Рукописна та книжкова спадщина України | НБУВ Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
...
1.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Корній, Л. П.
Турійський Ірмолой початку XVII ст. – стародавня пам’ятка церковного співу в Україні [Текст] / Л. П. Корній, Л. А. Дубровіна // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1994. - Вип. 2. - С.22–30
Шифр журнала: Ж68592/1994/2

Файл:  rks_1994_2_4.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Дубровіна, Л. А.
2.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Горобець, В. Й.
Проблеми жанрово-стилістичної атрибуції актових джерел XVIII ст. [Текст] / В. Й. Горобець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1994. - Вип. 2. - С.73–77
Шифр журнала: Ж68592/1994/2

Файл:  rks_1994_2_8.pdf - 0 3.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Даневич, С. Г.
Публікації співробітників Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (1998–2004). Аналітичний огляд [Текст] / С. Г. Даневич // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2004. - Вип. 9. - С.278–284
Шифр журнала: Ж68592/2004/9

Файл:  rks_2004_9_23.pdf - 0 4.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Клименко, Е. С.
Безлінійні співочі рукописні книги XVI ст. з фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Е. С. Клименко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2009. - Вип. 13. - С.332–343
Шифр журнала: Ж68592/2009/13

Аннотация: Стаття присвячена кодикологічним дослідженням безлінійних співочих рукописних книг ХVІ ст., що зберігаються у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського. Проведено їх ідентифікацію та атрибуцію за допомогою методів кодикології, кодикографії, текстології, палеографії, музичної палеографії та філігранології. Виявлено специфічні особливості рукописів, повязані з їх структурою, складом, нотаціями та музичними особливостями. На основі комплексного аналізу зроблений їх науковий опис.. The article deals with the codicological investigation of the 16 century non-staff notated singing manuscript books in the stock of the Insitute of Manuscripts of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. The author carries out identification and atribution of the books using the methods of codicology, palaeography, musical palaeography and filigree studies. The specific features of the manuscripts are revealed, that lay in their structure, contents, notations and musical peculiarities. As a result of the comprehensive analysis the scientific description of the books is made.
Файл:  rks_2009_13_22.pdf - 0 5.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Клименко, Е. С.
Російські богослужбові нотолінійні співочі книги другої половини XVІІ–XVІІІ ст. у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Е. С. Клименко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.325-341
Шифр журнала: Ж68592/2012/16

Кл.слова (ненормированные):
українська кирилична рукописна книга ХVІІ ст., кодикологія, палеографія, філігранологія, кодикографія, археографічний опис.. Ukrainian Cyrillic Manuscript Book XVII, Kodykolohiya, paleography, filihranolohiya, kodykohrafiya, archeological description.
Аннотация: Здійснено огляд російських нотолінійних богослужбових співочих книг другої половини XVІІ – XVІІІ ст. Проведено їхнє кодикологічне дослідження, датування та атрибуцію, досліджено історію походження та побутування. Розглянуто різні типи книг, виявлено їхні структурні, палеографічні та музичні особливості.^uIn the submitted article the author gives a review to the Staff-notated church singing books of Russian tradition of the second half of XVII – XVIII centuries. The codykological research has been conducted, the attribution of the manuscripts has been carried out, their provenance and history of usage and location have been investigated. The author examines different types of books revealing their specific structural, palaeographic and musical features
Файл:  rks_2012_16_23.pdf - 0 6.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Тупчієнко-Кадирова, Л. Г.
Листи та листівка від виконавців-співаків до Ю. С. Мейтуса: аналіз документної інформації та визначення відносин між суб’єктами листування [Текст] / Л. Г. Тупчієнко-Кадирова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.467-476
Шифр журнала: Ж68592/2012/16

Кл.слова (ненормированные):
структурний аналіз текстів, творчі листи.. structural analyses of texts, letters of singers to composer.
Аннотация: У результаті структурного аналізу виділені типові структурні елементи документної інформації листів та листівки від співака М.О. Рейзена, співачок О.М. Благовидової та Л.В. Мяснікової до композитора Ю.С. Мейтуса. Специфіка творчих відносин між автором музики і виконавцями в текстах проявляється в констатації співпраці, наявності оцінок музики і одержаних від композитора творів, порад щодо виконання.^UA few letters from famous soviet songers to Ukrainian soviet composer U. S. Meytus were analysised by structure method. The creative relations between them are show up a few structures elements. They are: collaboration, estimations of music and works, advices to their execution by voices.
Файл:  rks_2012_16_32.pdf - 0 7.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Ткаченко, І. В.
Особливості видання і редакційна робота в "Літературно-науковому віснику" київського періоду у листуванні М. Грушевського зі співробітниками журналу [Текст] / І. В. Ткаченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.65-79
Шифр журнала: Ж68592/2013/17

Кл.слова (ненормированные):
«Літературно-науковий вістник» (ЛНВ), М. Грушевський, листування, редакційна та видавнича робота.. correspondence of M. Hrushevsky, editorial work in LSH, technical workers of the editorial staff, preparation of the magazine to edition.. «Литературно-научный вестник» (ЛНВ), М. Грушевский, переписка, редакционная и издательская работа.
Аннотация: Проаналізовано листування М. Грушевського зі співробітниками редакції журналу «Літературно-науковий вістник» і висвітлено особливості виходу в світ та редакційну роботу ЛНВ київського періоду, зокрема стосунки М. Грушевського з працівниками редакції.^UIn the article the specialties of publishing and editorial work in LSH of Kyiv period, represented in M. Hrushevsky’s correspondence with the magazine’s editorial staff, are taken up. It was shown, with a help of epistles, in what way M. Hrushevskyi cooperated with the technical workers of the editorial staff during the process of magazine’s edition.^RПроанализированы переписки М. Грушевского с сотрудниками редакции журнала «Литературно-научный вестник» и освещены особенности выхода в свет и редакционную работу ЛНВ киевского периода, в частности отношения М. Грушевского с работниками редакции.
Файл:  rks_2013_17_6.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Ткаченко И. В.
8.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Шихненко, І. М.
Джерела з реконструкції складу наукових співробітників установ Національної академії наук України періоду 1950–1960-х років [Текст] / І. М. Шихненко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.429-440
Шифр журнала: Ж68592/2013/17

Кл.слова (ненормированные):
архівні документи, Національна академія наук України, історичне джерело.. archival documents, the National Academy of Sciences of Ukraine, a historical source.. архивные документы, Национальная академия наук Украины, исторический источник.
Аннотация: Розглянуто та проаналізовано види джерел, що дозволяють системно реконструювати основні віхи життя і діяльності наукових співробітників Національної академії наук України періоду 1950–1960-х років, а також розкрито шляхи здійснення такої реконструкції.^UThe paper discusses and analyzes the types of sources that can systematically reconstruct the scientists of the National Academy of Sciences of Ukraine life and work milestones during the 1950s–1960s as well as the ways of implementation of this reconstruction.^RРассмотрены и проанализированы виды источников, позволяющих системно реконструировать основные вехи жизни и деятельности научных сотрудников Национальной академии наук Украины периода 1950-1960-х годов, а также раскрыты пути осуществления такой реконструкции.
Файл:  rks_2013_17_27.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Шихненко И. Н.
9.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Шорсткіна, О. Ф. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Михайло Драгоманов і західноукраїнська інтелектуальна еліта: до питання культурного співробітництва в історіографії (середина ХХ – початок ХХІ ст.) [Текст] / О. Ф. Шорсткіна // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.385-398
Шифр журнала: Ж68592/2015/19

Кл.слова (ненормированные):
М. Драгоманов, західноукраїнська інтелектуальна еліта, культурна співпраця, наукові дослідження. M. Drahomanov, Western Ukrainian intellectual elite, cultural cooperation, scientific research. М. Драгоманов, западноукраинская интеллектуальная элита, культурное сотрудничество, научные исследования
Аннотация: Висвітлюється внесок науковців середини ХХ – початку ХХІ ст. у дослідження культурних взаємозв’язків українського вченого, громадсько-політичного діяча Михайла Драгоманова з інтелігенцією Галичини, Буковини та Закарпаття. Аналізується доробок вітчизняних і діаспорних авторів, а також здобутки європейських дослідників-україністів у вивченні проблеми^UThe article covers the scientists’ contribution during the period of 1940s–2010s to the investigation of the issue of cultural connections between the famous Ukrainian scholar and thinker Mykhailo Drahomanov and intellectuals of Galicia, Bukovina and Transcarpathia. The achievements of Ukrainian authors – historians, philologists, folklorists, – including the diaspora ones, as well as the papers of European researchers are analyzed. It is concluded that the issue has been covered mainly in a context of the M. Drahomanov’s activities or of the scientific and literary activities of certain intellectuals, cooperating with M. Drahomanov (those were, first of all, I. Franko and M. Pavlyk)^RСтатья посвящена вкладу исследователей периода 1940–2010-х гг. в изучение проблемы культурных взаимосвязей выдающегося украинского учёного и мыслителя Михаила Драгоманова интеллектуалами Галиции, Буковины и Закарпатья. Анализируются как достижения украинских авторов – историков, филологов, фольклористов, включая диаспорных исследователей, так и труды европейских украинистов. Делается вывод, что данная проблема освещалась главным образом в контексте деятельности М. Драгоманова, а также в контексте научной или литературной деятельности того или иного интеллектуала, сотрудничавшего с М. Драгомановым, прежде всего И. Франко и М. Павлыка
Файл:  rks_2015_19_28.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Шорсткина А. Ф.
10.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Савченко, І. В. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Богослужбовий спів Києво-Печерської Лаври, особливості та послідовність його нотного запису й друку [Текст] / І. В. Савченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.35-47
Шифр журнала: Ж68592/2017/21

Кл.слова (ненормированные):
Києво-Печерська Лавра, літургійна музика, богослужбовий спів, нотно-видавнича справа, музичне видавництво, нотні видання.. Kyiv-Pechersk Lavra, liturgical music, liturgical chants, sheet music publishing, music publishing, printed music.. Киево-Печерская Лавра, литургическая музыка, богослужебное пение, нотно-издательское дело, музыкальное издательство, нотные издания.
Аннотация: Визначені особливості богослужбового співу Києво-Печерської Лаври; простежена історія його становлення; розглянута послідовність створення лаврських рукописних нотних книг; наданий історичний огляд нотно-видавничої діяльності Києво-Печерської Лаври; репрезентовані принципи відбору богослужбових співів до публікації; окреслений сучасний процес відновлення автентичного лаврського співу.^UThe article covers specifics of liturgical chants in Kyiv-Pechersk Lavra, their uniqueness, characteristics and tasks. It traces the history of Lavra’s chants history, development during many centuries and virtual abolition in Soviet times. The author notes an immense influence of Lavra’s chants on liturgical chants of the Orthodox Church in general and especially on the territory of the south and north-east of the former Russian Empire. The sequence of Lavra’s handwritten sheet music books creation is considered. The historical review of sheet music publishing in the Kyiv-Pechersk Lavra is given, the principles of selection of liturgical chants for publishing are defined. Printed music editions published in the Lavra before 1917 are listed. Some of the most complete and correct treatments of the chants of the Kyiv-Pechersk Lavra created and published outside the Lavra are distinguished. The process of gradual restoration of authentic Lavra chants and the current state of music publishing in the Kyiv-Pechersk Lavra are described. The main tasks of the national musical bibliography for revealing, systematization and description of liturgical printed music are outlined.^RОсвещены особенности богослужебного пения Киево-Печерской Лавры, его самобытность, характеристики и задачи. Прослежена история становления лаврского пения – постепенность его многовекового развития и практическое исчезновение в советские времена. Отмечено значительное влияние песнопений Лавры на богослужебное пение православной церкви вообще и особенно – на территориях юга и северо-востока бывшей Российской империи. Определена последовательность создания лаврских рукописных нотных книг. Представлен исторический обзор нотно-издательской деятельности Киево-Печерской Лавры, описаны принципы отбора богослужебных песнопений к публикации. Перечислены нотные издания, напечатанные в Лавре до 1917 г. Выделены некоторые наиболее полные и корректные обработки песнопений Лавры, которые созданы и опубликованы вне ее стен. Описан процесс постепенного возрождения аутентичного лаврского пения, а также современное состояние нотно-издательского дела в Киево-Печерской Лавре. Очерчены основные задачи отечественной музыкальной библиографии по выявлению, систематизации и описанию нотных изданий духовной музыки.
Файл:  rks_2017_21_5.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Савченко И. В.
11.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Булгаков, Ю. В. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
До історії українсько-польської наукової співпраці у галузі механіки: наукове відрядження академіка А. Д. Коваленка до ПНР (16 січня – 5 лютого 1958 р.) [Текст] / Ю. В. Булгаков // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.492-505
Шифр журнала: Ж68592/2017/21

Кл.слова (ненормированные):
архівний фонд, Інститут архівознавства НБУВ, історія механіки, Академія наук УРСР, Польська Народна Республіка, А. Д. Коваленко.. archival fond, Institute of Archival Studies of VNLU, history of mechanics, Academy of Sciences of the Ukrainian SSR, Polish People’s Republic, A. D. Kovalenko.. архивный фонд, Институт архивоведения НБУВ, история механики, Академия наук УССР, Польская Народная Республика, А. Д. Коваленко.
Аннотация: Досліджено передумови, перебіг та результати наукового відрядження академіка А. Д. Коваленка до Польщі 16 січня – 5 лютого 1958 р. Проаналізовано документи з особових архівних фондів А. Д. Коваленка, Г. М. Савіна, Ю. О. Митропольського, що зберігаються в Інституті архівознавства НБУВ. З’ясовано, що відрядження мало велике значення для розгортання співпраці АН УРСР з провідними науковими та освітніми осередками Польщі в галузі механіки, а також для освоєння українськими академічними установами ринку збуту своєї високотехнологічної наукової продукції в ПНР.^UInvestigated are preconditions, course and results of a scientific trip of academician A. D. Kovalenko to Poland on January 16 – February 5, 1958. Carried out is a review of historiography and defined is a source base of the study. Analyzed are documents from the personal archival fonds of A. D. Kovalenko, H. M. Savin, Yu. O. Mytropolskyi, deposited in the Institute of Archival Studies VNLU. It was found out that the trip was of great importance for the establishment and further development of close cooperation between the Academy of Sciences of the Ukrainian SSR and leading scientific and educational centers of Poland in the field of mechanics, for research in Ukraine of achievements of foreign machine tool and instrument making industries, the development by Ukrainian academic institutions of the market of high-tech scientific products in Poland. Noted is a high informative potential of personal archival fonds of outstanding scientists of Ukraine as a source of research of the history of international scientific cooperation.^RИсследованы предпосылки, ход и результаты научной командировки академика А. Д. Коваленко в Польшу 16 января – 5 февраля 1958 г. Осуществлен обзор историографии и определена источниковая база исследования. Проанализированы документы из личных архивных фондов А. Д. Коваленко, Г. Н. Савина, Ю. А. Митропольского, хранящиеся в Институте архивоведения НБУВ. Выяснено, что командировка имела большое значение для налаживания и дальнейшего развертывания тесного сотрудничества АН УССР с ведущими научными и образовательными центрами Польши в области механики, для исследования в Украине достижений зарубежного станко- и приборостроения и освоения украинскими академическими учреждениями рынка сбыта своей высокотехнологичной научной продукции в ПНР. Отмечен высокий информационный потенциал личных архивных фондов выдающихся ученых Украины как источников исследования истории международных научных связей.
Файл:  rks_2017_21_33.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Булгаков Ю. В.
12.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Шаповал, Андрій Іванович (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Наукова співпраця В. М. Перетца та М. І. Петрова через призму епістолярних джерел [Текст] / А. І. Шаповал // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2018. - Вип. 22. - С.128-140
Шифр журнала: Ж68592/2018/22

Кл.слова (ненормированные):
В. М. Перетц, М. І. Петров, наукова співпраця, епістолярна спадщина, філологія.. V. M. Peretts, M. I. Petrov, scientific cooperation, epistolary heritage, philology.. В. Н. Перетц, Н. И. Петров, научное сотрудничество, эпистолярное наследие, филология.
Аннотация: На основі аналізу листів видатного українського та російського філолога, дослідника давньої української літератури В. М. Перетца до українського літературознавця, мистецтвознавця, історика Церкви та української науки М. І. Петрова, що зберігаються в Інституті рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, висвітлено багаторічну наукову співпрацю та творчі стосунки між ученими. Відображено діяльність В. М. Перетца і М. І. Петрова з дослідження рукописних пам’яток, які зберігалися в Церковно-археологічному музеї Київської духовної академії, бібліотеці Києво-Софійського собору, з вивчення документів про історію Києво-Могилянської академії в архіві Святійшого Синоду в Санкт-Петербурзі. Висвітлено співпрацю вчених із дослідження історії української літератури та українського театру як членів Петербурзької академії наук. Акцентовано увагу на малодосліджених фактах біографій науковців.^UIn the article based on the analysis of letters of prominent Ukrainian and Russian philologist, historian of Ukrainian literature, the academician of the St. Petersburg and All-Ukrainian Academies of Sciences V. M. Peretts’s to the Ukrainian literary critic, art critic, historian of church and Ukrainian science, the corresponding member of the St. Petersburg Academy of Sciences, the academician of the All-Ukrainian Academy of Sciences M. I. Petrov, many years of scientifi c cooperation and creative connections between the scientists are shown. The source of the study is the correspondence of V. M. Peretts, which is deposited in the funds of the Institute of Manuscript of Vernadsky National Library of Ukraine and has never been a subject of special scientific research. The article refl ects activities of V. M. Peretts and M. I. Petrov in the study of ancient books and manuscripts, which are deposited in the Church Archaeological Museum of the Kyiv Theological Academy, the library of the Saint Sophia Cathedral in Kyiv, and also in the study of documents on the Kyiv-Mohyla Academy in the archives of the Holy Synod in St. Petersburg. The paper highlights the scientifi c cooperation of V. M. Peretts and M. I. Petrov on the study of the history of Ukrainian literature and the Ukrainian theater, publication of scientifi c works in academic editions as members of the St. Petersburg Academy of Sciences. Special attention is paid to the little investigated facts of biographies of the scientists. In the article conclusions about considerable infl uence of M. I. Petrov’s on V. N. Peretts’s formation as a scientist are made, and the author claims that the scientists’ professional and personal relations based on such feelings as mutual respect, aspiration to creative research and desire to be useful to the Ukrainian science. Further studies of epistolary heritage of V. M. Peretts in archival and library funds of Ukraine will give the chance to open a role and a contribution of the Ukrainian philologists to the development of Ukrainian research and creation of the Ukrainian scientific life.^RВ статье на основе анализа писем выдающегося украинского и русского филолога, исследователя древней украинской литературы, академика Петербургской и Всеукраинской академий наук В. Н. Перетца к украинскому литературоведу, искусствоведу, историку Церкви и украинской науки, члену-корреспонденту Петербургской академии наук, академику Всеукраинской академии наук Н. И. Петрову освещены многолетнее научное сотрудничество и творческие связи между учеными. Источником исследования стала корреспонденция В. Н. Перетца, которая хранится в фондах Института рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского и ранее не была предметом специального научного изучения. В статье отображена деятельность В. Н. Перетца и Н. И. Петрова, направленная на исследование рукописей, хранящихся в Церковноархеологическом музее Киевской духовной академии, библиотеке Киево-Софийского собора, а также на изучение документов о Киево-Могилянской академии в архиве Святейшего Синода в Санкт-Петербурге. Раскрыто сотрудничество В. Н. Перетца и Н. И. Петрова в исследованиях истории украинской литературы и украинского театра, при публикации научных трудов в академических изданиях как членов Петербургской академии наук. Особое внимание обращено на недостаточно исследованные факты биографий ученых. Сделаны выводы о значительном влиянии Н. И. Петрова на формирование В. Н. Перетца как ученого, утверждается, что основой профессиональных и личных отношений ученых были такие чувства, как взаимоуважение, стремление к творческому поиску и желание быть полезным украинской науке. Дальнейшее изучение эпистолярного наследия В. Н. Перетца в архивных и библиотечных фондах Украины даст возможность раскрыть роль и вклад украинских филологов в развитие украиноведческих исследований и построение украинской научной жизни.
Файл:  rks_2018_22_10.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Шаповал Андрей Иванович
13.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Індиченко, Ганна Володимирівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Українсько-польська між академічна співпраця в галузі соціогуманітаристики (1961 – 1965 рр.): історико-джерелознавчий аспект [Текст] / Г. В. Індиченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 24. - С.31-54
Шифр журнала: Ж68592/2019/24

Кл.слова (ненормированные):
Академія наук УРСР, Польська академія наук, міжакадемічне співробітництво, соціогуманітаристика.. Academy of Sciences of the UkrSSR, Polish Academy of Sciences, academic cooperation, social humanities.
Аннотация: Мета роботи. У дослідженні здійснено джерелознавчий аналіз маловідомих та раніше недосліджених архівних документів, на підставі яких проведено історичну реконструкцію українсько-польської міжакадемічної співпраці в галузі соціогуманітаристики хронологічного періоду 1961–1965 рр. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-архівознавчого, джерелознавчого, хронологічного методів, а також методів аналітико-синтетичної обробки матеріалів і наукової експертизи. Зазначений методологічний підхід дозволяє виявити ступінь інформативної цінності архівних документів та здійснити історичну реконструкцію українсько-польських наукових зв’язків у галузі соціогуманітаристики впродовж 1961–1965 рр. Наукова новизна роботи полягає в систематизації розлогого комплексу архівних джерел з історії українсько-польських міжакадемічних зв’язків, введенні до наукового обігу маловідомих і почасти недосліджених документів та, на їхній підставі, – здійсненні комплексної реконструкції напрямів співробітництва академічних установ України та Польщі соціогуманітарного профілю. Висновки. Аналіз архівних документів, що відклалися в Архіві Президії НАН України та Інституті архівознавства НБУВ, дозволяє зробити висновки, що українські науково-дослідні установи соціогуманітарного профілю зробили вагомий внесок у становлення та розвиток наукової співпраці з польськими науковими інституціями. Форми співробітництва розширювалися і полягали у спільному розробленні наукових проблем, в яких були зацікавлені обидві академії наук, ознайомленні з науковою проблематикою академічних установ України та Польщі, публікації результатів наукових розробок, взаємному рецензуванні наукових праць, проходженні стажувань, книгообміні. Українські та польські дослідники на практиці застосовували набутий досвід та найбільш вдалі форми науково-дослідної роботи, що практикувалися на той час академіями наук України та Польщі.^UAim of the research. The research conducted source study analysis of little known archival documents, on the basis of which it was possible to reconstruct Ukrainian-Polish academic cooperation in the field of social sciences and humanities within 1961–1965 time frame. The methodology of the research presupposes the usage of historical, archival, source study, and chronological methods, methods of analytical-synthetic processing of materials and also the method of scientific examination. This methodological approach allows to determine the degree of informative value of archival documents and to propose historical reconstruction of Ukrainian-Polish scientific relations in the field of social humanities sciences in 1961–1965. The scientific novelty of the research can be found in the systematisation of the spacious collection of archival sources concerning the history of Ukrainian-Polish academic relations as well as inclusion of little known and partially non-researched documents into scientific circulation, and on their basis to complete full reconstructions of various collaboration spheres between academic institutions in Ukraine and Poland within socio-humanitarian profile. Conclusions. The analysis of archival documents, which have been preserved at the archives of the Presidium of the NAS of Ukraine Archive and the Institute of Archival Studies at V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine allows to make conclusions that Ukrainian research facilities of socio-humanitarian profile made an important contribution to the establishment and development of scientific cooperation with Polish scientific institutions. Forms of this cooperation expanded and constituted common analysis of the scientific problems, in which both Academies of Sciences were interested as well as familiarisation with the scientific issues of academic institutions in Ukraine and Poland, publications of scientific researches and their results, mutual peer review of scientific works, organization of internships, exchange of book resources. Ukrainian and Polish researchers used practically the gained experience as well as the most successful forms of scientific and research work, which was practiced at the time by the Academies of Sciences in Ukraine and Poland.^RЦель работы. В исследовании осуществлен источниковедческий анализ малоизвестных и ранее не изученных архивных документов, на основании которыхпроведена историческая реконструкция украинско-польского межакадемического сотрудничества в области социогуманитаристики хронологического периода 1961–1965 гг. Методология исследования заключается в применении историко-архивоведческого, источниковедческого, хронологического методов, а также методов аналитико-синтетической обработки материалов и научной экспертизы. Указанный методологический подход позволил выявить степень информативной ценности архивных документов и осуществить историческую реконструкцию украинско-польских научных связей в области социогуманитаристики в течение 1961–1965 гг. Научная новизна работы заключается в систематизации обширного комплекса архивных источников по истории украинско-польских межакадемических связей, введении в научный оборот малоизвестных и отчасти еще не исследованных документов, и на их основании проведении комплексной реконструкции направлений сотрудничества академических учреждений Украины и Польши социогуманитарного профиля. Выводы. Анализ архивных документов, хранящихся в Архиве Президиума НАН Украины и Институте архивоведения НБУВ, позволяет сделать выводы, что украинские научно-исследовательские учреждения социогуманитарного профиля сделали весомый вклад в становление и развитие научного сотрудничества с польскими научными институтами. Формы сотрудничества расширялись и заключались в совместной разработке научных проблем, в которых были заинтересованы обе академии наук, ознакомлении с научной проблематикой академических учреждений Украины и Польши, публикации результатов научных разработок, взаимном рецензировании научных работ, прохождении стажировок, книгообмене. Украинские и польские исследователи применяли на практике результаты научных командировок и удачные формы научно-исследовательской работы, практиковавшиеся в то время академиями наук Украины и Польши.
Файл:  rks_2019_24_5.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Индыченко Анна Владимировна
14.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Вакаренко, О. Г. (Видавничий дім "Академперіодика" Національної академії наук України (Київ, Україна)).
Книжкова продукція Видавничого дому "Академперіодика" Національної академії наук України як джерело з історії книжкової та рукописної спадщини України (у контексті співпраці з Національною бібліотекою України імені В. І. Вернадського) [Текст] / О. Г. Вакаренко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - С.216-223
Шифр журнала: Ж68592/2020/26

Кл.слова (ненормированные):
Видавничий дім "Академперіодика", Національна академія наук, Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, історико-культурні фонди.. Akademperiodyka publishing house of the National Academy of Sciences of Ukraine, historical and cultural collections of libraries, publication of book heritage, V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine.
Аннотация: Метою дослідження є огляд книжкової продукції Видавничого дому «Академперіодика», що розкриває унікальні історико-культурні фонди національних академічних бібліотек України, визначення специфічних особливостей, змісту та авторського складу науково-довідкових та монографічних видань, характеристика адресності публікацій. Методологія розвідки базується на застосуванні методів книгознавчого та джерелознавчого аналізу видавничої продукції «Академперіодики». Наукова новизна. Вперше до широкого суспільного обігу залучається значний шар нової наукової інформації в галузі історико-культурної спадщини України, що міститься у книжковій продукції Видавничого дому «Академперіодика». Висновок. Діяльність Видавничого дому «Академперіодика» спрямована на підтримку публікаційної сфери діяльності НАН України та інформування вітчизняної й міжнародної громадськості про стан і здобутки української науки. Одним із напрямів його публікаційної політики є актуалізація унікальних книжкових, рукописних та архівних фондів академічних бібліотек України, зокрема Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Так, саме в «Академперіодиці» вперше опубліковані каталог інкунабул і палеотипів ХV–XVI ст. відомого італійського друкаря Альда Пія Мануція та його нащадків, каталог мідних гравірувальних дощок українських друкарень XVII–XIX ст., каталог музичних творів, пов’язаних з ім’ям Кобзаря, каталог українського кіноплаката 1947–1994 рр. та багато іншого. Видання репрезентують історичний контекст розвитку писемної культури, зокрема оригінальний науковий доробок українських учених у галузі атрибуції, класифікації, походження та побутування історико-культурних джерел. Монографічні та науково-довідкові видання «Академперіодики» розкривають невідомі сторінки книгознавчого розвою в Україні, представляють широкому громадському загалові творчий доробок як широковідомих, так і малознаних представників національної та світової науки і культури, тим самим розширюючи світоглядні обрії українського народу та виховуючи гордість за власну історію.^UThe purpose of the article is to review the publishing products of the Akadempe-riodyka publishing house, dedicated to the publication of scientific literature that reveals the unique historical and cultural funds of national academic libraries of the National Akademy of Sciences of Ukraine, characterization of specific features, content andauthorial composition of scientific and monographic publications. The research methodologyis based on the use of methods of bibliographic and source analysis of publishing products. The scientific novelty lies in the coverage of scientific products of the Akademperiodyka publishing house in the field of book historical and cultural heritageof Ukraine, which is published for the first time and significantly replenishes the source base of humanitarian research of this heritage. Conclusion. The Akademperiodykapublishing house paid special attention to the unique book, art, music collections ofscientific libraries, first published scientific and reference editions of European incuna-bula and paleotypes – “Aldina in the Libraries of Ukraine”: a catalog of publications ofthe 15th–16th centuries of the famous Italian printer, scientist and humanist Aldus Pius Manutiusand his descendants, which reveals the presence in Ukraine of the most valu-able European book heritage. Editions of copper engraving boards of Ukrainian printing houses of the 17th–19th centuries are dedicated to the Ukrainian book heritage. Published publications also contain catalogs of musical heritage of Taras Hryhorovych Shevchenko, Ukrainian film posters of 1947–1994, which reveals the contribution of Ukrainian artists to the art of film posters. All these publications publish the original scientific achievements of Ukrainian scientists in the field of attribution and classification of these historical and cultural sources, compiling the author`s scientific description, which reveals the origin and date of the object of description, author composition and compilers, content, history of creation and existence, affiliation to collections, etc. This is the historical context of the development of book culture. Monographic publications reveal unknown pages in the history of the development of bibliography in Ukraine, prominent representatives of Ukrainian culture. For the first time, a significant layer of new scientific information is brought into scientific circulation for a wide rangeof humanities, historians and culturologists, literary critics, art critics in the field of fine and musical arts, ethnology, as well as librarians and museum workers.
Файл:  rks_2020_26_15.pdf - 0 15.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Корній, Лідія Пилипівна (Інститут мистецтвознавства, фольклористикита етнології ім. М. Рильського, Україна, Київ).
Джерела різних видів української музичної творчості доби Бароко (ХVІІ – перша половина ХVІІІ ст.): кодикологічний та музично-стильовий аспекти [Текст] / Л. П. Корній // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 28. - С.314-329
Шифр журнала: Ж68592/2022/28

Кл.слова (ненормированные):
кодикологія, монодія, партесний концерт, кант, шкільна драма, бароко, гімнографія, віршована драма.. codicology, monody, partes concert, chant, school drama, baroque, hymnography, poetic drama.
Аннотация: Мета роботи. Кодикологічний тамузично-стильовий аналіз нотних джерел різних видів української музичної творчості доби Бароко ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. (церковна монодія, партесні твори, канти, шкільна драма з музикою) з позиції цілісності, зі встановленням схожих та відмінних рис, а також зв’язків між ними, що дає можливість належним чином осягнути провідні тенденції розвитку тогочасної музичної культури. Методологія. Для дослідження джерел музичної творчості доби Бароко використано комплексний підхід, а також джерелознавчий, історико-стильовий та компаративний методи для порівняння джерел різних видів музичної творчості. Наукова новизна. Розгляд кодикологічнихта музично-стильових особливостей українських писемних джерел різних видів музичної творчості доби Барокоз позиції цілісності показав наявністьу них типологічно-спільних ознак та відмінностей, а також зв’язків між ними. Встановлено, що за доби Бароко в писемній музичній творчості домінувала релігійно-християнська тематика, що є свідченням значної ролі християнських цінностей для тогочасного українського суспільства. Визначено, що інтерпретація християнської тематики відбувалася по-різному. Виявлені відмінності між різними видами творчості показали еволюційні процеси у створенні кодексів джерел, у використанні в музичній творчості різних вербальних текстів (гімнографії, силабічного віршування),у співвідношенні слова і музики та в музично-стильовій системі. Розкрито поєднання в музичній творчості середньовічних традицій з новаціями барокового стилю, а також охарактеризовано три його рівні – бароко "високе", "середнє" та "низове".^UThe goal of the work. Codicological and musical-stylistic analysis of musical sources of different types of Ukrainian musical creativity of the Baroque period of the 17th - first half of the 18th century (church monody, partes works, chants, school drama with music) from the standpoint of integrity with the establishment of similarities and differences, as well as the links between them, which allows to understand properly the leading trends in contemporary music culture. Methodology. To study the sources of musical creativity of the Baroque period, a comprehensive approach was used, as well as source studies, historical, stylistic and comparative methods to study the sources of different types of musical creativity. Scientific novelty. Consideration of codicological and musical-stylistic features of Ukrainian written sources of different types of musical creativity of the Baroque period from the standpoint of integrity showed the presence of typological and common features and differences, as well as links between them. It has been established that in the Baroque period, religious and Christian themes dominated in written music, which is evidence of the significant role of Christian values for Ukrainian society at that time. It is determined that the interpretation of Christian themes took place differently. The revealed differences between different types of creativity showed evolutionary processes in the creation of codes of sources, in the use of various verbal texts in musical creativity (hymnography, syllabic poetry), in the correlation of word and music and in the musical-stylistic system. The combination of medieval traditions with baroque style innovations in musical creativity is revealed, as well as its three levels are characterized – “high”, “middle” and “lower”.
Файл:  rks_2022_28_19.pdf - 0 16.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Тельвак, Віталій Васильович (Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Україна, Дрогобич).
Михайло Грушевський та часопис "Діло": співпраця, конфлікти, рецепція (до 1914 року) [Текст] / В. В. Тельвак, К. М. Курилишин, В. П. Тельвак // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 28. - С.347-371
Шифр журнала: Ж68592/2022/28

Кл.слова (ненормированные):
М. Грушевський, часопис "Діло", редакційна політика, співпраця, полеміка, конфлікти, рецепція.. M. Hrushevskyi, Dilo newspaper, editorial policy, cooperation, controversy, conflicts, reception.
Аннотация: Мета роботи. Статтю присвячено багатоаспектній проблемі взаємин М. Грушевського та часопису "Діло" наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. Методологія дослідження. При опрацюванні різнопланових матеріалів часопису ми використали такі методику та підходи, як-от: систематичний, порівняльний і критичний аналіз джерельної бази, представленої великими текстовими масивами. Здійснити коректну інтерпретацію різножанрової газетної інформації уможливило застосування методики контент-аналізу. Наукова новизна розвідки полягає втому, що вперше досліджено широкий спектр взаємин М. Грушевського з часописом "Діло" протягом періоду 1885–1914 рр. Висновки. Проведене дослідження виявило багатожанровість і змістовність грушевськіани в "Ділі". З’ясовано, що на сторінках часопису опубліковано головні публіцистичні та низку науковихпраць історика, а також присвячені осмисленню його різнопланової діяльності численні публікації (бібліографічні огляди, рецензії, полемічні виступи). Виявлено низку невідомих текстів ученого (художні твори, репліки у громадських обговореннях, науково-популярні реферати). Доведено, що, попри деяку конфліктність,а часом і відверту несумісність підходів М. Грушевського й ідеологів часопису стосовно тактики реалізації актуальних завдань національного поступу, видання завжди зберігало шанобливий тон, залишаючися відкритим для співпраці та невтомно виступаючи в обороні національного служіння вченого. У свою чергу, М. Грушевський відвзаємнював таку щирість небуденною увагою до медійної трибуни опозиційних народовців, перетворивши її на найбільш ефективний для себе інструмент комунікації згалицькою громадою. Внаслідок цього галицький часопис у досліджуваний період постає надзвичайно інформативним джерелом, що уможливлюєдля нас укладання біохроніки життята діяльності визначного вченого.^UThe goal of the work. The article is devoted to the multi-aspect problem of the relationship between M. Hrushevskyi and the “Dilo” newspaper in the late 19th - early 20th century. Research methodology. In processing various journal materials, we used such techniques and approaches as systematic, comparative and critical analysis of the source base, represented by large text arrays. The application of the content analysis technique made it possible to carry out the correct interpretation of various genres of newspaper information. The scientific novelty of intelligence lies in the fact that for the first time a wide range of relations between M. Hrushevskyi and the magazine “Dilo” was studied during the period of 1885–1914 years. Conclusions. The study revealed the multi-genre and meaningfulness of Hrushevskyana in “Dilo”. It was found that the main journalistic and a number of scientific works of the historian were published on the pages of the newspaper, as well as numerous publications (bibliographic reviews, critical reviews, polemical speeches) devoted to the comprehension of his various activities. A number of unknown texts of the scientist were revealed (fictions, remarks in public discussions, scientific essays). It is proved that despite some conflict, and sometimes outright incompatibility of approaches of M. Hrushevskyi and ideologues of the newspaper concerning tactics of realization of actual tasks of national progress, the edition always kept respectful tone, remaining open for cooperation and tirelessly speaking in defense of the national service of the scientist. In turn, M. Hrushevskyi reciprocated such sincerity with unusual attention to the media tribune of opposition populists, turning it into the most effective tool for communication with the Galician community. As a result, the Galician journal in the period under study is an extremely informative source, which allows us to compile a biochronicle of the life and work of a prominent scientist.
Файл:  rks_2022_28_21.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Курилишин, Костянтин Михайлович (Львівська національна наукова бібліотека України імені Василя Стефаника, Україна, Львів); Тельвак, Вікторія Петрівна (Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Україна, Дрогобич)
17.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Жулковський, Богдан Євгенович (Комунальний вищий навчальний заклад "Дніпропетровська академія музики ім. М. Глінки" Дніпропетровської обласної ради, Україна, Дніпро).
Семітсько-сирійсько-грецький кондак і києво-руський кондакарний спів у західноєвропейській та американській візантиністиці й палеославістиці [Текст] / Б. Є. Жулковський // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 28. - С.404-420
Шифр журнала: Ж68592/2022/28

Кл.слова (ненормированные):
кондак, пападичний стиль, кондакарний спів, Псалтикон, Aсматикон, Кондакар, шaртрськaнотація, касторська нотація, кондакарні невми. kontakion, papadic style, kondakarion singing, Psaltikon, Asmatikon, Kondakar, Chartres notation, Kastorian notation, kondakarion neumes.
Аннотация: Метою роботи є систематизація фундаментальних досягнень західноєвропейських та американських візантологів і палеославістів протягом півтораста років у міждисциплінарних дослідженнях семітсько-сирійсько-грецького кондака та києво-руського кондaкaрного співу. Методологія. В науковій статті використано сукупність методів і прийомів, характерних для гуманітарних наук, головними з яких є історіографічний, бібліографічний і метод системного аналізу джерел. Наукова новизна. Уперше в українській медієвістиці зроблено комплексний огляд праць відомих зарубіжних богословів, літургістів, істориків, кодикологів, палеографів, філологів і музикознавців щодо полістрофного й монострофного кондака, а також пов’язаних із ним явищ співацької культури: книги Кондакар, кондакарної нотації і кондакарного стилю. Висновки. Упродовж сторічного періоду досліджень семітсько-сирійсько-грецького кондака і києво-руського кондaкaрного співу спостерігалась ізольованість значної кількості науковців за спеціалізаціями.За декілька останніх десятиліть викристалізувався мультидисциплінарний (міжгалузевий) підхід, який виявився як у співпраці медієвістів різних спеціальностей, так і в поєднанні різних компетентностей в особі одного вченого. Серед значних здобутків у студіях кондака: окреслення його семітсько-сирійської ґенези, подальшої модифікації, богословсько-літургічних, поетико-гомілетичних і музичних особливостей, міжжанровоїдифузії з іншими піспеспівами тропарної групи, уточнення, доповнення житія преподобного Романа Мелодоса і його талановитих вихованців. З-поміж головних досягнень у кондакарному музикознавстві: публікація Кондакарів та їх візантійських прототипів у друкованих виданняхта на Інтернет-ресурсах, кодикологічний і палеографічний опис рукописів, дослідження типології та змісту цих богослужбових збірників, компаративний аналіз шартрських, касторських і кондакарних невм, спроби дешифровки медіавізантійської ікондакарної нотацій. Оприлюднення в мережі Інтернет значної кількості греко-візантійських і слов’яно-руських кодексів, а також наукових розвідок про них сприятиме більшому зацікавленню західно-європейських та американських медієвістів і стимулюватиме появу новаторських міждисциплінарних досліджень семітсько-сирійсько-грецького кондака та києво-руського кондaкaрного співу.^UThe aim of the work is to systematize the fundamental achievements of Western European and American Byzantine and Paleoslavic scholars for one and a half hundred years within interdisciplinary studies of Semitic-Syrian-Greek kontakion and Kyivan Rus kondakarion singing. Methodology. In the scientific article is used a set of methods and techniques peculiar to the humanities, the main of which are historiographical, bibliographical ones and method of systematic analysis of sources. Scientific novelty. For the first time in Ukrainian medieval studies has been made a comprehensive review of the works of famous foreign theologians, liturgists, historians, codicologists, paleographers, philologists and musicologists on polystrophic and monostrophic kontakion and phenomena related to the singing culture: such books as Kondakar, kondakarion notation, kondakarion style. Conclusions. During the lapse of a hundred years of researches on Semitic-Syrian-Greek kontakion and Kyivan Rus kondakarion singing, the isolation of a significant number of scholars by specialization had been considered. Over the last few decades, a multidisciplinary (intersectoral) approach has been crystallized, it has manifested itself both in the collaboration of medievalists of different specializations and in the combination of different competencies in one individual – in the one scientist. Among the significant achievements in the study of kontakion are the following ones: outlining its Semitic-Syrian genesis, its further modification, theological-liturgical, poetic-homiletic and musical peculiarities, inter-genre diffusion with other songs of the troparion group, clarification, supplementation of the life of the Reverend Romanos Melodos and his talented apprentices. Among the main achievements in kondakarion musicology are the following ones: publication of Kondakars and their Byzantine prototypes in printed editions and on Internet resources, codicological and palaeographic description of manuscripts, conducting a research of typology and content of these liturgical collections, comparative analysis of Chartres, Kastorian and kondakarion neumes, attempts of decryption of Middle Byzantine and kondakarion notations. The publication on the Internet of a large number of Greek-Byzantine and Slavic-Russian manuscripts, as well as scientific research on them, will increase the interest of Western European and American medievalists and stimulate the appearance of innovative interdisciplinary studies of Semitic-Syrian-Greek kontakion and Kyivan Rus kondakarion singing.
Файл:  rks_2022_28_24.pdf - 0 18.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Шуміліна, Ольга Анатоліївна (Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Україна, Львів).
Церковно-співацька збірка Михайлівського Золотоверхого монастиря з фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: підсумки наукових спостережень [Текст] / О. А. Шуміліна // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 29. - С.23-35
Шифр журнала: Ж68592/2022/29

Кл.слова (ненормированные):
Михайлівський Золотоверхий монастир, збірка церковно-співацьких творів, партесні концерти, хорові концерти доби класицизму, рукопис сумісного складу.. St. Michael`s Golden-Domed Monastery, collection of church and singing works, party concerts, choral concerts of the Classicist era, manuscript of adjacent composition.
Аннотация: Мета роботи. Підведення підсум-ків наукових спостережень щодо збір-ки церковно-співацьких творів, яказберігається в Інституті рукопису На-ціональної бібліотеки України імені В. І. Вернадського і походить з ко-лишньої бібліотеки Києво-Михайлів-ського Золотоверхого монастиря. Ме-тодологія. У процесі дослідженнярукописної збірки було застосованоісторико-стильовий, аналітичний такомпаративний методи, унаслідок чо-го вдалося уточнити датування па-м`ятки, виявити твори більш ранньогопоходження, що складають самостій-ний розділ, а також визначити струк-туру збірки як комплекту сумісно-го складу. Наукова новизна. Вияв-лено, що збірка була неправильно да-тована і що хибне датування вказа-не в документах рукописного фонду. Це стало перешкодою для правиль-ного визначення її змісту і структури.Було з`ясовано, що збірка містить нелише духовні твори доби класицизму,як уважали протягом тривалого часу,а є унікальною антологією співу се-редини й другої половини ХVІІІ сто-ліття. В ній наявні церковно-співацькітвори доби українського бароко, якіутворюють самостійний розділ, а врозділ з духовними концертами добикласицизму вміщено твори всіх відо-мих українських композиторів вка-заного періоду – А. Рачинського,М. Березовського, Д. Бортнянсько-го, А. Веделя, С. Дехтярева. Виснов-ки. Комплект Михайлівського Золо-товерхого монастиря є унікальнимрукописним джерелом, в якому відо-бражено стан української церковно-співацької культури середини і другої половини ХVІІІ століття, позначеноїпроцесами стильових перетворень.Як збірка сумісного складу, він наслі-дує основні принципи комплектаціїпартесних рукописів, що були сфор-мовані протягом ХVII – першої поло-вини ХVIII століть, та зазнає впливунових тенденцій, пов’язаних з пере-ходом до нового стилю церковної му-зики у другій половині ХVІІІ століт-тя. Дати, вказані в документах руко-писного фонду, стосуються лише од-ного з розділів комплекту і їх не слідпоширювати на всю збірку, яка є уні-кальною антологією української ду-ховної музики середини і другої поло-вини ХVІІІ століття.^UThe purpose of the studies. Summarizing the results of scientific observations on the collection of church and singing works, which is stored in the Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine and comes from the former library of the St. Michael`s Golden-Domed Monastery. Methodology. In the process of researching the manuscript collection, historical-stylistic, analytical and comparative methods were used, as a result of which it was possible to clarify the dating of the monument, identify works of earlier origin that make up a separate section, and determine the structure of the collection as a set of compatible compositions. Scientific novelty. It was found that the collection was incorrectly dated, and that the erroneous dating is indicated in the manuscript documents. This became an obstacle to the correct definition of its content and structure. It turned out that the collection contains not only the sacred works of the Classicist era, as was believed for a long time, but is a unique anthology of singing in the middle and second halfof the 18th century. It contains church-singing works of the Ukrainian Baroque period, which form an independent section, and the section with sacred concerts of the Classicist period contains works of all famous Ukrainian composers of this period – A. Rachynskyi, M. Berezovskyi, D. Bortnianskyi, A. Vedel, S. Dekhtiariov. Conclusions. The set of St. Michael’s Golden-Domed Monastery is a unique manuscript source, which reflects the state of Ukrainian church and singing culture of the middleand second half of the 18th century, marked by processes of stylistic transformations. As a collection of joint works, it follows the basic principles of the collection of party manuscripts, which were formed during the 17th – first half of the18th century, and influenced by new trends in the transition to a new style of churchmusic in the second half of the 18th century. The dates mentioned in the manuscript documents refer to only one of the sections of the set and should not be extended to the entire collection, which is a unique anthology of Ukrainian sacred music of the middle and second half of the 18th century.
Файл:  rks_2022_29_4.pdf - 0 19.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Індиченко, Ганна Володимирівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Міжнародне співробітництво українських, чеських і словацьких учених (1961–1970): історико-джерелознавча реконструкція [Текст] / Г. В. Індиченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 29. - С.321-343
Шифр журнала: Ж68592/2022/29

Кл.слова (ненормированные):
Академія наук Української Радянської Соціалістичної Республіки, Академія наук Чехословацької Соціалістичної Республіки, Словацька академія наук, наукові зв’язки, співробітництво, архівний документ.. Academy of Sciences of Ukrainian Soviet Socialist Republic, Academy of Sciences of the Czechoslovak Socialist Republic, Slovak Academy of Sciences, scientific relations, cooperation, archival document.
Аннотация: Мета дослідження. На підставі аналізу широкого кола архівних джерел та публікацій розкрити основні риси міжнародного наукового співробітництва Національної академії наук України з науково-дослідними установами Чехословаччини у 60-х ро ках ХХ століття і таким чином реконструювати історію двосторонніх міжакадемічних зв’язків академій наук цього часу. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико типологічного, історико-системного та хронологічного методів, які дозволяють визначити видовий склад документів, їхнє інформаційне наповнення, відтворити пріоритетні форми, напрями та тенденції міжакадемічного наукового обміну, а також у межах досліджуваного хронологічного періоду висвітлити історію співробітництва українських, чеських та словацьких учених. Наукова новизна дослідження полягає у введенні до широкого обігу малодосліджених і почасти зовсім не вивчених архівних документів як окремого джерельного комплексу з міжнародної діяльності Національної академії наук України 60-х років ХХ століття, зокрема за напрямом співробітництва українських, чеських і словацьких учених, та проведенні на їх основі історичної реконструкції цих зв’язків. Висновки. Форми наукового співробітництва українських, чеських і словацьких учених упродовж 1961–1970 років полягали у спільній розробці наукових проєктів, консультуванні, обміні досвідом через наукові відрядження, участі в наукових заходах, інформаційному обміні тощо. Про ведений аналіз двостороннього співробітництва цього періоду дозволяє стверджувати, що воно розглядалось як пріоритетне не лише для України, а й для Чехословаччини.^UThe purpose of the work. Based on the analysis of a wide range of archival sources and publications to reveal the main features of international scientific cooperation of the National Academy of Sciences of Ukraine with research institutions of Czechoslovakia of the chronological period of the 60s of the 20th century, and thus reconstruct the history of bilateral interacademic relations of academies of sciences. The research methodology consists in the application of historical-typological, historical-systemic and hronological methods, which allow to determine the type composition of documents, their information content and to reproduce the priority forms, directions and tendencies of interacademic scientific exchange, and to coverthe history of cooperations between Ukrainian, Czech and Slovak scientists. The scientific novelty of the study lies in the introduction into widespread circulation of little-studied and partly unexplored archival sources as a separate source complex on the international activities of the National Academy of Sciences of Ukraine in the 60s of the 20th century, in particular in the direction of cooperation of Ukrainian, Czech and Slovak scientists based on the historical reconstruction of these ties. Conclusions. Forms of scientific cooperation of Ukrainian, Czech and Slovak scientists during 1961–1970 consisted of joint development of scientific projects, consulting, exchange of experience through scientific trips, participation in scientific events, information exchange, etc. The analysis of bilateral cooperation of this period allowsus to state that it was considered as a priority equally for both Ukraine and Czechoslovakia.
Файл:  rks_2022_29_19.pdf - 0 20.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Ігнатенко, Євгенія Василівна (Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, Україна, Київ).
Молдавська та україно-білоруська традиції церковного співу: спільний репертуар як факт взаємодії [Text] / Ye. Ignatenko, 0001403642 0001403642 // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 30. - P.27-40
Шифр журнала: Ж68592/2023/30

Кл.слова (ненормированные):
україно-білоруська традиція церковного співу, молдавська традиція церковного співу, нотолінійні Ірмолої, молдавські музичні Антології, спільний грецький репертуар, калофонічний спів, середньовізантійська нотація, київська нотація, музична екзегеза, Євстатій, протопсалт монастиря Путна.. Ukrainian-Belarusian church chant tradition, Moldavian church chant tradition, staff-notated Heirmologia, Moldavian musical Anthologies, common Greek repertoire, kalophonic chant, Middle Byzantine notation, Kyiv notation, musical exegesis, Evstatie, protopsaltes of the Putna monastery.
Аннотация: Мета роботи. Нещодавно здійснена нами атрибуція калофонічних грецьких піснеспівів з українських і білоруських нотолінійних рукописів кінця XVI–XVIII століть довела їхнє східне походження і факт запозичення. Постає питання, де українські та білоруські співаки опановували греко-візантійський спів. Логічно припустити, що грецький репертуар з’явився завдяки україно-молдавським зв’язкам, оскільки молдавська традиція церковного співу, яка досягла розквіту в XVI столітті, засновується на візантійській. Твори греко-візантійських композиторів складають більшу частину репертуару молдавських рукописів XVI століття. Мета роботи – порівняти грецький репертуар молдавських та україно-білоруських музичних рукописів і визначити особливості його фіксації різними нотаціями – середньовізантійською та нотолінійною київською. Методологія. Робота спирається на порівняльний метод дослідження греко-візантійських, молдавських та україно-білоруських музичних рукописів. Наукова новизна. Встановлено, що калофонічні твори греко-візантійських композиторів, записані в українських та білоруських нотолінійних Ірмолоях кінця XVI–XVIIІ століть, представлені в молдавських Антологіях XVI століття. Також в україно-білоруських рукописах вдалося авторизувати грекомовну Херувимську пісню плагального першого гласу видатного молдавського композитора Євстатія, протопсалта монастиря Путна (бл. †1546). Висновки. Спільний грецький репертуар молдавських та україно-білоруських рукописів, а також твір Євстатія, записаний в україно-білоруських Ірмолоях, свідчать про безпосередній зв’язок молдавської та україно-білоруської традицій церковного співу і доводять, що молдавська школа церковного співу була посередницею в долученні українських співаків до греко-візантійської співацької традиції та мала потужний вплив на розвиток і оновлення україно-білоруського церковного співу кінця XVI–XVIІ століть.^UThe goal of the research. Our re cent attribution of kalophonic Greek chants from Ukrainian and Belarusian staff-notated manuscripts of the late 16th–18th centuries proved their Eastern origin and the fact of borrowing. The question arises where Ukrainian and Belarusian singers mastered Greek-Byzantine chant. It is logical to assume that the Greek repertoire appeared thanks to Ukrainian-Moldavian contacts, since the Moldavian chant tradition, which flourished in the 16th century, is based on the Byzantine one. The works of Greek-Byzantine composers make up most of the repertoire of the 16th century Moldavian manuscripts. The goal of the research is to compare the Greek repertoire of Moldavian and Ukrainian-Belarusian musical manuscripts and to define the peculiarities of its fixation in Middle Byzantine and Kyiv staff notations. Methodology. A comparative method of studying Greek-Byzantine, Moldavian and Ukrainian-Belarusian musical manuscripts is used. Scientific novelty. It has been found out that kalophonic works of Greek-Byzantine composers, written down in the Ukrainian and Belarusian staff-notated Heirmologia of the late 16th–18th centuries, are presented in the Moldavian Anthologies of the16th century. Also, in Ukrainian and Belarusian manuscripts, we managed to authorize the Greek-language Cherubic song of the plagal 1st mode of the out standing Moldavian composer Evstatie, the Protopsaltes of Putna (ca. †1546). Conclusions. The common Greek repertoire of Moldavian and Ukrainian Belarusian manuscripts, as well as the work of Evstatie, recorded in Ukrainian and Belarusian Heirmologia, testify to the direct connection of Moldavian and Ukrainian-Belarusian church chant traditions and prove that the 16th century Moldavian musical school became an intermediary in the involvement of Ukrainian singers in the Greek-Byzantine chant tradition and had a powerful influence on the development and renewal of Ukrainian and Belarusian church chant in the late 16th–17th centuries.
Файл:  rks_2023_30_4.pdf - 0

Дод. точки доступу:
0001403642, 0001403642
...