, Н. П.
До історії побутування книжкових ілюстрацій у якості самостійних естампних гравюр наприкінці XVI–XVII ст. [Текст] / Н. П. Бондар // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2005. - Вип. 10. - С.212–231
Шифр журнала: Ж68592/2005/10

Файл:  rks_2005_10_17.pdf - 0 10.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Шекера, І. С.
Бібліотеки Київського Пустинно-Миколаївського, Київського Видубицького Михайлівського та Київського Братського Училищного монастирів у фондах відділу бібліотечних зібрань та історичних колекцій Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / І. С. Шекера // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2007. - Вип. 11. - С.136–150
Шифр журнала: Ж68592/2007/11

Файл:  rks_2007_11_11.pdf - 0 11.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Трегуб, Л. М.
Документальні ресурси ХVІІІ – початку ХХ ст. як культурне надбання (дослідницька робота відділу рідкісних і цінних видань Миколаївської Обласної універсальної наукової бібліотеки ім. О. Гмирьова) [Текст] / Л. М. Трегуб // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2007. - Вип. 12. - С.391–399
Шифр журнала: Ж68592/2007/12

Файл:  rks_2007_12_31.pdf - 0 12.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Цинковська, І. І.
Мідні гравійовані дошки Аверкія Козачковського з колекції Відділу образотворчих мистецтв НБУВ [Текст] / І. І. Цинковська, Г. М. Юхимець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2009. - Вип. 13. - С.103–126
Шифр журнала: Ж68592/2009/13

Аннотация: На основі проведеної наукової атрибуції проаналізовано твори відомого українського гравера XVIII століття Аверкія Козачковського, що зберігаються в колекції мідних гравірованих дощок Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Розкрито сюжети творів та особливості їх образно-художнього втілення, показано прагнення художника наблизити зображені ним релігійні сюжети до сучасного йому реального життя, визначено стилістичні особливості, техніку гравірування, характер об’ємно-просторової композиційної будови, притаманні Аверкію Козачковському як типовому представнику мистецтва доби українського бароко.. On the basis of the performed scientific attribution the works of the famous Ukraininan engraver of 18 century Averky Cosachkovsky are analyzed, which are preserved in the collection of the copper engraved boards of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. The author retails the subjects of the works and studies the specificities of their artistic implementation, strives to bring closer the depicted religious subjects to the real life contemporary to him. The stylistical changes, techniques of engraving, the character of the space compositional structure peculiar to A. Kosachkovsky as the typical representative of the Ukrainian barocco art are determined.
Файл:  rks_2009_13_8.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Юхимець, Г. М.
13.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Добрянська, Т. А.
Українська кирилична рукописна книга ХVІІ ст. як об’єкт кодикології, палеографії, філігранології, мистецтвознавства та археографії в 90-х роках ХХ – 10-х роках ХХІ ст.: історіографічний аспект [Текст] / Т. А. Добрянська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.342-361
Шифр журнала: Ж68592/2012/16

Кл.слова (ненормированные):
українська кирилична рукописна книга ХVІІ ст., кодикологія, палеографія, філігранологія, кодикографія, археографічний опис.. Ukrainian Cyrillic Manuscript Book XVII, Kodykolohiya, paleography, filihranolohiya, kodykohrafiya, archeological description.
Аннотация: Запропоновано історіографічний огляд розвитку кодикологічних, палеографічних, філігранологічних, мистецтвознавчих та археографічних досліджень української кириличної рукописної книги ХVІІ ст. в 90-х роках ХХ – 10-х роках ХХІ ст. Наголошується, що на сьогодні рукописна книга XVІІ ст. ще не досліджена як окреме явище української рукописно-книжної культури, не визначені основні методичні принципи та специфічні особливості її кодиколого-палеографічного та археографічного описування.^uThe paper is historiographical review of kodykolohichnyh, paleographic, filihranolohichnyh, art and archaeological research Ukrainian Cyrillic manuscripts of the seventeenth century in the 90th years of XX – 10th years of the XXI century. It is emphasized that nowadays Manuscript Book XVII century have not been investigated as a separate phenomenon of contemporary Ukrainian ink-bookish culture, not specified the main methodologica principles and specific features of its kodykolohichno-paleographic and archeographical description.
Файл:  rks_2012_16_24.pdf - 0 14.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Добрянська, Т. А. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Українська кирилична книга ХVІІ ст. з фондів Інституту рукопису НБУВ: кодиколого-палеографічне вивчення й описування [Текст] / Т. А. Добрянська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2014. - Вип. 18. - С.340-354
Шифр журнала: Ж68592/2014/18

Кл.слова (ненормированные):
українська кирилична рукописна книга ХVІІ ст., кодикологія, палеографія, філігранологія, археографічний опис.. Ukrainian Cyrillic handwritten book of the XVII century, historiography, codicology, paleography, filigranology, archeographic description.. украинская кириллическая рукописная книга XVII в., историография, кодикология, палеография, филигранология, археографическое описание.
Аннотация: Розглянуто основні напрями та ступінь сучасного кодиколого-палеографічного вивчення й описування української кириличної книги ХVІІ ст., що зберігається у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, проаналізовано ступінь дослідження задекларованої проблематики.^UThe article provides the historiographical review of the main trends in contemporary codicological-paleographic study and description of the Ukrainian Cyrillic handwritten book of the XVII century, which is deposited in book gatherings and collections of the Manuscript Institute of V. Vernadsky National Library of Ukraine. The conducted historiographical analysis is a significant indicator of the given period manuscript heritage processing and description degree. The purpose of our work is to reveal the latest published descriptions of the Ukrainian codes of the ХVІІ century. In the publication we have determined the importance of the reviewed works in the modern scientific description of Ukrainian codes. We have noted that the Ukrainian Cyrillic handwritten book of the XVII century has not yet become a definite object of the historical codicologicaland source studies, has not been properly processed as a complex and has not been studied as a phenomenon of the general Ukrainian handwritten book culture so far. It is still necessary to study the latest published descriptions of Ukrainian codes for future researches.^RВ статье представлен историографический обзор основных направлений современного кодиколого-палеографического изучения и описания украинской рукописной кириллической книги XVII в., которая хранится в книжных собраниях и коллекциях Института рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского. Проведённый анализ историографии является важным показателем оценки степени обработки и описания рукописного наследия означенного периода. Целью нашей работы является выявление опубликованных новейших описаний украинских кодексов ХVІІ ст. Определено значение рассмотренных работ в современном научном описании украинских кодексов. Отмечено, что на сегодня украинская кириллическая рукописная книга XVII в. ещё не стала целостным объектом историко-кодикологического и источниковедческого исследования, не получила должной комплексной обработки и не исследована как явление общеукраинской рукописной книжной культуры. Необходимым остается изучение опубликованных новейших описаний украинских кодексов для дальнейших исследований.
Файл:  rks_2014_18_27.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Добрянская Т. А.
15.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Юхимець, Г. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Ініціальні літери на сторінках українських стародруків XVII–XVIII ст. (зібрання відбитків друкарні Києво-Печерської лаври в фондах НБУВ) [Текст] / Г. М. Юхимець, І. І. Цинковська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.118-130
Шифр журнала: Ж68592/2017/21

Кл.слова (ненормированные):
українські стародруки, графічна мініатюра, ініціальна літера, ініціал-ілюстрація, орнаментика, іконографія.. Ukrainian old printed books, graphic miniature, initial letter, initial illustration, ornaments, iconography.. украинские старопечатные книги, графическая миниатюра, инициальная буква, инициал-иллюстрация, орнаментика, иконография.
Аннотация: Досліджено художні особливості ініціальних літер на сторінках українських стародруків XVII–XVIII ст., визначено стилістику й композиційну структуру їхнього декору, іконографічні аспекти зображених образів святих, євангельських, біблійних сюжетів. Здійснено мистецтвознавчий аналіз ініціальних літер як унікальних зразків мистецтва графічної мініатюри з різноманітністю їхньої тематики, винахідливістю розробки сюжетів і прагненням вирішення складних композиційних завдань, обумовлених не лише розміром і форматом ініціала, але й формою і розташуванням самої літери.^UThe article is devoted to such a complicated and little studied element of artistic decoration of Ukrainian printed books of the 17th–18th centuries as capital letters. The authors research old printed books from the collection of imprints of the Kyiv-Pechersk Lavra’s typography. Various topics, iconography, compositional and artistic stylistic features of miniature illustrations of initial letters, their location on book pages, content correspondence or discrepancy with a text, usage of one cliché in various editions provide multiple new possibilities to researchers. Especially the authors accentuate iconography of gospel and life subjects, as well as the source studies analysis of initial letters, which in Ukrainian old printed editions of Baroque epoch impress with innovation of subject development and the ambition for original decisions of complex compositional tasks conditioned not only by the size and format of an initial, but also by the form and location of the letter itself in a certain decorative space.^RСтатья посвящена такому сложному и малоизученному элементу художественного оформления украинских печатных книг XVII–XVIII вв., как заглавные буквы. Исследование произведено на старопечатных книгах из собрания оттисков типографии Киево-Печерской лавры. Разноплановая тематика, иконография, композиционные и художественно-стилистические особенности миниатюр-иллюстраций заглавных букв, их размещение на страницах книги, смысловое соответствие или несоответствие тексту, использование одного клише в различных изданиях открывают множество новых возможностей для исследователей. Особое внимание уделено иконографии евангельских и житийных сюжетов, а также искусствоведческому анализу заглавных букв, которые в украинских старопечатных изданиях эпохи барокко поражают изобретательностью разработки сюжетов и стремлением к оригинальным решениям сложных композиционных задач, обусловленных не только размером и форматом инициала, но и формой и расположением самой буквы в конкретном изобразительном пространстве.
Файл:  rks_2017_21_11.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Цинковська, І. І. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського); Цинковская И. И.; Юхимец Г. Н.
16.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Индыченко, А. В. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Межакадемическое сотрудничество украинских, чешских и словацких ученых в гуманитарной сфере: исторический экскурс (1955–1960 гг.) [Текст] / А. В. Индыченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.506-525
Шифр журнала: Ж68592/2017/21

Кл.слова (ненормированные):
документ, АН УРСР, Чехословацька академія наук, Словацька академія наук, співпраця, книгообмін.. document, Academy of Sciences of the UkrSSR, Czechoslovak Academy of Sciences, Slovak Academy of Sciences, cooperation, book exchange.. документ, АН УССР, Чехословацкая академия наук, Словацкая академия наук, сотрудничество, книгообмен.
Аннотация: На основі архівних джерел висвітлено міжакадемічне співробітництво українських, чеських та словацьких учених у гуманітарній галузі в 1955–1960 гг., визначено його напрями в дослідженні історії, археології, мовознавства, літератури та економіки, бібліотечної справи тощо. Поглиблення співпраці простежується в рамках спільних наукових розробок, зокрема археологічних розкопок, діалектологічних та етнографічних експедицій, спільних публікацій, участі в наукових заходах, книгообміну тощо.^UThe article is devoted to cooperation of Ukrainian, Czech and Slovak scientists in the field of humanities and chronologically covers the period of 1955–1960. On the basis of archival sources the directions of cooperation in the research of history, archeology, linguistics, literature and economics were determined. Czechoslovakia was also one of the leading partners of the Academy of Sciences of the UkrSSR in the field of book exchange. The forms of cooperation between Ukrainian, Czech and Slovak scientists in the course of joint elaboration of scientific problems, which had a mutual scientific interest for the scientists, research trips, participation in academic events, scientific works’ reviewing, etc., are analyzed. The archival documents include annual reports on international scientific relations, information and certificates of Ukrainian institutions on acceptance of Czech and Slovak scientists, and other integrated resource.^RСтатья представляет собой исторический экскурс по вопросу сотрудничества украинских, чешских и словацких ученых в области гуманитаристики и хронологически охватывает 1955–1960 гг. На основе архивных источников определены направления сотрудничества в исследованиях по истории, археологии, языкознанию, литературоведению, экономике. Чехословакия также была одним из главных партнеров Академии наук УССР по книгообмену. Проанализированы формы сотрудничества между украинскими, чешскими и словацкими учеными в рамках совместной разработки научных проблем, которые представляли обоюдный научный интерес, научных командировок, участия в научных мероприятиях, рецензирования научных работ и т. д. Архивные документы представлены годовыми отчетами о международной научной деятельности АН УССР, отчетами институтов о международных научных связях, информацией и справками украинских учреждений о приеме чешских и словацких ученых и другим интегрированным ресурсом.
Файл:  rks_2017_21_34.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Индыченко А. В.
17.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Юхимець, Гліб Миколайович (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Образ святого Миколая в українській гравюрі XVII – XVIII ст. [Текст] / Г. М. Юхимець, І. І. Цинковська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 24. - С.111-132
Шифр журнала: Ж68592/2019/24

Кл.слова (ненормированные):
українська гравюра, мідні гравірувальні дошки, ілюстрація, ініціал-ілюстрація, Акафісти, св. Миколай Чудотворець.. Ukrainian printmaking, copper print plates, illustration, initial-illustration, Akathist, Saint Nicholas the Wondermaker.. украинская гравюра, медные гравировальные доски, иллюминация, инициал-иллюстрация, Акафисты, св. Николай Чудотворец.
Аннотация: Мета роботи. Дослідження іконографії образу св. Миколая Чудотворця в українській гравюрі доби Бароко, композиційної структури, принципів побудови, семантики гравюри цього тематичного циклу на матеріалах ілюстрованих українських кириличних стародруків, мідних гравірувальних дощок українських друкарень XVII–XVIII ст. та відбитків з них, що зберігаються у фондах Національної бібліотеки України іме-ні В. І. Вернадського. Методологія дослідження базується на застосуванні іконографічного та іконологічного методів, а також порівняльного мистецтвознавчого аналізу втілення образу св. Миколая в іконописі та гравюрі. Наукова новизна дослідження полягає в розширенні уявлень щодо іконографії образу св. Миколая Чудотворця в українському сакральному мистецтві доби Бароко. Вперше на матеріалах різних видівобразотворчого мистецтва (іконопис, монументальний живопис, станкова гравюра та книжкова ілюстрація) прослідковано іконографію образу св. Миколая в українській гравюрі (одноосібних зображеннях та житійних клеймах) зазначеного хронологічного періоду, її особливості й відмінності від іконографії св. Миколая в українському іконописі. Висновки. У статті відзначається, що українські гравери доби Бароко, зображаючи св. Миколая Чудотворця, перенесли акцент із сакрального образу символу, притаманного іконопису, на створення образу, максимально наближеного до реального життя, і тим самим збагатили не лише канонічні іконографічні схеми образу св. Миколая, але й значно розширили тематику та сюжети його житійного циклу в ілюстраціях на сторінках українських стародруків.^UThe aim of the work is to research the iconography of the image of Saint Nicholas the Wondermaker in the Ukrainian Baroque printmaking, its compositional structure, principles of construction, and semantics of prints of this topical cycle on the basis of the illustrated Ukrainian Cyrillic old prints, copper print plates of Ukrainian printing houses of the 17th–18th centuries and prints made from the plates that are preserved in the collections of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. Methodology of the research is grounded on iconographic and iconological approach, as well as comparative art criticism analysis of the embodying of Saint Nicholas’ image in icon painting and printmaking. Scientific novelty of the research is in broadening of the conception regarding the iconography of Saint Nicholas’ image in the Ukrainian religious art of the Baroque era. For the first time, based on diverse fine arts materials (icon painting, monumental painting, easel engraving and book illustration) the iconography of the image of Saint Nicholas the Wondermaker has been traced in the Ukrainian printmaking (in one-person portrait images and frame vita scenes) of the afore-mentioned period, as well as the peculiarities and differences in comparison to the iconography of Saint Nicholas in the Ukrainian icon painting have been shown. Conclusions. The article demonstrates that the Ukrainian print masters of the Baroque era portraying Saint Nicholas the Wondermaker shifted the focus from the sacred symbolic image, characteristic to icon painting, to the creation of an image close at most to the real life, and thus they enriched not only the canonical iconographic schemes of Saint Nicholas’ image, but also significantly broadened topicsand plots of his life cycle in the illustrations on the pages of the Ukrainian old prints.^RЦель работы. Исследование иконографии образа св. Николая Чудотворца в украинской гравюре эпохи Барокко на материалах иллюстрированных украинских старопечатных книг, гравировальных медных досок-клише украинских типографий и оттисков с них, хранящихся в фондах Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского в Киеве. Методология исследования заключается в использовании иконографического и иконологического методов, сравнительного искусствоведческого анализа композиционных и стилистических воплощений образа св. Николая Чудотворца в иконописи и гравюре. Научная новизна исследования состоит в расширении представлений об иконографии образа св. Николая Чудотворца в украинском сакральном искусстве эпохи Барокко. Впервые на материалах различных видов изобразительного искусства (иконопись, монументальная живопись, станковая гравюра и книжная иллюстрация) прослежена иконография образа св. Николая Чудотворца в украинской гравюре указанного хронологического периода (в единичном изображении, а также в житийных клеймах), ее особенности и отличия от иконографии в украинской иконописи. Выводы. Изучение значительного количества памятников XVII–XVIII вв. убеждает в том, что украинские граверы эпохи Барокко в изображениях св. Николая Чудотворца отказались от сакрального образа-символа, свойственного иконописи и монументальной живописи, и все внимание сосредоточили на создании образа, максимально приближенного к реальной жизни. Этим самым они не только обогатили канонические иконографические схемы, но и значительно расширили тематику и сюжеты житийного цикла св. Николая Чудотворца в многочисленных иллюстрациях на страницах старопечатных изданий.
Файл:  rks_2019_24_10.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Цинковська, Ірина Іванівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ); Цинковская Ирина Ивановна; Юхимец Глеб Николаевич
18.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Тарасенко, І. Ю. (Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського НАНУ).
Листи Сергія Тележинського до Олександра Кошиця з фондів Осередку української культури і освіти (Ukrainian Cultural and Educational Centre, Oseredok) у Вінніпезі (Манітоба, Канада) [Текст] / І. Ю. Тарасенко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 25. - С.258-289
Шифр журнала: Ж68592/2020/25

Кл.слова (ненормированные):
Олександр Кошиць, Сергій Тележинський, українське хорове мистецтво, епістолярна спадщина, Осередок української культури і освіти (Ukrainian Cultural and Educational Cеntre, Oseredok).. O. Koshyts, S. Telezhynskyi, Ukrainian choral art, epistolary heritage, Music and Drama Institute named after V. M. Lysenko, Ukrainian Cultural and Educational Cеntre, Oseredok.
Аннотация: Мета роботи. Залучити до наукового обігу листи Сергія Федоровича Тележинського, композитора, хорового диригента, педагога, активного діяча «Просвіти», українського патріота, до Олександра Антоновича Кошиця, відомого диригента і популяризатора української пісні. Через аналіз цього епістолярію привернути увагу дослідників до маловідомої постаті С. Ф. Тележинського, його професійної діяльності та, відповідно, зменшити кількість «білих плям» у біографії митця. Методологія дослідження спирається на біографічний, просопографічний та історико-логічний методи, застосування яких дає змогу вивчити зв’язки двох непересічних діячів української культури в умовах сталінського тоталітарного режиму. Наукова новизна дослідження полягає у введенні до наукового обігу листів С. Ф. Тележинського, що зберігаються в особовому фонді О. А. Кошиця в Осередку української культури і освіти (Ukrainian Cultural and Educational Cеntre, Oseredok) у Вінніпезі (Манітоба, Канада), та є унікальним, але, на жаль, важкодоступним джерелом для істориків української культури. Висновки. Для розкриття важливого аспекту біографій С. Тележинського та О. Кошиця стосовно можливого повернення останнього на батьківщину, розкриття обставин, в яких проходила й розвивалася справа повернення, зокрема в умовах посилення тоталітарного режиму в СРСР, їхній епістолярій є безперечно цінним документальним комплексом. Листи С. Тележинського свідчать про його щире бажання прислужитися батьківщині, висвітлюють його організаційну діяльність із залученням кращих сил, зокрема сина видатного українського композитора М. В. Лисенка – Остапа, в музичній сфері УРСР.^UThe aim of the work. Put into scientific circulation and analyze the letters of the composer, choral conductor, teacher, activist of "Prosvita", Ukrainian patriot Serhii Fedorovych Telezhynskyi to the outstanding conductor and popularizer of Ukrainian song Oleksandr Koshyts. Also draw the attention of researchers to the little-known figure of Serhii Telezhynskyi, his professional activities and reduce the number of white spots in his biography. The research methodology is based on biographical, prosopographical and historical-logical methods, thanks to which it is possible to analyze the correspondence of two outstanding cultural figures of Ukraine in the conditions of Stalin's totalitarian regime. The scientific novelty of the study lies in the introduction into scientific circulation of S. F. Telezhynskyi's letters, which are stored in O. A. Koshyts' own fond at the Ukrainian Cultural and Educational Center (Oseredok) in Winnipeg (Manitoba, Canada) and is a unique and at the same time difficult-to-access source for the history of Ukrainian culture. Conclusions. To reveal an important aspect of the biographies of S. Telezhynskyi and O. Koshyts regarding the possible return of the latter to his homeland, the disclosure of the circumstances in which the return took place and developed, in particular in the conditions of strengthening of the totalitarian regime in the Union of Soviet Socialist Republics, their correspondence is undoubtedly a valuable source. Analysis of S. F. Telezhynskyi's correspondence reveals his sincere desire to serve his homeland, his organizational activities with the involvement of the best forces in the musical industry in the Ukrainian Soviet Socialist Republic, in particular the son of the famous Ukrainian composer M. V. Lysenko - Ostap.
Файл:  rks_2020_25_20.pdf - 0 19.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Дзира, О. І. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Українська міжвоєнна імміграція до Канади в зарубіжній історіографії [Текст] / О. І. Дзира // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - С.185-196
Шифр журнала: Ж68592/2020/26

Кл.слова (ненормированные):
зарубіжна історіографія, українська діаспора, Канада, імміграція.. foreign historiography, Ukrainian diaspora, Canada, immigration.
Аннотация: Метою дослідження є характеристика видань діаспорних та іноземних учених, які у своїх працях висвітлювали історію української імміграції до Канади в 1918–1939 рр. У роботі використано методи джерелознавчої евристики та критики, інтерпретації, верифікації, систематизації для пошуку, відбору, опису, оцінки та класифікації історіографічних джерел. Питання переселенських рухів хвилювало зарубіжних дослідників, оскільки Канада є країною іммігрантів. Однак тема історіографії саме української імміграції лише подеколи виокремлювалась у дослідженнях у Канаді. Причини малодослідженості цього питання пояснити складно. Поодинокі роботи вітчизняних та діаспорних учених наразі є застарілими, оскільки не враховують напрацювань останніх десятиліть. Аналітика радянських істориків як продукт роботи в тоталітарній державі є заангажованою та містить ідеологічні кліше. Усе це підтверджує наукову новизну статті. Висновки. Науковцями було зібрано й опрацьовано значний масив фактів з історії імміграції. Основну частину досліджень про українську імміграцію міжвоєнних років становлять публікації діаспорних учених і, меншою мірою, іноземних. Вони проливають світло на процес інтеграції українців у поліетнічне суспільство Канади та їх соціальний статус у ньому. Значне місце посідають роботи, що стосуються процесу імміграції українців, зокрема висвітлюють причини, характер і склад другої хвилі переселення. Однак деякі питання з історії імміграції, що були побіжно висвітлені на сторінках узагальнюючих праць, ще не дістали ґрунтовного опрацювання у спеціальних дослідженнях. Іноземні науковці присвячували українській імміграції окремі статті, а не комплексні дослідження. Особливістю діаспорних студій про українців у Канаді є їхня відірваність від історії власне Канади. Канадські ж історики, хоч і розглядають імміграційні процеси в контексті загальнодержавної історії, проте не приділяють належної уваги проблемі формування української діаспори.^UThe aim of this study is to characterize the publications of diaspora and foreign scientists who studied the history of Ukrainian immigration to Canada in 1918–1939. Methods of source-study heuristics and criticism, interpretation, verification, systematization for the research, selection, description, evaluation and classification of historiographical sources are used in the work. The issue of resettlement movements has worried foreign researchers, as Canada is a country of immigrants. However, the topic of historiography of Ukrainian immigration has rarely been singled out in studies in Canada. The reasons for the lack of research on this issue are difficult to explain. Isolated works of domestic and diaspora scholars are now obsolete because they do not take into account the achievements of recent decades. The analysis of Soviet historians, as a product of work in a totalitarian state, is biased and contains ideological clichés. All these confirm the scientific novelty of the article. Conclusions. Scientists have collected and processed a large array of facts from the history of immigration. The main part of researches on Ukrainian immigration in the interwar years is the publications of diaspora scientists and to a lesser extent foreign ones. They shed light on the process of integrating Ukrainians into Canada's polyethnic society and their social status. A significant place is occupied by works related to the process of immigration of Ukrainians, in particular, they cover the reasons, nature and composition of the second wave of resettlement. However, some issues on the history of immigration, which were briefly covered in the pages of generalizations, have not yet been thoroughly addressed in special studies. Foreign scientists have devoted separate articles on Ukrainian immigration, rather than comprehensive researches. A feature of diaspora studies about Ukrainians in Canada is their detachment from the history of Canada itself. Canadian historians, although considering immigration processes in the context of national history, do not pay due attention to the problem of forming of the Ukrainian diaspora.
Файл:  rks_2020_26_13.pdf - 0 20.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Старовойт, С. В. («Інститут дослідження Голодомору» Національного музею Голодомору-геноциду (Київ, Україна)).
"Чорні дошки" – репресивна складова Голодомору на сторінках української регіональної преси [Текст] / С. В. Старовойт, К. Ю. Лук’янець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - С.258-275
Шифр журнала: Ж68592/2020/26

Кл.слова (ненормированные):
преса, Голодомор, «чорні дошки», репресія, Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Національний музей Голодомору-геноцид.. press, Holodomor, black boards, repression, V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, National Museum of the Holodomor-Genocide.
Аннотация: Мета роботи. На підставі аналізу змісту публікацій регіональної преси Чернігівщини початку 1930-х років розкрити репресивну суть режиму «чорних дощок» та роль преси у процесі його нав’язування як методу психологічного тиску. Довести цінність матеріалів періодичної преси як джерела для дослідження Голодомору 1932–1933 рр. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-типологічного, історико-системного та історико-генетичного методів. Зазначений підхід дозволяє визначити видовий склад публікацій про «чорні дошки», проаналізувати їхній інформаційний потенціал для з’ясування механізму застосування репресії, довести багатовекторність використання «чорної дошки» для вчинення геноциду українців. Наукова новизна дослідження полягає в уведенні до наукового обігу нового комплексу архівних та опублікованих джерел, що доповнює і значно розширює наявну джерельну базу досліджень щодо причин, перебігу і наслідків Голодомору для населення Чернігівської області. Висновки. Публікації в регіональній пресі Чернігівщини 1932–1933 рр. засвідчують активне використання режиму «чорних дощок» комуністичною владою для вчинення злочину Голодомору-геноциду в УСРР. Його застосування на Чернігівщині, яка не була основним зерновим районом України, але потерпала від запровадження за-значеного режиму не менше за інші регіони, доводить, що «чорна дошка» використовувалась як важільпримусу не тільки при виконанні хлібозаготівель, а для будь-якого виду сільськогосподарської діяльності. Це підтверджує свідоме скоєння злочину геноциду вищим партійним і державним керівництвом СРСР стосовно українців.^UThe aimof the work is to reveal the repressive essence of the “black board” regime and the role of press in the process of imposing the “black boards” as a method of psy-chological pressure on the basis of the analysis of the content of publications of the regional press of Chernihiv region in the early 1930s. The author also proved the impor-tance of periodicals as a source for the study of the 1932–1933 Holodomor.The research methodologyincludes historical-typological, historical-systemic and historical-genetic methods. This approach allows to determine the types of publications about the “black boards”, analyze their informational potential for clarifying the repressiom mechanism, and prove the multi-vector use of the “black boards” for committing genocide of Ukrainian nation.The scientific novelty of the study is the introduction of a new set of archival and published sources into scientific use. This complements and significantly expands the existing research source base on the causes, course and effects of the Holodomor for the population of Chernihiv region. Conclusions. Publications in the regional press of Chernihiv region in 1932–1933 confirm that the communist authorities actively used the “black board” regime to commit the crime of the Holodomor genocide in the Ukrainian Soviet Socialist Republic. The use of the “black boards” in Chernihiv region, which was not the main grain region of Ukraine, but suffered from their introduction no less than other regions, proves that they were used as a mean of influence not only during grain procurements, but also during any agricultural activity. This confirms committing of the deliberate crime of genocide of Ukrainians by the top party and state authorities of the Union of Soviet Socialist Republics.
Файл:  rks_2020_26_18.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Лук’янець, К. Ю. («Інститут дослідження Голодомору» Національного музею Голодомору-геноциду (Київ, Україна))
...